שמונה תביעות וריבים על מעליות: צרות במגדל היוקרתי בת"א

לא פחות משמונה תביעות משפטיות מתנהלות כיום נגד בעלי משרדים במגדל היוקרתי H-tower רסיטל, שהוקם ע"י קבוצת רכישה • הטענות: השתלטות על שטחים ציבוריים • ביום חמישי צפויות בחירות בניסיון להחליף את נציגות הדיירים, אשר נמנית בין התובעים

מגדל H-tower רסיטל בתל אביב / צילום: כדיה לוי
מגדל H-tower רסיטל בתל אביב / צילום: כדיה לוי

הרוחות מתלהטות במסדרונות מגדל H-tower רסיטל בתל אביב, עקב טענות להשתלטות חלק מבעלי המשרדים על שטחים משותפים, תוך חסימת הגישה למעליות, לשירותים, למדרגות חירום ועוד. נכון להיום מתנהלות שמונה תביעות שונות מול חברות ובעלי נכסים במגדל, וביום חמישי צפויות להתקיים בחירות בניסיון להחליף את נציגות הבניין המשותף.

בדיקת גלובס | עשרות אלפי מ"ר עומדים ריקים: שוק המשרדים בתל אביב במשבר עמוק
עסקאות בשווי 270 מיליון שקל: מי החברות ששכרו משרדים ממליסרון?
דרור מרמור, פרשנות | המשבר בדרך לארץ? למה נתן חץ מוחק מיליארדים רק על הנכסים שלו בחו"ל

מגדל המשרדים בן 31 הקומות ברחוב מנחם בגין בתל אביב הוקם על־ידי קבוצת רכישה שארגנו האחים חג'ג', על קרקע בה שכן בעבר אולם האירועים רסיטל. בין הרוכשים הנודעים שמחזיקים כיום משרדים בבניין, נמנים אשת העסקים פנינה רוזנבלום ואיש התקשורת אבי בניהו שחבר בנציגות הדיירים. במגדל נמצאות חברות כמו סלע קפיטל, סוויצ'אפ ופיג'יאס טרה.

בהודעה ששלחה הנציגות לבעלי הנכסים נכתב לאחרונה: "בראשית השבוע השלימה חברת הניהול הגשת שורת תביעות משפטיות נגד בעלי קומות שלמות במגדל, שעל־פי תשריט היתר הבנייה המחייב ועל־פי ייעוץ משפטי שקיבלנו, השתלטו על שטחים שמסומנים כשטחים ציבוריים בקומות שרכשו או שכרו ועשו בהם כבשלהם. תביעות אלה מצטרפות לתביעות נוספות שהוגשו לפני מספר חודשים נגד בעלים שפלשו והשתלטו ביודעין על שטחים ציבוריים אותם סיפחו ליחידות שבבעלותם, על חשבון יתר דיירי הקומות". חתומים על ההודעה חברי הנציגות יניב עמוס, עו"ד מזי טזזו ואבי בניהו.

טענות לאכיפה בררנית

מהתביעות הראשונות שכבר נערכו בהן מספר דיונים, עולה כי כבר חודשים נמשכת אי־הסכמה בין הצדדים.

אחת התביעות הוגשה על־ידי חברת הניהול "נתון ניהול רסיטל" ונציגות הבית המשותף במגדל, בפני המפקחת על רישום המקרקעין, נגד בעלי המשרדים - עורכי הדין עמי נבון ושות' ואייל אברהם נון.

הנתבע עו"ד נבון אמר בדיון ביולי האחרון כי התביעה במקרה שלהם היא אכיפה בררנית כלפיהם, וכי 30% מהמגדל לקחו לעצמם שטחים עצומים, כך שסגרו משרדים עד השירותים או היציאה מהמעלית.

בדיון ביולי האחרון הוצע מתווה לפתרון על־ידי המפקחת על רישום המקרקעין, אושרת ארפי־מוראי, ובמסגרתו יפונה שטח הפלישה הנדון בתביעה, שהוא במקרה הזה כ־7 מ"ר המצוי בקומה ה־18. כמו כן, המפקחת ציינה כי עומדת בפני הנתבעים גם הזכות להגיש תביעה לבית המשפט המחוזי למתן פסק דין הצהרתי בדבר טענותיהם לזכויותיהם הקנייניות בשטח הפלישה הנטען.

הנתבעים נבון ונון סירבו להצעה ולא התייצבו בדיון האחרון שהתקיים באמצע ינואר. המייצג שלהם, עו"ד עופר שכטר, ציין במהלכו כי הנציגות הנוכחית צפויה להתחלף בקרוב.

המפקחת קבעה דיון נוסף בין הצדדים וכן חייבה אותם בהוצאות של 1,500 שקל משום שלא הופיעו בדיון. מתוך חששות שתוחלף הנציגות, תשעה בעלי זכויות במשרדים במגדל, בהם גם הנציגות הקיימת, פנו בבקשה לצירוף לתביעה, כך שגם אם תתחלף הנציגות, הם ימשיכו בתביעתם. הבקשה אושרה על־ידי המפקחת, ונכתב בה גם כי "הבקשה באה לעולם בשל היתכנות להחלפת נציגות הבית המשותף".

"כל אחד לוקח לעצמו"

עו"ד חגי נהיר, בעל משרד במגדל וחבר בנציגות, מספר: "כל עוד יש פלישות - לא ניתן לרשום בניין משותף, ועל כל עסקה בבניין משלמים 1.5% עמלה על ביצועה למשרד עו"ד חג'ג'. גילינו פלישות, זה התחיל מבעלי משרדים קטנים בסוף פרוזדור, אבל שמנו לב שזה מתחיל להיות מצב שכל אחד ייקח לעצמו חלק, והבניין ילך לאבדון".

מחברת הניהול נתון נמסר בתגובה: "נתון היא חברת ניהול גדולה, מנוסה ומקצועית, כשבליבת ערכיה לצד השירות גם הנאמנות לחוק ולדיירים ולבעלי הנכסים. החברה בשיתוף נציגות הדיירים מילאה את חובתה ואת נאמנותה לחוק, לאחר שהניסיונות והפניות לפתור את החריגות לכאורה בהסכמה לא צלחו. מגדל רסיטל הוא מגדל יוקרה במיקום אסטרטגי, ואנו בטוחים כי לבסוף יוסדרו כלל הפערים והחריגות לתועלת כלל בעלי הנכסים".

מקבוצת חג'ג' נמסר בתגובה: "המגדל נבנה במתווה של קבוצת רכישה, ולא נמכרו בו שטחים ציבוריים. הבניין נמסר לפני יותר מארבע שנים, וקבוצת חג'ג' אינה צד להליך שמתקיים בפני המפקחת על רישום המקרקעין בין מספר בעלי יחידות לנציגות הפרויקט וחברת הניהול".