אלי ניר הוא המשקיע בקרן הון סיכון הנאשם בביצוע עבירות מין

3 שנים לאחר שנעצר, הותר לפרסום כי אלי ניר הוא המשקיע בקרן הון סיכון שנאשם בעבירות מין • ניר, שותף בכיר בקרן OurCrowd עד לאוקטובר האחרון, מואשם בשתי עבירות אינוס ושתי עבירות של מעשי סדום • הוא מכחיש את הפרטים

אלי ניר / צילום: מתוך הרשתות (עיבוד תמונה)
אלי ניר / צילום: מתוך הרשתות (עיבוד תמונה)

אלי ניר הוא המשקיע בקרן הון סיכון שנאשם בביצוע עבירות מין - כך הותר היום (ד') לפרסום. כתב האישום שהוגש נגד ניר מייחס לו שתי עבירות אינוס ושתי עבירות של מעשי סדום שבוצעו במהלך השנים 2017, 2019 ו-2020. על-פי הנטען, הוא פגע בנשים שפגש באמצעות שימוש באפליקציית "טינדר". 

היועמ"ש לשעבר וינשטיין: נתניהו מעולם לא פנה אליי בעניין המתנות
כך מתארגנים במשרדי עורכי הדין לקיצור ההתמחות

עד אוקטובר היה שותף בכיר ב-OurCrowd

ניר איננו מהבולטים או הידועים שבין אנשי ההון סיכון, אך הספיק לעבוד בלפחות בשתי קרנות הון סיכון ישראליות: בין השנים 2012 ועד 2016 הוא שימש לטענתו כשותף בקרן אמיתי (Amiti Ventures), קרן הון סיכון קטנה המובלת כיום על-ידי השותף בן רבינוביץ'. באותה שנה פרץ סכסוך משפטי בין ניר לבין רבינוביץ' על רקע חילוקי דעות, וניר עזב את הקרן. ב-2017 מונה לאחד השותפים הבכירים בקרן ההשקעות אוורקראוד (OurCrowd), מועדון ההשקעות הירושלמי של ג'ון מדבד, שם כיהן ממש עד לפני מספר שבועות. קודם לכן שימש כסגן נשיא למחקר ופיתוח בחברת אודיוקודס.

על-פי הודעה שהוציאה אוורקראוד עם כניסתו של ניר לתפקיד, היא ציינה כי בעת עבודתו בקרן אמיתי ונצ'רס, ניר היה שותף בהובלת השקעות בחברות כגון אוטוטוקס, קורפוטוניקס, ארבה רובוטיקס וסקיפיו, וכן ישב בדירקטוריון של חלקן. על-פי דיווחים של ארבה רובוטיקס לבורסה, ניר שימש דירקטור של החברה עד מיזוגה. בשנים האחרונות הוא הוביל השקעה בשורה של חברות קטנות יותר במסגרת אוורקראוד, רובן חברות קטנות שלא זכו לתשומת-לב ציבורית, חלקן הגדול בתחומי מדעי החיים, רכב ושבבים.

בתחילת אוקטובר 2023 ביקש ניר לפרוש מתפקידו בקרן אוורקראוד מסיבות אישיות. באותו הרגע החלו בקרן להוביל תהליך של החלפתו בשותפים אחרים, ללא ידיעת שותפיו כי הסיבה לבקשתו קשורה בנושא חקירת מקרי האונס בהם היה מעורב. למעשה, איש בקרן לא היה מודע לכתב האישום החמור עד 30 בינואר, המועד בו פרסם השופט חאלד כבוב את פסיקתו, וממנו ניתן היה להתרשם בזהות מקום עבודתו של ניר.

בקרן כעסו על כך שניר הסתיר מהם את דבר קיומו של המשפט, שלא הזכיר בפניהם שנעצר במשטרה בשנת 2020, ושהשתמש בשמה של הקרן על לטובתו. באותו היום הוסר ניר מכל הדירקטוריונים שבהם ישב מטעם אוורקראוד.

צו איסור הפרסום הוסר אחרי 3 שנים

בסוף שנת 2020 נעצר ניר בחשד לביצוע עבירות מין חמורות, ובאוקטובר האחרון הוגש נגדו כתב אישום. על הפרשה הוטל צו איסור פרסום, שהוסר בהחלטה שניתנה על-ידי בית המשפט המחוזי מרכז בלוד ב-31 בדצמבר 2023 ואושררה בבית המשפט העליון.

יצוין כי לאורך הדרך, בינואר 2021 וביוני 2023 הגישה תוכנית "הצינור" בקשות להסרת הצו, בטענה כי ארבע נשים פנו אליה ודיווחו על עבירות מין שביצע בהן ניר לכאורה. ניר טען, באמצעות עורכי דינו אביגדור פלדמן, יגאל דותן וחיים יצחקי, בין היתר כי פרט לנזק שהפרסום יגרום לו ולשמו, ייגרם נזק חמור לצדדים שלישיים, בהם הקרן, משקיעיה והכלכלה הישראלית כולה.

שופט העליון חאלד כבוב, שדחה כאמור את הערעור והורה על הפרסום, שלל את קו הטיעון הזה וקבע כי אין בסיס לטענה כי הקרן ומשקיעיה ייפגעו, ואף להפך - ציין כי הסתרת מידע ממשקיעים בהכרח אינה בטובתם. "קיומו של שוק תקין מושתת על עיקרון הגילוי הנאות", כתב כבוב, והוסיף כי "זרימת מידע שוטפת היא שמבטיחה שקיפות, שבתורה מאפשרת למשקיע סביר לקבל החלוטות מבוססות אודות השקעת ממונו ולכלכל צעדיו בתבונה".

כן נקבע בהחלטה כי משקיעים מעוניינים להתוודע לחשדות ואישומים חמורים נגד נושאי משרה בכירים, וכי "הכול שווים בפני החוק, ובית משפט זה לא ייתן לעניינם של אנשים 'רמי-מעלה' עדיפות על פני עניינו של כל אדם אחר".

העיתונאי בר שם אור, שעבד על התחקיר בעניינו של ניר במסגרת התוכנית "הצינור" והוביל את המאבק מצד התוכנית בהסרת הפרסום, ציין כי "הטענה שטענו עורכי הדין של ניר, ולפיה פרסום השם יוביל לפגיעה במשק הישראלי ובמשקיעים, היא טענה הזויה בלשון המעטה. הוא בן אדם חזק עם כסף ומעמד בקהילת ההייטק, אבל זה לא מישהו שכל הכלכלה הישראלית על כתפיו. הוא לא ימוטט את הכלכלה או את המשק הישראלי, זה רחוק מכך", אמר. "תודה לאל ששופט עליון נתן החלטה מעודדת שמדברת על שקיפות ועל כך שאף אחד לא נמצא מעל החוק".

סנגורו של ניר: "כתב אישום מופרך"

בא-כוחו של ניר, עו"ד אביגדור פלדמן מסר בתגובה: "כתב האישום שהוגש נגד מרשי מופרך כל-כך, עד שלדוגמה, אחת המתלוננות שלחה לאלי יום לאחר המפגש נשוא תלונתה סמס שתוכנו המדויק הוא: 'היה מואי מפתיע וכיף', וכן קבעה להיפגש עמו פעם נוספת.

"יתרה מכך, אותה מתלוננת טענה בפני חוקריה כי 'הייתי פשוט מהופנטת - פשוט הקשבתי לו,' ותירצה את אי-התנגדותה בכך שניתן לה סם אונס - אלא שהמשטרה הפריכה טענה זו באמצעות מעבדה טוקסיקולוגית.

"מתלוננת נוספת אמרה לחוקריה כי אלי 'היה מעין גבר חלומות, אביר על סוס לבן', וכי לפני המפגש נשוא התלונה היא כתבה לו: 'אם אני מגיעה היום, זה יהיה חד-פעמי', כאשר ברי מהשיחה כולה כי מדובר בהקשר של מפגש מיני. במהלך המפגש עצמו ביקשה אותה מתלוננת שישתמש באמצעי הגנה, דבר שאף הוא מעיד על רצונה בקיום האקט המיני. יתר על כן, הפרקליטות עצמה סגרה תיק זה כשהוגש לפני מספר שנים, ואילו כעת פתחה אותו מחדש ללא שום ראיה חדשה.

"המתלוננת האחרונה טענה בתחילה כי נעשה בה מעשה של אונס ברוטלי, ורק לאחר מכן חזרה בה מרוב טענותיה, באומרה כי 'נמשכתי לבחור ורציתי אותו', וכי יחסי המין ביניהם החלו בהסכמה מלאה ונמשכו שעה ארוכה. גם דוח רפואי שנערך בעניינה ולבקשתה ומצוי בחומר הראיות מלמד כי אין שום ממצא המעיד על מעשה ברוטלי.

"ראוי גם להעיר כי המתלוננות קשורות אחת לרעותה, ותלונת האחת הוגשה בעקבות תלונת השנייה.

"במהלך שנות החקירה, ביקשו ב'הצינור' כמה פעמים להתיר את פרסום שמו ולבטל את צו איסור הפרסום, ובית המשפט דחה פעם אחרי פעם, שופט אחרי שופט, את הבקשה לבטל את איסור הפרסום, בראש ובראשונה לאור חולשת הראיות.

"לאחר הגשת כתב האישום, משתנה המצב המשפטי, וצווי איסור פרסום שניתנו במהלך החקירה מתבטלים מעצמם. כדי למנוע פרסום יש צורך בבקשה מיוחדת לבית המשפט, ואכן הפסיקה בעניין זה כמעט אחידה לטובת פרסום שמו של נאשם, וכך אכן פסק השופט כבוב בעליון.

"'הצינור' היה צד לבקשה לפרסום שם הנאשם בשלב החקירה המשטרתית, כי החוק נותן לכלי תקשורת מעמד באשר לפרסום שמו של חשוד, אך אין להם מעמד לאחר הגשת כתב אישום, כך של'צינור' אין תרומה לפרסום שמו.

"ביחס למעמדו הכלכלי של מרשי, נושא שאני לא כל-כך בקיא בו, אך הבנתי שהוא מנהל קרן השקעות מצליחה שבה מושקע הרבה כסף של הרבה אנשים". 

OurCrowd: "ניר לא שיתף" 

מחברת OurCrowd נמסר בתגובה: "נדהמנו לשמוע על האישומים החמורים נגד אלי ניר מדיווחי התקשורת על החלטת בית המשפט העליון ב-30 בינואר. ניר לא שיתף אף גורם בקרן על כך שהוא נחקר על-ידי משטרת ישראל, ולא דיווח על הגשת כתב האישום נגדו ומעצרו לפני מספר שנים כחלק מחקירה זו. ניר ביקש לפרוש מתפקידיו בקרן בתחילת אוקטובר 2023 מטעמים אישיים, ולא עלה בדעתנו שנסיבות בקשתו כרוכות בחשדות המדוברים, שבאותו מועד כלל לא היו ידועים לנו.

"ב-30 לינואר 2024 ניר הודיע על סיום כל תפקידיו, ובהתאם הוא כבר לא מייצג את החברה באף תפקיד. הנהלת הקרן נוקטת גישה של אפס סובלנות כלפי כל התנהגות בלתי ראויה, ובוודאי כשמדובר בעבירות מין. אנו מעריכים את המאמצים הנמרצים והעקביים של אמצעי התקשורת לחשוף פשעים לכאורה מסוג זה. אנו עושים מאמצים גדולים להבטיח שהנשים שעובדות בחברה תהיינה בטוחות ותחושנה בטוחות בכל הזמנים והנסיבות".

מ"הצינור" נמסר בתגובה: "עו"ד אביגדור פלדמן, שבחר לייצג נאשם בשני מקרי אונס ולהילחם איתו נגד חופש הביטוי וזכות הציבור לדעת, הוא האחרון שנקבל ממנו הטפות מוסר".

*** חזקת החפות: אלי ניר לא הורשע בביצוע עבירה, ועומדת לו חזקת החפות.