חברת הרכבות הלאומית של ערב הסעודית הכריזה לאחרונה על הסכם רכישת רכבת תיירותית יוקרתית מחברת ארסנלה האיטלקית, בשווי 200 מיליון ריאל סעודי (כ־53.3 מיליון דולר), במסגרת מיזם חדש של הממלכה. הרכבת התיירותית, שנקראת "חלום המדבר", צפויה להגיע לערב הסעודית בקיץ 2025, כשנסיעת הבכורה מיועדת לנובמבר באותה שנה.
● ספינת התענוגות הגדולה בעולם מפליגה לראשונה, ויש גם קשר ישראלי
● הפתרון הסעודי להברחות אלכוהול: חנויות משקאות לדיפלומטים בלבד
● המושך בחוטים: הכירו את היורש של סולימאני שמוביל את המליציות של איראן
● מצרים במלכוד כלכלי: תלויה בגז הישראלי אך מושיטה יד לחות'ים
לדברי פאולו ברלטה, מנכ"ל ארסנלה, נוסעים יוכלו להזמין חדרים ברכבת ללילה או שניים, והוסיף כי הרכבת תוכל להסיע עד 82 נוסעים בכ־40 חדרים שיעוצבו בהשראה סעודית. "שלבי הייצור הראשוניים כבר החלו", ציין ברלטה.
הרכבת התיירותית ''חלום המדבר'' שצפויה להגיע לערב הסעודית / הדמיה: מתוך אתר welcome to saudi
לפי הערכות, מכירת הכרטיסים הראשונה תחל בסוף השנה הנוכחית. המיזם יציע נסיעות יוקרה מהבירה ריאד ולאורך מסלול של כ־1,300 ק"מ דרך מספר אתרים, בהם שמורת הטבע המלך סלמאן והעיר קוראיית, שסמוכה לגבול עם ירדן, ורחוקה כ־250 ק"מ בלבד מים המלח. נזכיר כי התוכנית של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן למסדרון תחבורתי מיוון, דרך ישראל, ירדן, ערב הסעודית, איחוד האמירויות והודו אמנם נדחקה הצידה בחודשים האחרונים, אבל המיזם המסתמן כולל את חלק מהמתווה שהוצע במסגרתה בגבולות הסעודים. על כן, ניתן להבין שהסעודים סבורים שעדיין ניתן לפתח את התחבורה בין המדינות.
"ערב הסעודית מעוניינת להגשים כמה מטרות: לפתוח את המדינה לתיירות לצורך שינוי תדמיתה כמסוגרת, להכניס הון זר משום שתיירים מביאים כסף ולמשוך תיירות איכותית", אומר לגלובס ד"ר יואל גוז'נסקי, ראש הזירה האזורית במכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS). "היעדים הללו הם מה שמנחה את יורש העצר מוחמד בן סלמאן. באמצעות פיתוח אתרי התיירות וארכיאולוגיה, הוא שואף לשחזר ולשפץ את ההיסטוריה הסעודית כדי להציג לעולם אסלאם מתון. האתרים הללו נפתחים גם במסגרת שיתוף פעולה עם האו"ם. אלו מיועדים גם עבור הסעודים עצמם, כחלק מהרצון לפתח לאומיות ולכידות חברתית".
המיזם יגביר את התחרות על התיירים
ערב הסעודית השקיעה רבות בענף התיירות המקומי, מאז פתחה את שעריה לתיירות חוץ בשנת 2019. "עד עתה, הסעודים התמקדו בתיירות למכה ולמדינה, במסגרת החאג' והעומרה", מסביר ד"ר גוז'נסקי. "כעת הם מקימים ערי תיירות ליברליות מאוד סביב הים האדום, כשהחות'ים פוגעים באינטרס. מעבר לכך, פתיחת חנות האלכוהול לזרים לאחרונה מהווה יריית פתיחה במדינה המסוגרת. זו מהפכה כחלק מחזון 2030 והרצון של בן סלמאן".
יורש העצר הסעודי, מוחמד בן סלמאן / צילום: Associated Press, Bandar Aljaloud/Saudi Royal Palace
ארגון התיירות העולמי (UNWTO) הצביע כי ב־2023 חלה צמיחה של 56% בכניסת תיירים זרים לערב הסעודית בהשוואה ל־2019. אטרקציות כמו רכבת התיירות החדשה צפויות לעודד את המגמה. "'חלום המדבר' יהווה תוספת משמעותית ויציע למבקרים ולאזרחים הזדמנות לגלות אזורים נוספים בממלכה", אמר ל־CNN מנכ"ל חברת הרכבות הלאומית הסעודית, חאלד אל־מאליכ. בין השאר, עבור היעד שציין אל־מאליכ, ערב הסעודית מתכוונת להשקיע יותר מ־800 מיליארד דולר בענף התיירות בעשור הקרוב, במטרה למשוך 70 מיליון זרים עד 2030. "הגענו לכ־100 מיליון תיירים השנה, 77 מיליון מקומיים וכ־27 זרים", אמר שר התיירות אחמד אל־ח'טיב במסיבת עיתונאים.
כעת, מיזם "חלום המדבר" צפוי להגביר את התחרות בשוק הרכבות התיירותיות שצומח ברחבי העולם. הקווים המוכרים ביותר הם "אוריינט אקספרס" מפריז לאיסטנבול שנחנכה כבר ב־1883, "מרקש אקספרס" שעוברת דרך הרי האטלס במרוקו, הרכבת "הטרנס־סיבירית" שלצד העברת סחורות לאורך יותר מ־9,000 ק"מ כוללת גם רכבות תיירותיות, ו"הרויאל סקוטסמן" בסקוטלנד.
בין הקווים המעניינים בין מדינות שונות נמנה קו "רפובליקות דרך המשי" בין אלמטי (קזחסטן) לבין טשקנט (אוזבקיסטן). זוג שיחפוץ בטיול זה, שנמשך שבועיים, ייאלץ לשלם כ־50 אלף דולר לחדר הזול ביותר, כ־62 אלף דולר לחדר ברמה הבינונית, וכ־105 אלף דולר לסוויטה.
חלק ממגמה רחבה בערב הסעודית
הממלכה מפתחת את תחום הרכבות ביתר שאת בשנים האחרונות, בעיקר עבור העולים לרגל לאתרים הקדושים לאסלאם. ב־2018 נחנכה מסילת הרכבת החראמית המהירה בין מכה, מדינה ונמל התעופה בג'דה. הרכבת נעה במהירות של עד 300 קמ"ש, אך המטרה של בן סלמאן היא לפתח לרמה כזו את התחבורה בכל הממלכה.
לפני שנתיים הודיע שר ההשקעות הסעודי חאלד אל־פאליח על הכוונה לפרוס מסילות ברזל באורך 8,000 ק"מ לאורכה ולרוחבה של המדינה. ההשקעות של ריאד בחברת הרכבות הלאומית כבר מניבות פרי. מספר הנוסעים ברכבות ברשתות המזרח וצפון הממלכה הגיע לשיא של כ־11.2 מיליון ב־2023.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.