החקירה שמטלטלת את שוק ההון: שם החשוד בקרנות ההשקעה הפרטיות יפורסם היום

במסגרת הפרשה שנבדקת ברשות ני"ע נחקר פעיל מוכר בעולם ההשקעות האלטרנטיביות, בין היתר בחשד כי בחלק מההשקעות לא פורסם תשקיף כנדרש בהוראות רשות ני"ע • ברשות בודקים קרנות השקעה דומות, ובמקביל רשות שוק ההון בודקת התנהלות לקויה בקשר בין מפיצים שהפכו ליצרנים

צילום: Shutterstock
צילום: Shutterstock

בית המשפט צפוי להסיר היום (א') בשעות הצהריים את צו איסור הפרסום שהוטל על שמו של פעיל בעולם ההשקעות האלטרנטיביות שנחקר לאחרונה על-ידי רשות ניירות ערך. עצם החקירה של רשות ניירות ערך נחשפה לראשונה בגלובס לפני כשבועיים, כשמאז ישנו צו איסור פרסום על שמו של הנחקר ועל שמן של קרנות השקעה בהן הוא פעיל. 

בלעדי| רשות ניירות ערך פתחה בבדיקה של ליקויים בהפצת קרנות השקעה פרטיות
רשות שוק ההון לסוכנים: "לא להעדיף עניין אישי בשיווק השקעות לא מפוקחות"

ברשות ניירות ערך אומנם חקרו באופן ספציפי את אותו פעיל ואת הקרנות בהן הוא פעל, אך הרשות מכוונת לבדיקה רוחבית לכל תחום ההשקעות בקרנות הפרטיות, וזאת במטרה לבחון היכן נעשו עבירות על הוראות הרשות. בין החשדות שכבר הועלו בדיון בבית המשפט על צו איסור הפרסום עולה סוגיית חובת פרסום תשקיף בהשקעות אלטרנטיביות, כאשר ההשקעה מוצעת ליותר מ-35 ניצעים.

העיסוק בקרנות ההשקעה הכניס לקלחת רגולטור נוסף - רשות שוק ההון, וזו בודקת את הקשר בין מי שעומד מאחורי הקרנות הללו לבין מי שמפיץ אותן ללקוחות - כלומר האם ישנו קשר בין המפיץ לבין היצרן.

נזכיר כי ביום שלישי האחרון שלחה רשות שוק ההון מכתב הבהרה לכל בעלי הרישיון מטעמה - סוכנים ויועצים - בנושא שיווק השקעות לא מפוקחות, בו היא מתריעה בפניהם כי עליהם לפעול קודם כל למען הלקוחות ולמען שמירה על כספם, ולא מתוך טובתם האישית.

"ממידע שהגיע לרשות עולה כי קיימת פרקטיקה בה בעלי רישיון עוסקים, בנוסף לעיסוקם על-פי הרישיון שניתן מאת הרשות, גם במכירה ובשיווק של מוצרים פיננסיים שאינם מפוקחים על-ידי הרשות", ציינו ברשות שוק ההון, שם הבהירו כי בימים אלה הרשות מבצעת תהליך בדיקה מול בעלי רישיון בנושא זה, ועלולה לנקוט סנקציות במקרה של הפרות.