הדולר מתקרב ל-3.7 שקלים: מה עומד מאחורי היחלשות השקל?

ביממה האחרונה השקל נחלש במעל ל-1% מול המטבעות הזרים • הכלכלנים הבכירים מסבירים מדגישים כי הסיבה המרכזית היא דריכות השוק לקראת החלטת הדירוג של מודי'ס למדינת ישראל

השפעת המלחמה על הכלכלה הישראלית / עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)
השפעת המלחמה על הכלכלה הישראלית / עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

שוק המט"ח סוער לקראת סוף השבוע. ביממה האחרונה חל פיחות בשער המטבע המקומי שנחלש ב-1% מול הדולר ונסחר כעת מעט מתחת לרף 3.7 שקלים. המגמה השתנתה לאחר שבתחילת השבוע שער הדולר נע סביב 3.65 שקלים למטבע אחד.

הספק, האחים והאמריקאי: זה עומד להיות אחד מקרבות השליטה המעניינים ביותר בבורסה 
גל בר דעה לוקח את הבנק הדיגיטלי ל-AI: "לחברות קטנות יהיה יותר כוח" 

מה עומד מאחורי היחלשות השקל?

לפי יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו השקעות, יש כמה מנועים חזקים שפועלים בתקופה הנוכחית: "הטריגר המשמעותי ביותר הוא הפחתת הדירוג המרחפת מעל המשק ע"י חברת מוד'ס, פרמיית הסיכון צפויה לעלות ולהוביל לצמצום חשיפה של גופים זרים לשקל".

רונן מנחם, כלכלן ראשי בבנק מזרחי טפחות מסכים ומוסיף כי הדוח של מוד'יס מהווה חשש בשווקים שלא בטוחים מה תביא איתה החלטת חברת הדירוג. "המשקיעים ממתינים בדריכות להחלטה של מוד'יס היום בערב (ו'). חברת הדירוג עלולה להוריד את הדירוג של ישראל אך קיימת סבירות שגם הסתפקו בדוח חריף בלבד והורדת התחזית של ישראל לשלילית". מנחם מוסיף כי להחלטת מוד'יס יש השלכות חמורות על המשק, והשפעה על משקיעים זרים שימכרו את אחזקות המטבע שלהם, עלות גיוסי ההון וכד'.

בנוסף, מנחם אומר כי דוח חריף יביא לפיחות במטבע, לאור העובדה שדירוג האשראי של מדינה לא עולה בחזרה כפי שהוא יורד. לפי מנחם, "גם כאשר המלחמה תיגמר, השפעות הדירוג תימשכנה, המשק הישראלי יצטרך להוכיח מחדש שהוא יציב ושהוא חוזר למצבו בטרם חוסר הוודאות שאפף את המשק".

מעבר לדירוג היום בלילה פריימן מוסיף סיבה נוספת לעצבנות השווקים: "יש פעילות של מוכרים גדולים, כמו חברות הייטק וייצואנים מרכזיים במשק שצריכים לשלם משכורות וקונים מוצרים בשקלים, הם מוכרים מט"ח וגרמו בהתאמה לייסוף השקל". פריימן אומר הפעילות שלהם הייתה מאוד חזקה והם הציפו את השוק בתקופה שבה הפעילות בשוק הייתה מצומצמת, אך פעילות זו פחתה במשך החודש ואנו רואים את השוק 'מתקן' את השער בחזרה.

נראה שהסיבות להיחלשות השקל בעיקר מקומיות. מדד ה- DXY האומד את ביצועי הדולר אל מול סל מטבעות מרכזיים בעולם שומר על יציבות בימים האחרונים. יתרה מכך, הוא נחלש מעט אל מול האירו, במקביל להתחזקותו מול המטבע המקומי.

מנחם מסכם שבתקופה האחרונה הדולר יודע תנודתיות רבה וצריך לשים זאת בפרספקטיבה הנכונה, שכן במידה וישראל תישאר בדירוג יציב אנו נראה את השקל מתחזק.