הבירוקרט שמעכב את תוכנית המערב לעזה

מחמוד עבאס, שבעבר נחשב למנהיג המדינה פלסטינית, כעת נתפס בעיני מדינות המערב ובעלות בריתן כמכשול להתקדמות עתידה

יו''ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן / צילום: Associated Press, Jade Gao
יו''ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן / צילום: Associated Press, Jade Gao

בכל פעם שמחמוד עבאס, המוכר יותר בכינויו אבו מאזן נשאל את מי הוא רוצה כיורשו, נשיא הרשות הפלסטינית בן ה-88 משיב את תשובתו הקבועה: בינתיים, אף אחד.

אביו חי יותר מ-100, אז למה לדאוג עכשיו למחליף, גורם מצרי נזכר כיצד עבאס הגיב לשאלה החוזרת על הירושה שלו. "הוא משוכנע שיש לו עוד 20 שנה", אמר איש שעבד עימו בעבר.

שאלות ותשובות | משפחות החטופים בדרך להגיש תלונה בהאג: כל מה שצריך לדעת 
גפני רוצה לבטל את העלאת המע"מ ובאוצר חוששים מתגובת סוכנויות הדירוג 

עבאס שולט ברשות הפלסטינית כמנהיג הפת"ח, המפלגה הגדולה ביותר שלה, כבר כמעט שני עשורים ולא התמודד בבחירות כלליות מאז 2006. דירוג הסקרים שלו נמצא ברצפה, כאשר 90% מהפלסטינים קוראים להתפטרותו והרשות שהוא מוביל נתפסת כבלתי יעילה ומושחתת.

יו''ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן ושר החוץ האמריקאי אנתוני בלינקן במפגש בינואר השנה / צילום: Associated Press, Jaafar Ashtiyeh/Pool Photo
 יו''ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן ושר החוץ האמריקאי אנתוני בלינקן במפגש בינואר השנה / צילום: Associated Press, Jaafar Ashtiyeh/Pool Photo

ההתעקשות שלו להישאר בשלטון מציבה מכשול עבור התוכניות של ארה"ב ובעלות בריתה הערביות לעזה. אלה רוצות שהרשות הפלסטינית, השולטת בחלקים מהגדה המערבית, תשלוט ברצועה במקום חמאס לאחר המלחמה.

בחודשים שלפני התקפת חמאס על ישראל ב-7 באוקטובר והתגובה שהיא עוררה, ניהלה הרשות הפלסטינית מאבק על חייה, תוך דיכוי, לעתים באלימות, של יריבים פוליטיים וחמושים מקבוצות כמו חמאס והג'יהאד האיסלאמי, אשר קראו תיגר על אחיזתה החלשה בכוח.

ובעוד שהרשות היא המועמד היחיד שיש לגורמים מערביים וערבים לביצוע המשימות הקשות של שיקום עזה והחלפת חמאס, עולות השאלות האם עבאס והנהגת הגדה אכן מתאימים למשימה.

ראש ממשלת ישראל, בנימין נתניהו, התבטא נגד תפקידה של הרשות בעזה לאחר המלחמה, אך לא הציע חלופה.

ארה"ב הצהירה בפומבי שרשות פלסטינית מתחדשת צריכה לשלוט הן בגדה המערבית והן בעזה, וכי למשרדו של עבאס יש רעיונות לשינויים שהם "צעד בכיוון הנכון". אך מאחורי הקלעים נאמר על ידי גורמים מערביים וערבים שה"התחדשות" פירושה הסרת עבאס מהשלטון או לפחות לרוקן אותו מסמכויותיו.

השיחות בין הפלגים הפלסטיניים, מדינות ערב וארה"ב בנושא כללו דיונים על יורשים פוטנציאליים, על פי אנשים המעורבים בדיונים. בין המוזכרים ראש הממשלה לשעבר של הרשות הפלסטינית, סלאם פיאד; ראש הביטחון לשעבר של עזה הגולה מוחמד דחלאן; ומרואן ברגותי, מנהיג פלסטיני פופולרי הכלוא מאז 2002 ומרצה מאסרי עולם מרובים על מעורבותו ברצח ישראלים.

מוחמד דחלאן / צילום: באובאו
 מוחמד דחלאן / צילום: באובאו

פיאד אמר שלא פנו אליו בנוגע למינוי לתפקיד מנהיגותי פלסטיני.

דחלאן, שתואר על ידי גורמים אמריקאים כשחקן מפתח בעתידה של עזה, אמר שהוא לא רוצה להוביל את עזה אבל יתמוך במפלגה שהקים כדי להתמודד בבחירות הפלסטיניות הבאות. "אני לא מחפש עבודה", אמר דחלאן בראיון.

ברגותי סירב להכיר בבית המשפט הישראלי שדן אותו ולא הגיש הגנה. לא ניתן היה להשיגו לתגובה.

הפך מבעל ברית לנטל עבור מדינות המערב 

עבאס, בינתיים, מסרב לקדם רפורמות שיפחיתו את כוחו ויהפכו את השתלטות הרשות הפלסטינית למקובלת הן על הישראלים והן על העזתים, לדברי גורמים ערבים. דובר עבאס הכחיש כי הנשיא מהווה חסם להתקדמות והאשים את הכיבוש הישראלי ואת תמיכת ארה"ב בישראל בחוסר היציבות בשטחים הפלסטיניים.

עבאס הוא דיפלומט, אבל לא כריזמטי, אומר יוסי ביילין, סגן שר החוץ הישראלי לשעבר שעבד עמו על בניית הסכמי אוסלו בשנות ה-90, הסכם השלום הגדול שנחתם האחרון בין מנהיגים ישראלים ופלסטינים.

יצחק רבין ויאסר ערפאת / צילום: לע''מ
 יצחק רבין ויאסר ערפאת / צילום: לע''מ

אבו מאזן, ביורוקרט, עמד לצד יאסר ערפאת, מנהיג הארגון לשחרור פלסטין, בחתימת ההסכמים הללו. "עבאס היה האנטיתזה לערפאת במובנים רבים", אומר ביילין. הוא לבש חליפה, ערפאת לבש מדי צבא; עבאס דגל במחויבות חזקה לנתיבים לא אלימים להקמת מדינה, ערפאת תמך בשימוש בכוח אם השיחות ייכשלו.

אבל ההבדלים האלה היו מכריעים להשלמת ההסכמים, אומר ביילין. "הם איזנו אחד את השני".

כיום, עבאס, שלא נענה לבקשה להתראיין לכתבה זו, נחשב יותר לנטל עבור מדינות המערב ובעלות בריתם. ארגון החמאס, שהוגדר על ידי ארה"ב כארגון טרור ושמתנגד באלימות למאמצים שלו להשיג מדינה פלסטינית באמצעות דיאלוג עם המערב ולעיתים גם עם ישראל, חותר תחת סמכותו של אבו מאזן באופן קבוע.

במשך שנים, הדינמיקה בין חמאס ואבו מאזן היוותה אתגר עבור מדינות המערב, כולל ארה"ב: האם לתמוך בבחירות ברשות הפלסטינית, עם הסיכון שהחמאס ינצח, או להמשיך לתמוך בשליט לא פופולרי שלא עמד בפני בחירות כלליות כבר 18 שנים.

ה-7 באוקטובר והעלייה בתמיכת חמאס לאחר לאחריה שינו את החישוב הזה, אומרים אנליסטים במזרח התיכון, והעלו את הצורך ברפורמה של הרשות הפלסטינית לראש סדר העדיפויות.

אחת הדרכים לעקיפת הבעיה, בה דנו מנהלי משא ומתן מארה"ב וממדינות ערב, היא לדחוף את עבאס למנות ראש ממשלה חדש עם כוח ביצועי גדול יותר, לפי גורמים מצריים. אבל הנשיא מבין את האסטרטגיה הזו, אומרים הגורמים הרשמיים. הוא הפך לראש הממשלה הראשון של הרשות הפלסטינית ב-2003, מהלך שהובילה ארה"ב, שחיפשה שותף קרוב יותר מזה שהיה לה בתקופת ערפאת.

לאחר מותו של ערפאת, כשעבאס הפך לנשיא ב-2005, לאחר שחמאס החרים את הבחירות, הוא צמצם את הכח של משרד ראש הממשלה - משרד שמילאו חמישה אנשים במהלך כהונתו עד כה.

מחמוד עבאס וקונדוליסה רייס ב-2005 / צילום: עומאר ראשידי
 מחמוד עבאס וקונדוליסה רייס ב-2005 / צילום: עומאר ראשידי

"הוא תמיד הסתכל על עמדת ראש הממשלה במידה רבה של חשדנות", אמרה דיאנה בוטו, לשעבר מנהלת משא ומתן לשלום פלסטינית שעבדה תחת אבו מאזן.

למרות שאבו מאזן אמר שהוא לא יוחלף בבחירות, הוא אמר לבכירים ערבים וארה"ב שהוא יהיה פתוח להקים ממשלה חדשה עם מוחמד מוסטפא, שר הכלכלה הפלסטיני לשעבר ובכיר בבנק העולמי, שאינו נתפס כמי שמהווה איום על הנשיא, לפי גורמים בעולם הערבי. ביום ראשון הוא מינה שני גורמי ביטחון חדשים כחלק מרפורמה בממשלתו וגורמים אומרים שהוא צפוי לנסוע השבוע לדוחא, קטאר כדי להציג תוכנית לשיקום עזה לאחר המלחמה.

נולד בצפת, ולא אוהב את אור הזרקורים

אבו מאזן נולד ב-1935 בצפת, וברח עם משפחתו לסוריה במהלך הקמתה של ישראל בסוף שנות ה-40, אחד מיותר מ-720 אלף פלסטינים שנעקרו עקב הקמת מדינת הלאום החדשה שהוכרזה. מאוחר יותר עבר לקטאר, שם השתלב בארגון פוליטי.

עבאס לא אוהב את אור הזרקורים, אומר מי שמכיר אותו. לעתים קרובות הוא חמק מאולמות הישיבות דרך יציאות יצירתיות - כולל דרך חלון - כדי להמנע משיחה במסדרונות צפופים, אמר ביילין.

בתקרית אחת, בזמן שהתרחק מהקהל, אצבעו נקטעה לאחר שנתפסה בדלת מכונית, סיפר הדיפלומט הישראלי לשעבר. "הוא בחור ביישן, זו השורה התחתונה", אמר ביילין.

עלייתו כחבר בכיר בפתח הפכה אותו למקורב של ערפאת. אבל, בהיעדר קרבה של מנהיג אש"ף עם פלסטינים רגילים, עבאס מעולם לא השיג את אותו מעמד ונאבק להתנער מהמוניטין שלו כמינוי נתמך על ידי ארה"ב, אומרים אנליסטים.

חלק גדול מהמוניטין הזה נבע מהתעקשותו של עבאס שאם התנועה הפלסטינית תמנע מאלימות, ארה"ב תלחץ על ישראל בנושאים כולל ההתנחלויות הישראליות והדרך למדינה פלסטינית, לפי אנליסטים ואנשי צוות לשעבר.

"עבאס שם את כל הביצים שלו בסל האמריקני, מתוך מחשבה שארה"ב תציל אותו ותוביל תהליך שלום שיביא לפתרון שתי המדינות", אמר חאלד אלגינדי, עמית בכיר במכון המזרח התיכון, צוות חשיבה מוושינגטון. "אבל ארה"ב הסתכלה היסטורית על הפוליטיקה הפלסטינית דרך האינטרס האישי שלה, ודרך עדשה ישראלית מובהקת, כך שהאסטרטגיה של עבאס הייתה וממשיכה להיות כישלון".

לאחר ה-7 באוקטובר, התמיכה הפלסטינית העממית בחמאס גברה בגדה המערבית, בין השאר משום שההתקפות החיו את הרצון להקמת מדינה שדעך תחת עבאס, אמר חליל שיקקי, מנהל המרכז הפלסטיני לחקר מדיניות וסקרים.

אבל כשנתניהו פוסל את התמיכה במדינה פלסטינית, "הקהילה הבינלאומית חוזרת לחישוב מסלול מחדש, אך ללא רעיונות חדשים", אמר שיקקי.

הרבה עשוי להיות תלוי כעת בשאלה האם ניתן לשכנע את עבאס לזוז הצידה או לפחות לוותר על חלק מסמכותו - ומי עשוי להחליף אותו.