תקציב הישיבות ספג את הקיצוץ החד ביותר מבין כל סעיפי התקציב?

בכמה קוצץ תקציב הישיבות, והאם הוא ספג את ההפחתה הגדולה ביותר? בדקנו • המשרוקית של גלובס

בצלאל סמוטריץ', הציונות הדתית (ספי ויניר, גל''צ, 6.2.24) / צילום: רפי קוץ
בצלאל סמוטריץ', הציונות הדתית (ספי ויניר, גל''צ, 6.2.24) / צילום: רפי קוץ

להגדרות הציונים לחצו כאן

נכון - ההצהרה נכונה ומדויקת
נכון ברובו - ההצהרה נכונה ברובה, אך יש בה מרכיב שאינו נכון או אינו מדויק
חצי נכון - חלק מההצהרה נכון וחלקה שגוי, או שהיא אינה כוללת פרטים מהותיים שעשויים לשנות את משמעותה
לא נכון ברובו - חלק קטן מההצהרה נכון ורובה שגוי, או שהיא מחסירה פרטים יסודיים באופן היוצר הטעיה מהותית לגבי משמעותה
לא נכון - ההצהרה כלל אינה נכונה
מטעה - ההצהרה יוצרת מצג שווא או רושם שגוי, אף שהיא מתבססת על עובדות נכונות
כן, אבל - עובדה נכונה בפני עצמה, אך עובדות שלא צוינו עשויות להעמידה באור אחר. מומלץ לבחון את הדברים בפרספקטיבה רחבה יותר
לא מבוסס - לא קיימים נתונים עליהם ניתן לבצע קביעה פוזיטיבית לגבי נכונות הטענה, ואלה גם לא נאספים
ללא ציון - המצב העובדתי מורכב מכדי לתת לאמירה ציון מובהק. הסיבות האפשריות לכך יכולות להיות: התבטאות שאינה מובהקת מספיק וניתן לפרש אותה במספר צורות, מחלוקת בין מומחים, מתודולוגיות שונות שלא ניתן להכריע ביניהן ועוד

התקציב לשנת 2024, שתוקן בשל המלחמה, הציף שאלות לגבי סדרי העדיפויות של הממשלה, על רקע הקיצוצים שזו נאלצה להכניס בו. בהקשר זה נשאל שר האוצר, בצלאל סמוטריץ', במהלך ראיון בגל"צ, על כך שתקציב הישיבות לא קוצץ. הוא הסביר כי המציאות היא הפוכה לגמרי: "התקציב המקורי ל־2024 עמד על 2.2 מיליארד שקל, קיצצנו אותו ל־1.7", טען. ובהמשך הוסיף: "(עשינו) קיצוץ של חצי מיליארד שקלים… אין שום סעיף בתקציב שקוצץ במספרים כאלה". האם זה נכון?

ראשית, בדקנו מה קרה לסכום שיופנה לישיבות בתקציב המתוקן. כפי שהראנו בבדיקה קודמת בנושא, תקציב המוסדות התורניים עלה בחדות תחת הממשלה הנוכחית, וב־2023 נרשם בו זינוק של כ־42%, לכ־1.7 מיליארד שקל. ב־2024 התקציב הזה היה אמור לגדול לכ־2 מיליארד שקל (ולא ל־2.2 מיליארד שקל, כפי שטען סמוטריץ'), אך כעת, בעקבות המלחמה, התוספת הזאת בוטלה. בהצעת התקציב שאושרה בשבוע שעבר בקריאה ראשונה בכנסת, עמד התקציב על כ־1.71 מיליארד שקל, בהתאם לדברי השר. כלומר, יש כאן קיצוץ של כ־280 מיליון שקל, או כ־14% מהתקציב המקורי.

האם לא ניתן למצוא קיצוצים חדים יותר בתקציב? אנחנו דווקא מצאנו. כך קרה, למשל, לתוכנית הנוגעת להשקעה בתשתיות למיעוטים (תוכנית מספר 544003). זו תוכנית שמשמשת להעברת תקציבים ייעודיים למגזר הערבי, הבדואי, הדרוזי והצ'רקסי. בתקציב המקורי הוקצו לה כ־1.24 מיליארד שקל, וכעת, בהצעה המעודכנת, הסכום ירד לכ־830 מיליון שקל. כלומר, קיצוץ של כ־410 מיליון שקל, המהווים כ־33% מהתקציב המקורי. אפשר למצוא קיצוצים גדולים יותר גם בתקציבים שונים של משרד התחבורה, כמו תקציב הכבישים הבין עירוניים (הופחת בכ־716 מיליון שקל, שהם כ־14%); תקציב הכבישים לתחבורה ציבורית (הופחת בכ־658 מיליון שקל, כ־36%); התקציב לתחבורה ציבורית והסעת המונים (הופחת בכ־3.4 מיליארד שקל, כ־39%), ועוד. אלא שכאן ייתכן שאפשר להתייחס לדברים קצת אחרת. כפי שהסביר לנו אסף זגריזק, כתב התחבורה של גלובס, ברוב המקרים הקיצוצים הללו נוגעים יותר לאי עמידה בלוחות זמנים של הפרויקטים, מה שגורר דחייה של ההוצאה הכספית עליהם, ושינוי באומדן העלות התקציבית.

ומה אומר על כך השר סמוטריץ'? ראשית, מטעמו נמסר כי תקציב הישיבות המקורי ל־2024 כן עמד על 2.2 מיליארד שקל: "ייתכן שחלק היה רשום ברזרבה, אבל זה מה שהיה בהסכמים הקואליציוניים וזה מה שהיה מבוצע אילולא המלחמה. (לכן) התקציב קוצץ ב־500 מיליון שקל…". פנינו שוב למשרד האוצר, ושם אישרו לנו שהתקציב המקורי עמד על כ־2 מיליארד שקל בלבד. ומטעם השר לא קיבלנו הפנייה למקור שמבסס את טענתו. לגבי הקיצוץ בתקציב החברה הערבית נמסר כי התקציב הזה "כמו כל החלטות הממשלה התוספתיות קוצץ ב־15% ולא ב־33%... אם המשרד לשוויון חברתי שאחראי על החלטה 550 החליט לקצץ יותר בסעיף אחד ופחות בסעיף אחר זה עניין שלו".

בשורה התחתונה: דבריו של סמוטריץ' אינם נכונים. הקיצוץ בתקציב המוסדות התורניים הסתכם בכ־280 מיליון שקל - ולא ב־500 מיליון שקל - והוא אינו הקיצוץ הגדול ביותר שמבוצע כעת. כך, למשל, התקציב המוקצה להשקעות בתשתיות למיעוטים קוצץ באופן משמעותי יותר - הפחתה של כ־410 מיליון שקלים, שמהווה כשליש מהתקציב המקורי.

תחקיר: יובל אינהורן

לבדיקה המלאה לחצו כאן

שם: בצלאל סמוטריץ'
מפלגה: הציונות הדתית
תוכנית: ספי עובדיה ויניר קוזין
ציטוט: "אין שום סעיף בתקציב שקוצץ במספרים כאלה [של הקיצוץ בתקציב הישיבות]"
תאריך: 6.2.24
ציון: לא נכון

על רקע הדיונים סביב תקציב המדינה לשנת 2024, שר האוצר בצלאל סמוטריץ' התראיין לגלי צה"ל ונשאל מדוע הוא לא מקצץ בתקציב הישיבות. "אבל זה לא נכון", השיב סמוטריץ', "תקציב הישיבות המקורי לשנת 2024 עמד על 2.2 מיליארד שקל קיצצנו אותי ל-1.7". כשהמראיין העיר לו שמדובר על הקיצוץ של התוספת, סמוטריץ' אמר: "מה זה התוספת? זה מה שהיה בתקציב המקורי של 2024, קיצוץ של חצי מיליארד שקלים" - וכדי להדגיש עד כמה מדובר בצעד משמעותי, טען: "אין שום סעיף בתקציב שקוצץ במספרים כאלה". בדקנו האם אכן אין דבר שקוצץ יותר בתקציב 2024 מאשר תקציב הישיבות.

כפי שהסברנו בעבר, בתקציב המקורי לשנת 2024 (שאושר במאי), הוקצו למוסדות התורניים כספים משני מקורות: האחד הוא מבסיס התקציב - כ-604 מיליון שקלים; השני הוא מכספים קואליציוניים (מכוח החלטת ממשלה מספר 511) - כ-1.39 מיליארד שקלים. כלומר, בסך הכל, במקור הוקצו למוסדות התורניים כ-1.99 מיליארד שקלים בשנת 2024 (ולא 2.2 מיליארד שקלים כפי שסמוטריץ' ציין).

כעת, בהצעת התקציב שנידונה בכנסת בימים אלה (או בשמה המדויק: הצעת חוק תקציב נוסף לשנת הכספים 2024) - ואושרה בשבוע שעבר בקריאה ראשונה במליאת הכנסת - התקציב למוסדות תורניים (שמופיע בתוכנית התקציבית מספר 206902) עומד על כ-1.7 מיליארד שקלים. כלומר, בהשוואה לתקציב המקורי, מדובר על קיצוץ של כ-276 מיליון שקלים, שהם כ-14%.

האם זהו התקציב שקוצץ באופן הכי משמעותי? עיון בהצעת התקציב מעלה שישנם מקומות שבהם קיצצו יותר. כך, לדוגמה, ביישום החלטות ממשלה רוחביות הנוגעות להשקעה בתשתיות מיעוטים (תוכנית מספר 544003). כפי שמתואר בדברי ההסבר להצעת התקציב המקורית לשנים 2023-2024, תכנית זו משמשת לתקצוב תקציבים יעודיים להחלטות ממשלה יעודיות למגזר הערבי, הבדואי, הדרוזי והצ'רקסי. ובכמה היא קוצצה? בעוד שבתקציב המקורי לתוכנית זו הוקצו כ-1.24 מיליארד שקלים, בהצעה המעודכנת הסכום קוצץ בכשליש והוא כעת עומד על כ-830 מיליון שקלים - כלומר, הפחתה של כ-409 מיליון שקלים (33%).

ביחס להפחתה בתוכנית זו, ממשרד האוצר נמסר: "ההפחתות בתוכנית הינם בהתאם לקצב המימוש הצפוי בפועל והפחתות רוחביות שהתקבלו על ידי הממשלה וביניהם החלטה מס' 1274 שעניינה צמצום ההוצאה התקציבית בשנים 2024 ואילך באמצעות תיקון החלטות ממשלה".

מי שעוד ספגו קיצוצים משמעותיים יותר הם תקציבי התחבורה. כך, למשל, תקציבי הכבישים: תקציב הכבישיים הבין עירוניים (תוכנית 795101) הופחת בכ-716 מיליון שקלים (כ-14%); תקציב הכבישים לתחבורה ציבורית (תוכנית 795103) הופחת בכ-658 מיליון שקלים (כ-36%); תקציב הכבישים העירוניים (תוכנית 795102) הופחת בכ-279 מיליון שקלים (כ-17%). בנוסף, גם התקציב לתחבורה ציבורית והסעת המונים (תוכנית 795002) ספג קיצוץ מאסיבי של כ-3.4 מיליארד שקלים (כ-39%).

אלא שעמיתנו אסף זגריזק, כתב התחבורה של גלובס, הסביר לנו שברוב התוכניות בתחום התחבורה הציבורית, לא מדובר בדיוק בקיצוץ בתקציבים. לדבריו, ההפחתה הפורמלית של התקציב נובעת ברובה מאי עמידה בלוחות זמנים של פרויקטים - מה שגורר דחייה של ההוצאה הכספית על הפרויקטים הללו ושינויים באומדן העלות התקציבית.

מטעם שר האוצר בצלאל סמוטריץ' נמסר: "תקציב הישיבות ב-2024 היה 2.2 (ייתכן שחלק היה רשום ברזרבה), אבל זה מה שהיה בהסכמים הקואליציוניים וזה מה שהיה מבוצע אילולי המלחמה. התקציב קוצץ ב-500 מיליון שקלים בעקבות המלחמה ונשאר על הסכום שהיה ב-2023". אנו נציין כי במשרד האוצר אישור בפנינו שהסכום עמד על כ-1.99 מיליארד שקלים - ולא 2.2 מיליארד שקלים. חרף בקשתנו, עד כה לא קיבלנו מטעם סמוטריץ' הפניה למקור שמעיד שהסכום עמד על 2.2 מיליארד שקלים.

בנוגע לקיצוץ בתקציב עבור החלטות ממשלה בעניין השקעה בתשתיות מיעוטים, נמסר מטעם סמוטריץ': "תקציב החברה הערבית כמו כל החלטות הממשלה התוספתיות קוצץ ב-15% ולא ב-33%. כל משרד החליט איפה לשים את ה-15% האלה. אם המשרד לשוויון חברתי שאחראי על החלטה 550 החליט לקצץ יותר בסעיף אחד ופחות בסעיף אחר זה עניין שלו".

לסיכום, בניגוד לדברי סמוטריץ', הקיצוץ בתקציב המוסדות התורניים - שעמד על כ-276 מיליון שקלים (ולא על חצי מיליארד) - אינו הקיצוץ הגדול ביותר שמוצע כעת. כך, למשל, התקציב המוקצה להחלטות ממשלה בתחום ההשקעות בתשתיות מיעוטים קוצץ באופן משמעותי יותר - מתוכנית זו הופחתו כ-409 מיליון שקלים, כך שהיא קוצצה בשליש. לכן דבריו של סמוטריץ' לא נכונים.