"אין לי שום רצון לפרוש": מנכ"ל טאואר טוען שהיא במצב הטוב ביותר אי פעם

ראסל אלוואנגר שמנהל את טאואר כמעט 20 שנה, מדגיש ש"מעולם לא היה נלהב יותר מההזדמנויות" שיש בפני החברה • בינתיים היא סיכמה רבעון ושנה פושרים אך מעל הציפיות • וגם לאחר ביטול העסקה עם אינטל, החברות משתפות פעולה בהרחבת כושר הייצור

ראסל אלוונגר, מנכ''ל טאואר / צילום: איל יצהר
ראסל אלוונגר, מנכ''ל טאואר / צילום: איל יצהר

חצי שנה חלפה מאז שעסקת המכירה של יצרנית השבבים הישראלית טאואר  לאינטל בוטלה, לאחר שלא התקבלו האישורים הרגולטוריים בסין, ומנכ"ל טאואר ראסל אלוואנגר מעריך שהחברה נמצאת היום במצב הטוב ביותר בהיסטוריה שלה. "שלחתי מייל לכל עובדי החברה בתחילת השנה, וכתבתי להם שמעולם לא הייתי נלהב יותר מההזדמנויות שיש בפנינו - מבחינת המצב הפיננסי, ההיצע הטכנולוגי, היכולת להגדיל את קיבולת הייצור, השותפים והלקוחות", הוא מספר.

השווי קפץ פי 5 ביום: החברה הקטנה מהרצליה שעשתה סנסציה בוול סטריט
פריון הייתה אחת הישראליות המבטיחות בנאסד"ק. אז למה המניה צונחת?

אלוואנגר מנהל את טאואר מאז שנת 2005, בעת שהייתה חברה במצוקה עם חובות גדולים וחשש כבד לנזילות שלה. לאורך השנים הוביל בה תהליכים שהביאו להתייעלות ומעבר לצמיחה ורווחיות, תשלום כל החובות ולבסוף מכירה (שכאמור בוטלה) לאינטל ב־5.4 מיליארד דולר - שווי הגבוה ב־68% מזה הנוכחי של החברה.

לאחר ביטול העסקה בקיץ האחרון עלו תהיות האם אלוואנגר יישאר בטאואר. "אין לי שום כוונה להפסיק לעבוד ושום רצון לפרוש", הוא אומר באופן נחרץ. "בין חג המולד לראש השנה עשינו מפגש עם כל המשפחה אצלנו בבית. הייתה לנו שיחה על נושא המורשת, ואשתי ואני הסכמנו שהמורשת שלי היא לייצר ערך - לאו דווקא בכסף, אלא לגרום לדברים לקרות, לעזור לאנשים. כשהגעתי לטאואר היא הייתה בשווי 60 מיליון דולר, ועכשיו אנחנו ב־3.2 מיליארד דולר, וכשאתה מצמיח חברה אתה משפיע על הרבה מאוד אנשים. אז אני מתכוון להמשיך בזה ולא מתכנן לפרוש".

טאואר פרסמה את דוחות הרבעון האחרון ושנת 2023, בהם עקפה את תחזיות האנליסטים גם בשורת ההכנסות וגם בשורת הרווח. ההכנסות ברבעון הסתכמו ב־352 מיליון דולר, ירידה של 12.8% ביחס לרבעון המקביל, ובסיכום שנתי ההכנסות ירדו ב־15.2% ל־1.42 מיליארד דולר. "השוק לא מאוד חזק עכשיו, אבל אנחנו 'שוריים' על העתיד", מדגיש אלוואנגר, ומציין בין היתר את תחום ניהול ההספק (power management) כמנוע צמיחה משמעותי לחברה. לאחר ביטול העסקה עם אינטל, טאואר חתמה איתה על הסכם שנועד להרחבת כושר הייצור, במסגרתו טאואר תשתמש במפעל מתקדם של אינטל בניו מקסיקו, שם ייוצרו שבבים הקשורים לתחום זה.

מפעל טאואר / צילום: שלומי יוסף
 מפעל טאואר / צילום: שלומי יוסף

הרבעון הרביעי הסתיים ברווח נקי של 53.8 מיליון דולר, לעומת 83.3 מיליון דולר ברבעון המקביל. בשנה כולה הרווח זינק כמעט פי 2 ל־518 מיליון דולר, בזכות הפיצוי שטאואר קיבלה מאינטל בשל ביטול העסקה ברבעון השלישי ב-2023. הרווח הנקי המתואם הסתכם בשנה זו ב־247 מיליון דולר, ירידה של 12.9%. לאחר הדוחות זינקה המניה ב-7%.

​מפעל בהודו? "אם יהיה אטרקטיבי פיננסית"

טאואר ייצרה ב־2023 תזרים של 677 מיליון דולר מפעילות שוטפת, עלייה מ־530 מיליון דולר בשנה קודמת, ובסיום השנה היו לה בקופה מעל 1.2 מיליארד דולר.

ברבעון הראשון של השנה טאואר מצפה להכנסות של 325 מיליון דולר, עם טווח של 5% כלפי מעלה או מטה. מדובר על תחזית דומה לתחזיות האנליסטים, למרות שהתחזית הושפעה לרעה מרעידת אדמה שפקדה את יפן בתחילת ינואר, בסמוך למפעל של טאואר. לא הייתה פגיעה בעובדים או במבנה אך היו פגיעות מסוימות בכלים ובתהליכי העבודה שהביאו לעיכובים מסוימים. "לולא רעידת האדמה התחזית הייתה גבוהה יותר", אומר אלוואנגר ומוסיף כי החברה מצפה לצמיחה מרבעון לרבעון במהלך 2024. "הפעילות שלנו חזקה וגם המפעל באיטליה מתקדם בהתאם ללוחות הזמנים", הוא מציין.

היו לאחרונה דיווחים על כך שטאואר תקים מפעל ייצור בהודו בעלות של 8 מיליארד דולר.
"כן, קראתי אותם".

זה קורה?
"כשיהיה משהו מהותי, נודיע. זה נכון שנפגשתי עם שר האלקטרוניקה של הודו. טאואר ממשיכה לחפש הזדמנויות בכל מקום. בכל מקרה, בכל פעולה שאנחנו עושים אנו רוצים לוודא שמבחינה פיננסית זה יהיה אטרקטיבי ויתרום לרווח שלנו מהיום הראשון".

"לא הפסדנו אף הזמנה בגלל המלחמה"

עד כמה משפיעה המלחמה בישראל על פעילות טאואר?
"אחד הדברים היפים בישראל זו העובדה שכשיש 'רוח נגדית' אנשים עובדים יחד בצורה חזקה. יש לנו הרבה עובדים במילואים, אבל אלה שכאן שמחים לעבוד יותר, ולא הפסדנו אף הזמנה".

טאואר נסחרת בנאסד"ק ובבורסה בת"א לפי שווי של 3.2 מיליארד דולר. מניית החברה איבדה 41.7% מהשיא שאליו הגיעה ב־2022 על רקע עסקת אינטל, אך התאוששה ועלתה ב־30.7% מהשפל האחרון אליו נפלה באוקטובר שעבר. אנליסטים המסקרים את המניה נוקבים במחיר יעד ממוצע של 33.67 דולר, שגבוה ב־17.6% ממחיר המניה הנוכחי.