הערכות הכלכלנים: למרות הירידה באינפלציה, הריבית בישראל לא תרד בקרוב

האינפלציה בישראל עשתה צעד נוסף אל תוך יעד יציבות של בנק ישראל כשירדה בינואר לשיעור של 2.6% • הכלכלנים הבכירים במשק מסבירים כי למרות שמדובר בחדשות טובות, בנק ישראל לא צפוי להפחית את הריבית בהחלטה הקרובה בחודש פברואר, אך בהמשך השנה צפויות להיות הפחתות נוספות

אמיר ירון, נגיד בנק ישראל / צילום: איל יצהר, עיבוד: טלי בוגדנובסקי
אמיר ירון, נגיד בנק ישראל / צילום: איל יצהר, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

מדד המחירים לצרכן שהתפרסם היום (ה') הראה כי האינפלציה השנתית בישראל המשיכה להתמתן לשיעור של 2.6%. הירידה במדד הנוכחי מביאה את רמת המחירים בישראל עמוק אל תוך היעד של בנק ישראל. הנתונים הציגו כי בעוד הרמה הכללית נותרה ללא שינוי מחודש לחודש, מחירי השכירות המשיכו לעלות.

מיליארד וחצי שקל כבר בשנה הראשונה: הרווחים ממס הנסועה נחשפים 
מור בולט בראש, ומי בתחתית? בדקו מה עשו קרנות ההשתלמות והפנסיה שלכם בינואר 

ד"ר גיל בפמן, הכלכלן הראשי של לאומי מוסר שמדד המחירים לצרכן נותר ללא שינוי בחודש ינואר, זאת לפי תחזית הבנק: "מדובר בשיעור נמוך יותר מאשר ממוצע הקונצנזוס לעלייה בשיעור של 0.1%. בהתאם לכך, שיעור השינוי השנתי ב-12 החודשים האחרונים ירד מ-3.0% ל-2.6%. מדד המחירים לצרכן ללא אנרגיה עלה ב-2.7%, המדד לצרכן ללא דיור עלה ב-2.4% ומדד המחירים לצרכן ללא ירקות ופירות עלה ב-2.2%".

יוני פנינג אסטרטג ראשי בבנק מזרחי טפחות מוסר לאחר הפרסום כי "השפעות מקומיות מסייעות לאינפלציה המקומית להתמתן כמצופה, לרמת 2.6% - שפל חדש מאז נוב' 21'. כתוצאה מכך, בעוד שמדד של 3%, כפי שזו נרשמה בחודש שעבר, עמדה על קצהו העליון של תחום היעד של בנק ישראל, אפשר לומר שהרמה הנוכחית כבר נמצאת באופן בולט בתוך היעד".

בנוסף, פנינג מציין כי התמתנות האינפלציה בישראל מפיגה הרבה חששות לעלייה מחודשת של האינפלציה המקומית: "הרבה חששות הצטברו בסביבות סוף ינואר, על רקע הדיווחים על העלאות מחירים בענף המזון. על אלה נוספו כמובן חששות שנוצרו מההפתעה כלפי מעלה במדד המחירים, בארה"ב, באמצע השבוע". פנינג מוסיף שאת עליית מחירי המזון אנחנו כן מצפים שנראה בהמשך, אבל בעיקר במדד פברואר. ולא מן הנמנע שהרבה ממנה יקוזז על ידי ההתמתנות הצפויה באינפלציה במחירי השכירות.

הריבית לא תשתנה בהחלטה הקרובה

בכל הנוגע להחלטת הריבית של בנק ישראל שצפויה להתקיים בסוף החודש, הכלכלנים לא צופים הפחתה נוספת. עם זאת, המשך היציבות במשק בזמן המלחמה בהחלט יכול לסייע להורדות נוספות בהמשך השנה.

במזרחי טפחות מעריכים כי גם בתקופה הקרובה עיניו של בנק ישראל ימשיכו להיות נשואות אל עבר יציבות המשק, כפי שזו באה לידי ביטוי בשער השקל, ובמידה מסוימת בפרמיית הסיכון של ישראל, כפי שבאה לידי ביטוי באג"ח ה- CDS של ישראל. פנינג מסכם ש"חודשיים הם הרבה זמן במהלך מלחמות. אבל להערכתנו, בהתחשב בנתון היום, היעדר דרמה גדולה מדי בשני גורמים אלו (שער השקל ופרמיית הסיכון-א"כ) תסלול את הדרך להורדת ריבית נוספת בישראל, למרות פער הריביות האפקטיבי של מעל לאחוז שזו תגרור".

גם בלאומי סוברים כי בנק ישראל ימתין להחלטת חודש אפריל על מנת להמשיך בהפחתת הריבית, "לנוכח הרמה הגבוהה יחסית של מדדי סיכון השוק של ישראל. ככל שהאינפלציה אכן תתכנס לתחזיתנו התואמת למרכז יעד יציבות המחירים, הדבר יאפשר לבנק ישראל להפחית את הריבית מכ-4.5% כיום לכ-3.5% בעוד כשנה", אומר בפמן.