אפל | ניתוח

זה היה אמור להיות הלהיט החדש של אפל. למה הלקוחות לא מרוצים?

קסדת המציאות המורחבת של אפל עוררה עניין עוד לפני שהגיעה ללקוחות, שרכשו 200 אלף יחידות בהזמנה מוקדמת • לאחר ההשקה החלו להיערם התלונות על המוצר, ושמועות על החזרות משמעותיות לחנויות הובילו להתנגשות מול חובבי החברה • מה זה מאותת לוול סטריט?

מנכ''ל אפל טים קוק, על רקע המשקפיים החדשים / צילום: ap, Jeff Chiu
מנכ''ל אפל טים קוק, על רקע המשקפיים החדשים / צילום: ap, Jeff Chiu

זאת הייתה ההשקה החדשנית ביותר של אפל  עד כה - לא כי הוצג בה מוצר חדש לקהל, אלא כי החברה למעשה השיקה רשמית תחום חדש שבו לא עסקה עד כה. מאז, עם זאת, כבר הספיקו להגיע תלונות על המוצר, דיווחים על תקלות פורסמו, ובטוויטר נרשמה פאניקה: האם ה־Vision Pro החדש של אפל, אותה קסדת מציאות מורחבת, היא בעצם כישלון?

כל מה שלא ידעתם על האיש שאיפשר לדעת עליכם הכל
בדיקה טכנולוגית | הבשורה של שיאומי במכשיר הדגל החדש 

עוד לפני שהמוצר הגיע לצרכנים הוא עורר עניין רב: לא רק בגלל תג המחיר המוגזם שלו - 3,500 דולר לפני מסים או אביזרים נדרשים נוספים - אלא בגלל האופן שבו אפל השיקה אותו. החברה שחררה את המוצר באופן הדרגתי, בארצות הברית בלבד, ותוך הבטחה לחוויית שירות אישית מופרכת - להתאים לכל אחד בדיוק את הקסדה בצורה שתהיה הנוחה ביותר.

לפי דיווחים מהשבועיים הראשונים להשקה - היקף המכירות של הקסדה החדשה עבר את רף 200 אלף יחידות, בהזמנה מוקדמת בלבד. אך ברשתות החברתיות, ולאחר מכן גם בגופי תקשורת בארץ ובעולם, הציגו מגמה מטרידה מאוד לאפל: אנשים שרכשו את המוצר התאכזבו, וניצלו את מדיניות ההחזרה הנדיבה של החברה, שמגיעה לשבועיים מאז יום הרכישה. בדיווחים דובר על היקף החזרות משמעותי, אבל מה קורה בשטח?

צוקרברג: "המוצר שלנו הרבה יותר טוב, נקודה"

המוצר החדש של אפל עשה כאמור לא מעט רעש. מארק צוקרברג, מנכ"ל מטא, התייחס אליו בסרטון שהעלה לאינסטגרם, בו הוא השווה בין המוצר של אפל לבין הקווסט 3, מוצר הדגל שהוציאה מטא כחלק מהמטא־וורס.

מנכ"ל מטא עוקץ בסרטון את המחיר של אפל - וטוען כי מדובר במחיר גבוה "פי שבעה" מאשר המוצר שלו. בפועל, הקווסט 3 עולה בארה"ב 500 דולר, מול 3,500 דולר של אפל. יתרה מכך, צוקרברג טוען בסרטון שהמוצר שלו הרבה יותר טוב מזה של אפל. לדבריו, המוצר של מטא מספק את אותם הפיצ'רים של אפל במחיר נמוך יותר, בעיצוב שונה ובמשקל נמוך יותר.

"נראה שהרבה אנשים פשוט הניחו שה־VisionPro תהיה איכותית יותר כי היא עולה יותר מ־3,000 דולר, אבל למען האמת אני די מופתע שהקווסט הרבה יותר טוב ברוב המכריע של הדברים", אמר צוקרברג. לדבריו, "בכל דור של מחשוב יש גישה סגורה וגישה פתוחה, ונכון - במובייל, הגישה של אפל ניצחה, אבל זה לא תמיד ככה". יש לציין כי מאז 2020, אז הכריזה פייסבוק שהיא פונה לתחום המטא־וורס, היא הפסידה 42 מיליארד דולר.

במקביל, גם סם אלטמן, מנכ"ל חברת הבינה המלאכותית OpenAI, התייחס למוצר החדש, וקרא לקסדה של אפל "אחת הטכנולוגיות המרשימות מאז האייפון".

דיווחים על הקאות ו"אי־התאמה ביולוגית"

היקפי ההחזרות של המוצר לא פורסמו, הן לא מצד אפל והן לא בהערכות. בבלוג בשם Apple Insider, הידוע כאחד שמסקר את החברה מקרוב, אף טענו כי מדובר בדיווחים שקריים. בפוסט שפורסם בבלוג נכתב כי מקורות ב־24 חנויות בחוף המזרחי של ארצות הברית לא העידו על מגמות רחבות ביחס להחזרות, "ובוודאי לא שיטפון בלתי־צפוי ומהיר". יתרה מכך, נכתב כי נראה שההחזרות מתבצעות בשיעור רגיל שמאפיין כל השקה אחרת של מוצרי אפל.

אולם התלונות על המוצר הלכו וגברו. חלקן אף אוזכרו בבדיקה הטכנולוגית שפורסמה פה בגלובס - כשהבעיות המרכזיות ברורות: משקל רב על הראש והחום שמתפשט סביב העיניים לאחר שימוש ממושך. משתמשים אחרים דיברו על כך שהמסכים שמעלים דרך הקסדה הם מפוקסלים ולא חדים מספיק. עוד נטען כי המוצר לא מספק חוויה ייחודית, שכן אין בו בשורה אמיתית. תלונה נוספת נגעה למחיר, שיכול להגיע ל־4,500 דולר.

בדיווח ב־Apple Insider, עלו גם הטענות המרכזיות מתוך חנויות הקמעונאיות, שהצביעו על שתי קבוצות עיקריות שמחזירות את המוצר: אנשים שהחזירו אותו בשל אי־התאמה ביולוגית, ויוצרי תוכן שקנו את המוצר לצורך הסרטונים שלהם. לגבי הקבוצה הראשונה - אחד העובדים סיפר בדיווח כי "אלו האנשים שנהפכים להיות חולים בשל השימוש בזה. אלו שמקיאים וסובלים, והם מגלים את זה מאוד מהר". לגבי הקבוצה השנייה - אחד העובדים מדבר על היוטיוברים ויצרני המדיה שמשתמשים ברכישה כהשכרה בחינם.

זיו קיטרו, קריאייטיב דירקטור בחברת פאנקראפטרז, המתמחה בעולמות אפל ובינה מלאכותית, אומר לגלובס כי "בכל פעם שקורה משהו לאפל, אנשים אוהבים להפוך את זה ליותר ממה שזה. זה מקבל תהודה רבה יותר ממה שקורה במציאות, כשלפי דיווחים מדובר באחוזים נמוכים (של החזרות, נ"ט)". לצד זאת קיטרו מציין כי "אפל צריכה שהמוצר העתידי שייצא בעוד שנתיים־שלוש יהיה קל יותר ונוח יותר על העיניים. מירב התלונות הן על נוחות".

לדברי קיטרו, "גם אם ההחזרות האלו ימשיכו לגדול, לא הייתי ממהר להספיד את המוצר. ממה שאני שומע, אנשים מתלוננים גם על זמן הסוללה, זה אומר שהם סוחטים את הסוללה כשזה לא מספיק להם. אפל יצרו פה טכנולוגיה מאוד יקרה, שהושקה בצורה הדרגתית, והם מצליחים לרשום נתונים טובים. כל אלו מהווים ניצחון מאוד גדול לאפל".

איך ההחזרות משפיעות על המשקיעים?

מה קורה בוול סטריט? סרגיי וסצ'ונוק, אנליסט בכיר בבית ההשקעות אופנהיימר אומר לגלובס כי החזרת המשקפיים אמנם לא מהווה בעיה לפעילותה הנוכחית של אפל, שכן מדובר בהיקף זניח מסך ההכנסות של החברה, אך היא כן יכולה להשפיע על המשקיעים. "סוגיה זו מהווה ללא ספק נקודת אזהרה עבור המשקיעים, שמסתכלים קדימה ורואים במשקפי VisionPro את אחד ממנועי הצמיחה העתידיים עבור אפל. לכן, תקלות במוצר שאמור להיות מנוע צמיחה עתידי - זה לא טוב למניה, בטח כשעסקי הליבה לא צומחים כבר שנים".

לדבריו, "למעשה מדובר בפגיעה תדמיתית. אפל ידועה היסטורית בתור חברה שלומדת מטעויות של אחרים ולא משיקה מוצר שאינו מושלם, כך שתקלה במוצר החדש עלולה להיתפס בתור חולשה תפעולית רחבה. חשוב להדגיש כי מה שחשוב במיוחד לחדירת המשקפיים של אפל אלה התכנים העשירים, כגון סרטים וסדרות, וגם כאן כנראה יש לעשות עוד הרבה השלמות. אין לזה עדיין הרבה תכנים או שימושי קצה, ולכן עד שזה לא יקרה - מדובר מוצר ללא ערך אמיתי כיום".