הפייקים שמפיצים תומכי חיזבאללה כדי להעצים את הנזק שנגרם לישראל

תומכי חיזבאללה מנסים להעצים את הנזק שגורם הארגון לישראל. הנה כמה דוגמאות • המשרוקית של גלובס

פוסט ברשת איקס, 14.2.24
פוסט ברשת איקס, 14.2.24

מאז תחילת המלחמה בעזה, מתמודדת ישראל במקביל גם עם חזית צפונית שלה אחראי חיזבאללה. המערכה המתמשכת הזאת היא כבר כעת בעלת השלכות משמעותיות על שני הצדדים, אך ברקע מרחף כל העת החשש כי היא תסלים לעימות כולל, שיהיה כמובן חריף בהרבה. בינתיים, גם בתצורתו המוגבלת יחסית, העימות הזה מעורר הרבה עניין ברשתות החברתיות, וגם לא מעט דיסאינפורמציה ושקרים. הנה כמה דוגמאות. 

המשרוקית | האם המדיניות של בן גביר הביאה לרמדאן שקט, ולמה זה חודש שמועד לפורענות?
המשרוקית | 6 מיליארד שקל מתוך תוכנית הסיוע למילואימניקים לא נכללים בתקציב 

לא מישראל, מסין. אחת ההתפתחויות הבולטות של המערכה הנוכחית היא השימוש שעושה חיזבאללה בטילים מדויקים, והיכולת שלו לפגוע לעיתים בבסיסי צה"ל. אבל זה לא אומר שצריך להאמין לכל סרטון שמסתובב ברשת ומציג פגיעות כאלה. אחד הסרטונים הבולטים שצברו תאוצה בהקשר זה כולל תמונות של פיצוץ ענק במתקן כלשהו, לאחר שזה נפגע ממה שנראה כמו טיל. "חיזבאללה פוגע בבסיס ישראלי באמצעות טיל מונחה וגורם להרס מוחלט", נכתב באחד מהפוסטים ברשת איקס בהם שותף הסרטון. הפוסט הספציפי הזה זכה עד כה ליותר ממאה אלף צפיות ומאות שיתופים, וכמוהו יש עוד רבים, גם ברשתות חברתיות אחרות.

במה מדובר? מתברר שהשאלה הזאת העסיקה בודקי עובדות באוסטרליה, ארה"ב, גרמניה, ארצות ערב ועוד. כולם הגיעו למסקנה שלסרטון אין כל קשר לישראל, ואפילו לא למזרח התיכון. בודקי העובדות של תאגיד השידור הגרמני דויטשה ולה (DW), הראו כי מקורו של הסרטון הוא בסין. הממשלה שם עשתה שימוש בווידאו הזה ב־2017 כדי לדווח על פיצוץ במתקן נפט בעיר דאליין, אבל למעשה, הם כותבים, גם זה לא המקור של הסרטון. הממצאים מראים שהוא הופיע באינטרנט כבר ב־2015, וככל הנראה מה שמופיע בו הוא תאונת עבודה באחד משני אזורי תעשייה במדינה (בדויטשה ולה לא הגיעו למסקנה סופית בעניין המיקום המדויק).

לא קשור לארגנטינה. ביקורו בישראל לאחרונה של נשיא ארגנטינה החדש, חוויאר מיליי, שימח כאן רבים, אבל מה חשבו על הביקור הזה בחיזבאללה? בארגנטינה עלו טענות שמזכ"ל הארגון, חסן נסראללה, זעם על הפגנת התמיכה בישראל, ואף פרסם איום חריף בעקבותיה. "תראו לאילו צרות האידיוט הזה הכניס אותנו", קבל פוסט באיקס, "אנחנו חייבים לדרוש את התפטרותו עכשיו". הפוסט כלל נאום של נסראללה בערבית, שלו הוצמדו כתוביות תרגום בספרדית: "אנחנו מזהירים את הנשיא מיליי שאם הוא רוצה להיות אויב האסלאם, עליו להיות מוכן לשלם בדם ארצו...", נכתב בין היתר באותן כתוביות. ומה נסראללה באמת אמר? כשמגלים כשמדובר בסרטון שצולם בכלל ב־2013 זה כבר הופך לפחות חשוב. למען הפרוטוקול נציין, כי כפי שהראו ארגוני בדיקת העובדות דוברי הספרדית Newtral ו-EFE Verifica, נסראללה כלל לא מזכיר בדברים את ארגנטינה, ובוודאי שלא את נשיאה החדש.

לא מחיפה. יש כמובן עוד דוגמאות רבות לאופן שבו חוגגים בעולם הערבי "פגיעות" של חיזבאללה בישראל. בארגון בדיקת העובדות הערבי Misbar אספו כמה דוגמאות כאלה. כך, למשל, בחודש שעבר חגג פוסט שזכה לכמה אלפי צפיות פגיעה של חיזבאללה בחיפה, בתוספת תצלום של רכב בוער ונזק כבד לרכוש. התמונה היא אכן מישראל, כפי שאפשר לראות לפי השלטים ברחוב, אך כידוע עד כה לא היו כלל פגיעות בחיפה. באתר הראו כי מדובר בפגיעה של רקטה בקריית שמונה, שארעה בכלל בתחילת העימות, בחודש נובמבר.

תחקיר: אוריה בר־מאיר