"תגנוב עובדים": החברה שמסחררת את העולם יוצאת לקרב גם בישראל

מרכז הפיתוח השני בגודלו של ענקית השבבים אנבידיה מחוץ לארה"ב הוא בישראל, והיא אחת המעסיקות הגדולות בארץ עם מעל ל־3,300 עובדים • כמו כן, כ־13% מהפעילות הגלובלית של אנבידיה מקורה בישראל, והיא פועלת כאן מאז שנת 2016

בניין אנבידיה בישראל / צילום: אנבידיה
בניין אנבידיה בישראל / צילום: אנבידיה

אנבידיה  היא המניה הכי חמה בוול סטריט, שוברת שיא אחרי שיא, הפכה בתוך שנים ספורות לאחת מענקיות הטכנולוגיה עם שווי השוק הגבוה בעולם (מספר 3 ברשימה) - ומסלול ההצלחה שלה עובר בישראל.

ניתוח | אנבידיה עשתה את הלא ייאמן, וזו הסכנה הכי גדולה שלה
עם שווי שמתקרב ל-2 טריליון דולר היא הפכה למניה "הכי חשובה על פני כדור הארץ"
ראיון | סגן נשיא לשעבר באינטל על השינויים בחברה: ״זה כמו לעבור מלהכין אוכל לילדים בבית להגשת מנות במסעדה״

מרכז הפיתוח השני בגודלו של ענקית השבבים אנבידיה מחוץ לארה"ב הוא בישראל והיא אחת המעסיקות הגדולות בארץ עם מעל ל־3,300 עובדים ועובדות - נתון שצמח ביותר מ־50% בארבע השנים האחרונות. למעשה, כ־13% מהפעילות הגלובלית של אנבידיה מקורה בישראל והיא פועלת כאן מאז שנת 2016.

מחשב העל החזק ביותר של אנבידיה

לאורך השנים אנבידיה הוכיחה פעם אחר פעם את האמון שלה באומת הסטארט־אפ. החיזוק האחרון הייתה הבחירה בישראל בתור הבית של מחשב העל החזק ביותר שלה: Israel-1. בהכרזה במאי האחרון אמר המנכ"ל ג'נסן הואנג: "עם Israel-1, מגוון רחב של חברות בישראל ייצרו טכנולוגיות בינה מלאכותית שיחוללו מהפכה. ישראל היא ביתם של חוקרי ומפתחי בינה מלאכותית מהמובילים בעולם, היוצרים יישומים שיניעו את הגל הבא של פיתוחי ה־AI". לאחר שיושק, יתברג מחשב העל של אנבידיה במקום השישי בצמרת העולמית של מחשבי העל המהירים ביותר. עלות הפרויקט, לפי ההערכות, תגיע למאות מיליוני דולרים. 

הבעת האמון הזו התבטאה גם בשנת 2019, אז רכשה אנבידיה את חברת מלאנוקס הישראלית, המפתחת ומייצרת שבבים מתקדמים בתחום התקשורת. מחיר הרכישה בזמנו היה 6.9 מיליארד דולר. עד כמה מדובר במחיר מציאה? בשיחת המשקיעים האחרונה, המנכ"ל, ג'נסן הואנג וסמנכ"לית הכספים של אנבידיה אמרו כי ההכנסות ממכירת מוצרים המבוססים על הטכנולוגיה של מלאנוקס עומדות על קצב שנתי של 13 מיליארד דולר. רוב המוצרים הללו מפותחים בישראל.

סרגיי וסצ'ונוק, אנליסט בכיר באופנהיימר מסביר כי "מזכירים אותה (את מלאנוקס, נ"ט) בשיחת המשקיעים כזו שנתנה לאנבידיה את כרטיס הכניסה לתחרות בשוק הבינה המלאכותית".

וזו לא רק מלאנוקס. מרבית פעילות המחקר והפיתוח של תחום התקשורת המואצת באנבידיה היא בישראל: ביקנעם, תל אביב, רעננה, באר שבע ותל חי. מדובר בפיתוח של סדרות שבבים, מתגים, ופלטפורמות של תוכנה וחומרה בפעילות שהולכת ומתרחבת. בתחילת 2022 הוקמה קבוצה לפיתוח מעבדים מרכזיים של אנבידה עבור תחומים חמים כמו מרכזי נתונים (דאטה סנטרס) טכנולוגיות בינה מלאכותית חדשות, רכבים אוטונומיים ועוד. כל אלו, לפי החברה, יידרשו גיוס של עוד מאות מהנדסות ומהנדסים בתקופה הקרובה.

האתגר הגדול: התחרות על העובדים בישראל

לדברי וסצ'ונוק האתגר הגדול של אנבידיה בישראל יהיה המלחמה על ההון האנושי: "החברה ממשיכה לגייס פה עובדים. מה שמעניין לראות, זה שעם הביקושים הגבוהים, אין מספק טאלנט. סביר שנראה כאן תהליכי גניבה של טאלנט בין חברות, בעיקר מול אפל".

העובדה שרגל משמעותית של ענקית כמו אנבידיה ממוצבת בישראל מחלחלת לשורה של חברות קטנות יותר בארץ. כך למשל, בתוכנית הסטארט־אפים של אנבידיה משתתפות כאלף חברות ישראליות שמפתחות טכנולוגיות בינה מלאכותית בתחומים שונים. עם זאת, התרומה של אנבידיה למדינה מוגבלת, אומר ניר אורגד אנליסט מניות חו"ל מבנק לאומי: "אם אנבידיה הייתה כמו אינטל שיש לה בישראל פאבים ייצור שבבים, היינו רואים תרומה גדולה יותר. היינו רואים פה מפעל לייצור שבבים, ואז המדינה הייתה נהנית מכך בנוסף. אבל כמובן שהחברה יכולה לנצל את התזרים המזומנים העצום שלה גדי לגייס עוד טאלנט, לפתוח עוד מחלוקת ולהשקיע בתחומים חדשים וחשובים".