אנשי העסקים והיזמים שמובילים קמפיין לעצירת השיח המפלג

יוזמת "עוצרים את השיח המפלג" נולדה כהתאחדות א־פוליטית שמטרתה לשנות את האקלים הציבורי בישראל • בין מובילי המהלך נמנים דורון גביש, אסף גרינפלד, שלי לנדסמן ושימי קאופמן

שלט של יוזמת STOPILUG / צילום: בני רוטלוי
שלט של יוזמת STOPILUG / צילום: בני רוטלוי

אודות "ישראל מתגייסת"

בתוך המציאות הכאוטית נולדו עשרות מיזמים של אזרחים ועסקים פרטיים, הנרתמים למען יושבי הדרום, אנשי כוחות הביטחון והמורל הלאומי בכללותו. גלובס מרכז את היוזמות המרכזיות ופרטי הקשר ונרתם לקשר בין הצדדים להצלחת המיזמים הללו במייל: i-can-help@globes.co.il

לפני כחודש וחצי התיישבה קבוצה של אנשי עסקים ויזמים עסקיים וחברתיים מול מסך הזום, והחלה לדון במה שהפך עד מהרה להתאגדות א־פוליטית שמנסה לשנות את השיח הציבורי בישראל, בתקווה להשפיע גם על מקבלי ההחלטות.

ישראל מתגייסת | שני החברים שפתחו קבוצת וואטסאפ לסיוע לנפגעי טראומה במלחמה
ישראל מתגייסת | המכון שתומך במיזמים חברתיים במלחמה יציע ליזמים תוכנית מנהיגות
ישראל מתגייסת | בזק תעניק לעובדים ששירתו במילואים מענקים בהיקף כולל של 4.2 מיליון שקל​

את המפגש יזם תא"ל במיל' דורון גביש יו"ר אקסלרייט, ואליו הצטרפו שלי לנדסמן יזמית ומנכ"לית מיקרוסופט ישראל לשעבר, אסף גרינפלד מנכ"ל האדסטארט, זיו אלול, מהרטה ברוך, חנה רדו, אלי פלאי מו"ל העיתון החרדי "משפחה", שימי קאופמן מנכ"ל ארגון הגג החברתי VLU ועוד.

"היוזמה נולדה מתוך דאגה משותפת וכנה, כי אנחנו רואים את השבטיות והקיטוב", מספר גרינפילד. "זו תופעה שיש בה סכנה קיומית לישראל". לנדסמן מוסיפה כי "במפגש היו לנו כמה רגעי קסם שנתנו את התחושה שאפשר להתקדם, בלי פילוג. ואז סוכם על צוות גרעין מוביל, שיעשה את העבודה היומיומית. אסף, דורון, שימי ואני נפגשנו במשרדים בתל אביב, והחלטנו מה המשימות, ומשם זה התגלגל לפגישות לתוך הלילה".

אסף גרינפלד / צילום: מיכל סלע
 אסף גרינפלד / צילום: מיכל סלע

"אמרו שאני קצת נאיבי"

ההחלטה הראשונה שהתקבלה הייתה על קריאה "עוצרים את השיח המפלג", ולאחר מכן נולד המיתוג Stopilug (סטופ פילוג), בעזרת סוכנות הדיגיטל "42" שעבדה פרו בונו על הקריאייטיב.

באשר לשאלת המימון של הפעילות אומר גרינפלד "אנחנו חיים מהיד לפה. יש תרומות, אבל כל השילוט למשל הוא פרו בונו בעזרת חברות כמו ברעם ולוקיישן. גם הרשויות המקומיות נרתמו. אנחנו מדברים עם עוד גופים, והמטרה היא שכל מי שיש לו את היכולת והאמצעים, ומזדהה עם מה שאנחנו מנסים לעשות, ייקח חלק ויהדהד את מסר".

"הרבה גורמים רצו לקחת חלק בתהליך מתוך שליחות", מספרת לנדסמן. "אני מכירה את העולם מזווית שונה וקשוחה, וזה מדהים כמה אנשים מזדהים ורוצים להיות חלק מהדבר הזה. חשוב לנו לשמור על א־פוליטיות. אנחנו לא רוצים להתחבר לשום דבר שיצבע אותנו פוליטית, ולכן היו תרומות שסירבנו להן".

שלי לנדסמן, יזמית / צילום: תמונה פרטית
 שלי לנדסמן, יזמית / צילום: תמונה פרטית

לצד שפע של פידבקים חיוביים, ותחושה ש־80% מהישראלים מסכימים עם המהלך, היו גם תגובות יותר סקפטיות. "אמרו לי שאני קצת נאיבי, ושקמפיין לא משנה את העולם", משתף גרינפלד. "יש את אנשי ה־6 באוקטובר, שאומרים שיש פה הרבה מחלוקות והקרע כל כך עמוק, 'אז על איזה ביחד אתם מדברים בדיוק'. בעיניי ה־7 באוקטובר הוכיח בצורה מאוד קשה שאפשר לפעול ביחד. רק חייבים לשמור על השיח".

לנדסמן מספרת על חברה טובה ש"הייתה מאוד שלילית, ולא הבינה למה אני משקיעה בזה זמן. אמרתי לה שאני מאוד שלמה עם ההחלטה, כי אחרת אנחנו קורבן של עצמנו. צריך להחליט שאנחנו יותר חזקים מזה".

עד מתי יימשך הקמפיין? לדברי השניים המועד גמיש, עם אופציה להארכה. "חשוב שיהיו במרחב גם תכנים שאינם ניציים", מסכמת לנדסמן. "הדבר הטבעי להרבה אנשים זה להתלהם, אבל הקריאה שלנו היא פשוט לאמץ את שיטת הדיבור האחרת".

מתגייסים לעזרה

גלובס מרכז את היוזמות המרכזיות ופרטי הקשר ונרתם לקשר בין הצדדים להצלחת המיזמים הללו במייל: i-can-help@globes.co.il

לוחמי דור תש"ח

במשרד הפרסום גליקמן שמיר סמסונוב יזמו את קמפיין לוחמי דור תש"ח, שבו מופיעים גברים ונשים בני 90-100 מדור 1948, המצדיעים ללוחמי צה"ל שנמצאים כעת בשדה הקרב. "מי שהיו גיבורי עצמאות ישראל הנערצים, מצדיעים לדור הנכדים, שמפתיע את כולם בדמיון ביניהם", אומר גיל סמסונוב, שהוביל את המהלך.

"היוזמה החלה כששמעתי את אבא שלי בן ה-95, שהיה מפקד במלחמת העצמאות, מדבר על נכדו, הבן של אחותי, ומכאן יצאתי לראיין את בני דורו". את הסרטון ערך עידו מחט באזז, והפיקה מירי סלהוב מודעי.

משתתפי הסרטון של לוחמי דור תש''ח / צילום: צילום מסך באדיבות גליקמן שמיר סמסונוב
 משתתפי הסרטון של לוחמי דור תש''ח / צילום: צילום מסך באדיבות גליקמן שמיר סמסונוב

יוזמות עתיד ואפליקציית easy

בצל מלחמת חרבות ברזל, ולרגל יום האישה המתקרב, עמותת יוזמות עתיד משתפת פעולה עם אפליקציית החיפוש easy, במטרה לעודד את הציבור לרכוש או להשתמש בשירותים ובמוצרים של עסקים בבעלות נשית, ובכך לתמוך בהן לאור האתגרים הכלכליים של החודשים האחרונים.

במסגרת שיתוף הפעולה יקודמו כ-4,500 עסקים של בוגרות תוכנית ההכשרה של יוזמות עתיד. לדברי צופית גורדון, מנכ"לית העמותה, "הדאגה לעסקים הקטנים בישראל היא צו השעה עבור כולנו, וההנגשה שלהם ב-easy תעניק את ההזדמנות לכל אחד לתמוך בהם.

"אם לא נמנע קריסה שלהם כרגע, נמצא עצמנו עם אבטלה, קצבאות מדינה ופערים חברתיים שייקח שנים לתקן".

יריד ABOUT US

היזמית ואשת האופנה קרין לאופר דיין מקיימת את יריד האופנה ABOUT US, שיכלול כ-40 מותגים ומעצבים בתחומי האופנה, אקססוריז ועיצוב בית. חלק מההכנסות מערב הפתיחה ייתרמו לעמותת עדן, המתמחה בטיפול בטראומה בנשים ופועלת בעוטף עזה ובאזור הנגב המערבי. העמותה תומכת ומשקמת נערות ונשים שעברו טראומה, במטרה להטמיע בהן את ההבנה שרק הן יכולות לבנות לעצמן את החיים שהן רוצות.

בערב פתיחת היריד שיתקיים ב-7/3 תיערך תצוגת האופנה "אימהות של לוחמים", שבה יצעדו 18 נשים שהן אימהות של לוחמי צה"ל.

היריד ייערך בתאריכים 7-9 במרץ, בבית המכולות בנמל יפו.

Hackautism

גמר ההאקתון החמישי של Hackautism, אקוסיסטם יזמי לפיתוח פתרונות לאתגרים של אנשים על הספקטרום האוטיסטי, התקיים לאחרונה בתל אביב בסימן פתרונות לתקופות חירום וזמנים של אי ודאות - בצל המלחמה.

בהאתקון השתתפו מאות יזמים, בכירים במשק, משקיעים, הורים ואנשים על הספקטרום. עשרה מיזמים הציגו את הפתרונות שפיתחו בפחות מ-28 שעות. בין הזוכים: שני יזמים בני 70 פלוס, שהציגו פתרון להפחתת סטרס בזמן אמת בתוך דקות ספורות, שמספק טיפול הוליסטי מותאם אישית וזמין בכל מקום, ללא צורך להגיע למטפל. הפתרון יצטרף לאקוסיסטם של האקוטיזם ויפותח לכדי חברה באקסלרטור שייפתח בעוד כשבועיים.