תוכנית מתחם "אלקו" של ישראל-קנדה ברמה"ש קיבלה תוקף

התוכנית עברה כמה סבבים לאורך השנים, ובסופו של דבר קיבלה תוקף גרסה מוקטנת עם 600 יחידות דיור, ובנייה לגובה של עד 20 קומות • מתן התוקף – כחודשיים בלבד לאחר תחילת הדיון בהתנגדויות, שאחת מהן הגיע מצד העירייה • פרסום ראשון

מתחם אלקו ברחוב החרושת, רמת השרון / צילום: תמר מצפי
מתחם אלקו ברחוב החרושת, רמת השרון / צילום: תמר מצפי

תוכנית מתחם "אלקו" ברמת השרון קיבלה היום (ה') תוקף - כחודשיים בלבד לאחר שהחלו הדיונים בהתנגדויות אליה. התוכנית, ביוזמת חברת ישראל־קנדה, עברה כמה סבבים לאורך השנים, ועודכנה פעמיים כך שמספר יחידות הדיור בה קטן משמעותית. על מתן התוקף החליטה הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה תל אביב למרות התנגדותה, בין היתר, של העירייה. 

18,500 יח"ד וכ־50 אלף תושבים: מתי תהפוך תוכנית הענק "גלילות דרום" למציאות בשטח?
ניתוח | ראשי הערים רק נבחרו וכבר עומדים לאבד סמכויות בתחום הדיור

התוכנית מאפשרת את התחדשות אזור התעשייה הישן בעיר, במתחם שבין הרחובות הנביאים והחרושת, כביש 4 וכביש 5. היא כוללת הקמת מתחם מעורב שימושים של דיור, תעסוקה ומסחר, לצד שימושים ציבוריים, וחניון קצה לתחבורה ציבורית. את התוכנית ניהלה חברת וקסמן גוברין גבע. 

במקור ביקשה חברת ישראל־קנדה, באמצעות חברת "שותפות לפיתוח רמת השרון הצעירה" להקים במקום 2,000 יחידות דיור, ונדחתה, וגם כאשר ביקשה להקים מספר נמוך יותר של יחידות דיור, כ־1,100, נדחתה שוב. התוכנית ה"רזה" יותר, ובה 600 יחידות דיור קטנות ש־20% מהן יוקצו להשכרה, קיבלה כעת תוקף, למרות שעיריית רמת השרון טענה כי תכנונה אינו מתאים למתחם זה. 

"התוכנית לא מתמודדת כראוי עם הבעיות הקשות"

בהתנגדותה של העירייה, שהייתה אחת מחמישה מתנגדים לתוכנית מתחם אלקו, היא טוענת כי התכנית תכלול "שימושים סואנים ומטרדיים של תעסוקה, מסחר, לוגיסטיקה, אחסנה, בתי קולנוע, מועדוני ריקודים ואולמות שמחה, מסוף תחבורה ציבורית ועוד, ובה בעת תכניס אזור מגורים ובכך תהפוך, כביכול, את אזור התעסוקה המטרופוליני המשני, ל"רובע עירוני חדש". 

"לא רק שהתוכנית סוטה מהתכנון הקיים והמאושר לאזור, אלא שהיא לא מתמודדת כראוי עם הבעיות הקשות הנובעות מהערבוב התכנוני־סביבתי דלעיל, מהפגיעה הנובעת מצמצום אזור התעסוקה, מהבעייתיות של החדרת מגורים לאזור סביבתי מטרדי שאינו מתאים לכך, מבעיות התנועה ומבעיות התשתית, מהפרת האיזון בין סוגי השימושים במזרח רמה"ש ומהפרת האיזון הנדרש לכלכלה עירונית יציבה. התוכנית מחמירה את הבעיות הקיימות כבר כיום עשרת מונים". 

למרות זאת, כאמור, ניתן תוקף לתוכנית מטעם הוועדה המחוזית, שציינה כי "מדובר בתכנית ראויה היוצרת איזון בין תעסוקה לשימושים נוספים של מגורים ושטחי ציבור, ויוצרת חיבור עם השכונות הסמוכות. הוועדה סבורה שיש הגיון רב ביצירת שטחי מגורים בסמיכות לתעסוקה, דבר שייצור אזור חי ותוסס לכל אורך שעות היממה". 

התקדמות שנייה לישראל־קנדה באזור

מתן התוקף לתוכנית מתחם אלקו מצטרף להחלטת ההפקדה של תוכנית הענק גלילות דרום בשבוע שעבר בוותמ"ל - תוכנית שבה לישראל-קנדה יש שטח משמעותי גם כן. מדובר על תוכנית להקמת 18,500 יחידות דיור חדשות, לצד שטחי תעסוקה ומסחר, ושטחה של ישראל־קנדה בה הוא כ־50 דונמים, מתוך כ־1,710. 

אגב, גם לתוכנית זו עיריית רמת השרון מתנגדת, וראש העיריה אבי גרובר אף הכריז שיפעל בכל האמצעים המשפטיים העומדים לרשותו נגד התוכנית. עם זאת, בעקבות הבחירות המקומיות שהתקיימו השבוע חזר לתפקידו ראש העיר הקודם, יצחק רוכברגר, ומעניין לדעת מהי דעתו לגבי שתי התוכניות. כך או כך, לאחר אחת הדחיות הקודמות של התוכנית במתחם אלקו, גם אז היה זה ראש העיר היוצא גרובר ששימש בתפקיד, הכריזו אנשי ישראל־קנדה כי "ראש העיר רמת השרון יהיה בוודאות אחד מאורחי הכבוד בגזירת הסרטים בטקס הנחת אבן הפינה".