היעד החדש של מתנגדי ישראל באירופה: אמברגו נשק

מכל עבר נשמעו השבוע קריאות למדינות אירופה לאסור יצוא נשק לישראל • בצרפת דרשו חברי פרלמנט משר ההגנה לפרט מה נשלח לארץ, ובאירלנד אושרה הצהרה לפיה יש לאסור על מטוסים אמריקאים המובילים תחמושת לצה"ל לעבור במרחב האווירי של המדינה • בבריטניה מסתמנת "נקודת מפנה" חדשה: כניסה לרפיח

מפגינים בברלין נושאים שלט הקורא: ''נשק גרמני הורג בעזה'' / צילום: Reuters
מפגינים בברלין נושאים שלט הקורא: ''נשק גרמני הורג בעזה'' / צילום: Reuters

מכל עבר נשמעות בשבוע האחרון קריאות למדינות אירופה להטיל "אמברגו נשק" על ישראל. דומה שההחלטה של בית משפט מקומי בהאג בתחילת החודש, לאסור על הממשלה ההולנדית לייצא חלקי מטוסי F־35, הפיחה רוחות של תקווה בקרב גורמים פרו־פלסטינים באירופה. כעת, בין אם מדובר בהצהרות מצד מדינות התומכות בפלסטינים, דרישות של מפלגות שמאל או קריאות מצד פעילים וארגוני זכויות אדם, נראה כי ישנו ניסיון מאוחד לשים דגש על הנושא הרגיש של יצוא נשק.

בלעדי | נכנס לתוקף הסכם הסחר החופשי עם הכלכלה הגדולה במרכז אמריקה
השבוע בעולם | ביפן ובקוריאה מתים, באוקראינה נהרגים וגוגל מתנצלת על ה-AI

הנה כמה מההתפתחויות של השבוע האחרון בלבד: בסקוטלנד, ראש הממשלה חמזה יוסף, שחמיו היו נצורים בעזה במהלך השבועות הראשונים של המלחמה, קרא השבוע לממשלה הבריטית לא רק להכריז על דרישה מישראל להפסקת אש מיידית, כפי שעשה מתחילת המלחמה, אלא להוסיף לכך אמברגו על מכירת נשק בריטי לישראל. "עלינו להפסיק לייצא נשק לישראל בהתחשב בעבירות הברורות שלה על החוק הבינלאומי", אמר יוסף.

באירלנד הסמוכה, המקדמת בעקביות מדיניות ביקורתית כלפי ישראל באיחוד האירופי וגם בזירה הבינלאומית, הסנאט של המדינה אישר הצהרה לפיה יש לאסור על מטוסים אמריקאים המובילים נשק לישראל לעבור במרחב האווירי של אירלנד. כמו כן, ההצהרה דורשת מהממשלה האירית לקדם "אמברגו נשק בינלאומי" על ישראל. למרות שאין להצהרות הללו משמעות ביצועית, המשמעות הסמלית ברורה.

בספרד, שכבר הודיעה רשמית, לאחר ביקורת ציבורית בנושא, כי "לא העניקה שום אישור מכירת נשק לישראל מאז ה־7 באוקטובר", שרת העבודה הודיעה כי היא מצפה מממשלתה לפעול למען הטלת איסור יצוא נשק גם ברמה האירופית.

בצרפת, חברי פרלמנט מטעם איחוד מפלגות השמאל LFI צלבו בימים האחרונים את שר ההגנה סטפן סז'ורנה, בדרישה לפרט אילו מרכיבי נשק מייצאת צרפת לישראל. השר הבהיר כי צרפת "לא מספקת נשק, אלא רכיבים אלמנטריים", וראש ארגון "אמנסטי" במדינה קרא במכתב פתוח לנשיא עמנואל מקרון להפסיק כל יצוא שקשור לנשק לישראל. איטליה ובלגיה כבר הודיעו מראש כי אינן מספקות יותר נשק או תחמושת לישראל.

המשוואה המדאיגה ביותר מסתמנת בבריטניה

הדרישה לעצור את היצוא הביטחוני הגיעה אפילו לגרמניה, אחת מבעלות הברית הקרובות ביותר של ישראל באירופה מאז פרוץ המלחמה. גרמניה דווקא הגבירה את אספקת הנשק לישראל בחודשים שאחרי התקפת הטרור של חמאס, ואף שוקלת לפי הדיווחים לספק לישראל אלפי פגזי טנקים "חכמים" ממאגריה (ההחלטה בעניין טרם התקבלה). אבל חברי פרלמנט מהשמאל (ממפלגת "ברית שרה ווגנקנכט" החדשה שהתפצלה מ"די לינקה"), יצאו נגד "האספקה חסרת האבחנה" של נשק לישראל, "למרות ביצוע פשעי מלחמה".

בפסטיבל הסרטים של ברלין שהסתיים השבוע, אחד המסרים הבולטים של המפגינים הפרו־פלסטיניים היה הדרישה להפסיק לספק נשק לישראל. הנושא גם תפס כותרות מחוץ לאירופה, כאשר מפגינים צרו בימים האחרונים על מפעל לוקהיד מרטין בקנדה, בדרישה כי יפסיק לספק מטוסים וחלקי מטוסים לישראל.

לא מדובר ביצוא זניח. בריטניה ייצאה נשק לישראל בין השנים 2015 ל־2020 בסך חצי מיליארד דולר. איטליה ייצאה נשק לישראל באותן השנים בשווי 350 מיליון דולר. בגרמניה, בשל מכירת הצוללות, מאמירים הסכומים למיליארדי דולרים. החשיבות המבצעית של האספקה האירופית (למעט גרמניה) בימים אלו אולי אינה גבוהה, במיוחד על רקע הרכבת האווירית והימית שארה"ב מושיטה לישראל, אולם הפגיעה התדמיתית, והסיכון שאמברגו הנשק יתרחב לתחומים אחרים, היא ממשית.

מבחינה זו, בבריטניה מסתמנת המשוואה המדאיגה ביותר. מקורות דיפלומטיים דיווחו בשבוע שעבר לכמה כלי תקשורת במקביל, כי בריטניה תשקול להטיל אמברגו נשק מוחלט על ישראל, "אם הצבא הישראלי יתקוף ברפיח". "לבריטניה יש את היכולת להטיל אמברגו באופן מהיר יחסית, בהתחשב באירועים בשטח", אמר מקור בכיר לכלי התקשורת. העובדה שהממשלה הבריטית כורכת את אספקת הנשק עם עצירה יחסית של הלחימה, ועם התחייבות שלא לפלוש לרפיח, אמורה לעורר דאגה בצד הישראלי.

זאת, משום שנראה שאחרי חמישה חודשי מלחמה תחת אור ירוק אירופי ואמריקאי, ואחרי שעד כה רוב מדינות אירופה הביעו תמיכה בזכותה של ישראל להגן על עצמה - ישנו סחף לסמן את המתקפה על רפיח כ"נקודת מפנה" עם כללים חדשים.

אירופה דורשת: לא לתקוף ברפיח

ב־2011 היו אלו תושבי העיר הלובית מיסראתה ששבו את לבם של תושבי אירופה. הם עמדו בפני מתקפת־נגד של הכוחות הנאמנים לרודן מועמד קדאפי, ובפני הפצצות מהאוויר ללא הגנה של חיל אוויר מקומי או כוחות נ"מ. התגובה האירופית בעקבות לחץ דעת הקהל הייתה להתערב במלחמה, להגדיר אזור "אסור לטיסה" ובעצם לסייע אווירית למורדים להפיל את שלטון קדאפי. כעת, נראה כי רפיח הופכת בדעת הקהל האירופית למיסראתה החדשה.

אמנם אין הצעות לכונן אזור ללא טיסה או להילחם נגד ישראל, אבל אחדות הדעים באירופה נגד מתקפה ישראלית ברפיח מסמלת התפתחות חדשה בדינמיקה של היחס האירופי לישראל. האירופים, במקרה הזה, הולכים אפילו צעד אחד מעבר לאמריקאים. וושינגטון אמרה פומבית כי אין לתקוף את רפיח "אלא אם כן ישנה תוכנית לפינוי הומניטרי". האירופים אינם מתנים זאת, אלא דורשים באופן קטגורי הימנעות מהתקפה על האזור הצפוף. כך אמר שר החוץ הבריטי דייוויד קמרון, ואפילו הקנצלר הגרמני שולץ הבהיר השבוע כי גרמניה "מזהירה באופן ברור מפני מתקפה נרחבת על רפיח".

מדובר בהבדל משמעותי לעומת מצב התמיכה בישראל לפני הפלישה הקרקעית. אז אמנם הובעו חששות מהמצב ההומניטרי, מהפגיעה באזרחים ומאופי הפעולה הישראלית, אבל בשם זכותה של ישראל להגנה עצמית אירופה לא התנגדה לפלישה קרקעית. כעת, הזמן שעבר מאז ה־7 באוקטובר, דעת הקהל הציבורית, התמונות מעזה, החלטות בית המשפט לצדק בהאג ואפילו החלטת בית הדין המקומי בעיר בנוגע לחלקי F־35 עשו את שלהן. נראה כי הנושא הראשון הנמצא באיום, מבחינה אירופית, הוא יצוא הנשק לישראל.