פעם שלישית: בנק ישראל מאריך ומרחיב את מתווה הסיוע המקיף

המלחמה מתארכת, משפחות החטופים נאבקות להחזרת יקיריהן, ובנק ישראל לא נותר אדיש • הבנק החליט להאריך את מתווה הסיוע בשלושה חודשים • הנגיד אמיר ירון: "המתווה מאפשר למשקי בית ולעסקים לצלוח את התקופה הקשה" • עד סוף ינואר נדחו כ-306 אלף הלוואות, בסכום כולל של כ-5.5 מיליארדי שקל

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון / צילום: יונתן בלום (עיבוד: טלי בוגדנובסקי)
נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון / צילום: יונתן בלום (עיבוד: טלי בוגדנובסקי)

לאור הימשכות המלחמה והשפעותיה על ההתנהלות הפיננסיות של הלקוחות, בנק ישראל הודיע הבוקר (ב') על הארכה ואף הרחבה של מתווה הסיוע לחיילי המילואים בעקבות השלכות מלחמת "חרבות הברזל". הארכת המתווה הקיים למעגל הראשון והשני בהתאם למתווה המקורי היא שלושה חודשים.

בנק ישראל הרחיב את מתווה ההקלות: גם אחים של חטופים ומשתתפי מסיבת נובה ייכללו במעגל הראשון
● בשיא של 9 חודשים למרות המלחמה והמחירים הכבדים: תעלומת השקל המזנק

בנוסף החליט הבנק להרחיב את המעגל הראשון אליו יתווספו חשבונות של תושבי 8 יישובים בצפון שלגביהם החליטה הממשלה לפנות אותם, אך הם טרם פונו בפועל, וכן חיילי מילואים שאושפזו בבית חולים לתקופה של שבעה ימים לפחות בשל פציעה שנגרמה להם במהלך המלחמה. כמו כן יתווספו גם נפגעי מסיבת פסייאדק ונפגעי מפגש ההיערכות לפסטיבל מידברן.

כזכור, במטרה לסייע ללקוחות בהתמודדות עם השלכות מלחמת "חרבות ברזל", כבר כשבוע לאחר פרוץ המלחמה הודיע בנק ישראל על מתווה מקיף להקלה על נטל האשראי והעמלות, שאומץ על ידי הבנקים. בחלוף מספר שבועות מתחילת המלחמה ונוכח העובדה כי תושבי הצפון פונו מביתם, הורחב המתווה ונכללו בו גם תושבי הצפון. לאור הימשכות המלחמה, הודיע בנק ישראל על הארכת המתווה שאומץ על ידי הבנקים בשלושה חודשים, ועל הרחבתו לאוכלוסיות נוספות.

בנק ישראל הגדיל ואף היטיב את תנאי המתווה לחיילי המילואים מהמעגל הראשון - חיילי המילואים יהיו פטורים מחיוב בריבית על יתרת החובה בחשבון העו"ש, וזאת עד ליתרת חובה של 10,000 שקל למשך שלושה חודשים. מתן הטבות לחיילי המילואים ייעשה באופן יזום על ידי הבנק וללא צורך בהמצאת אסמכתא ולתקופה של 3 חודשים, בדומה לקבוצות אוכלוסייה אחרות שהיו ניתנות לזיהוי ללא צורך באסמכתא. זיהוי חשבון הלקוח כחשבון של חייל מילואים יתבצע לפי מענק המילואים שהוזרם לחשבון בחודש ינואר 2024.

לצלוח את התקופה הקשה

זוהי כבר הפעם השלישית שבנק ישראל מאריך ומרחיב את מתווה הסיוע, נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, נשמע שבע-רצון: "מתחילת מלחמת 'חרבות ברזל' נקט בנק ישראל סט רחב של פעולות ותוכניות שמטרתן תמיכה בפעילות השווקים וסיוע למשקי בית ועסקים שנפגעו כדי לצלוח את התקופה".

"מדובר בצעד חשוב בהתמודדות הפיננסית של משקי הבית והעסקים הרבים שנפגעו באירועי ה-7 לאוקטובר ובמלחמת 'חרבות ברזל'. המתווה מאפשר למשקי בית ולעסקים לגשר על אילוצים תזרימיים ולצלוח את התקופה הקשה". 

המפקח על הבנקים, דניאל חחיאשוילי, מסר: "מדינת ישראל עדיין מתמודדת עם מצב בטחוני מורכב ולכן החלטנו להמשיך ולהקל על הלקוחות ולהרחיב בפעם השלישית את המתווה המקיף שאומץ על ידי הבנקים, תוך מתן סיוע ייחודי לחיילי המילואים".

המעגל הראשון כולל אוכלוסייה שמתגוררת או בעלת עסק שנמצא בטווח של עד 30 ק"מ מרצועת עזה, אוכלוסייה שפונתה מביתה על ידי גורם מדינתי רשמי נכון לתאריך 7.11.23 והמתגוררים באחד מהישובים המופיעים ברשימות המפורסמות באתר בנק ישראל; אוכלוסיית משרתי המילואים ומגויסי צו 8; חשבונות של חטופים או נעדרים; אוכלוסייה שהיא בעלת קרבה ראשונה (בני זוג, הורים, אחים וילדים) להרוגי המלחמה או לחטופים או לנעדרים; נפגעי מסיבת נובה. 

מנתוני הבנק עולה שנכון לתחילת פברואר נדחו כ-306 אלף הלוואות, בסכום כולל של כ-5.5 מיליארדי שקל. מתוך סך הדחיות, כ-40% הן דחיות של משקי בית, מרביתם בהלוואות לדיור, והיתר במגזר העסקי (מתוכם כ-40% לעסקים זעירים, 21% לעסקים קטנים והיתר לעסקים בינוניים וגדולים).