כרוניקה של דחיות: כך נותר הביטוח הלאומי ללא מנכ"ל קבוע מ־2022

ביטוח לאומי מתנהל ללא מנכ"ל במשרה קבועה כבר שנה וחצי, ובשבועות האחרונים גם העמדה הזמנית לא אוישה • ועדת המינויים של המוסד פסלה מועמדים אחד אחרי השני, והארגון שאחראי על כמעט 200 מיליארד שקל ועל האוכלוסיות שהכי נפגעו מהמלחמה, נשאר ללא קברניט באופק

שר העבודה, יואב בן צור / צילום: מארק ישראל סלם, "ג'רוזלם פוסט"
שר העבודה, יואב בן צור / צילום: מארק ישראל סלם, "ג'רוזלם פוסט"

מאז אוקטובר 2022 אין מנכ"ל קבוע בראש המוסד לביטוח לאומי, ארגון ממשלתי שחולש על כמעט 200 מיליארד שקל בשנה רגילה, אשר תפקידו הועצם פי כמה במהלך המלחמה. בינתיים עברו שני ממלאי מקום, ובמשך מספר שבועות ביניהם גם העמדה הזמנית לא אוישה. ועדת המינויים של ביטוח לאומי פסלה מועמדים אחד אחרי השני, ובינתיים מינוי קבוע לא נראה באופק. 

הביטוח הלאומי מתנהל בשבועות האחרונים ללא מנכ"ל. כעת מונה ממלא־מקום נוסף
המשנה ליועמ"שית: "בשנים האחרונות, תקציב המדינה נופל בן ערובה לצרכים פוליטיים"

ביטוח לאומי הוא ארגון בקנה מידה עצום: הוא היה אמור להוציא 193 מיליארד שקל בשנת 2023, אך המלחמה גרמה לסכום לזנק הרבה מעבר. הוא אמון על כל חלוקת הקצבאות בישראל ועל הוועדות הרפואיות בתחום הסיעוד, מנהל קרן בשווי מאות מיליארדים, ואחראי על חלוקת כספי משרתי המילואים וכן של נפגעי פעולות האיבה ומשפחות החטופים.

בין בחירות למלחמה

באוקטובר 2022, מנכ"ל ביטוח לאומי מאיר שפיגלר סיים את כהונתו ועבר לנהל את חברת החשמל. ראש הממשלה דאז, יאיר לפיד, שאף למנות את פרופ' יובל אלבשן לראשות הארגון, אך ועדת המינויים של ביטוח לאומי, שכוללת נציג של ההסתדרות, של ארגוני המעסיקים ושל משרד העבודה, פסלה אותו בשל "אי עמידה בתנאי הכשירות".

אולם, לפי דברי אלבשן בגלובס, מי שהביאו לפסילתו היו גורמים שהתנגדו לשינויים שרצה ליזום במסגרת הרפורמות שהציע: החלשת כוחה של ההסתדרות בהנהלת הביטוח הלאומי, הוצאת הוועדות הרפואיות מתוך הארגון, ושינוי דרמטי במערכות המחשוב.

ועדת המינויים המשיכה להתעכב עם מינוי מנכ"ל קבוע, ובסופו של דבר הממשלה נפלה ונקבעו בחירות. במצב כזה, אי אפשר למנות מנכ"ל קבוע כלל, אלא יש צורך במנכ"ל זמני. מי שנבחרה כממלאת המקום הייתה ירונה שלום, שהייתה סמנכ"לית מערך הנכויות והשיקום של הביטוח הלאומי, ולה ותק של עשרות שנים בארגון.

היא ניהלה את ביטוח לאומי במשך כשנה וארבעה חודשים, שכללו בין השאר את פרוץ מלחמת "חרבות ברזל", לרבות אירועי השבעה באוקטובר שחייבו את ביטוח לאומי להתמודד עם זינוק בכמות נפגעי פעולות האיבה, לתמוך במצבן הייחודי של משפחות החטופים, להעביר תשלומי עתק למשרתי המילואים, ולפעול בצורה יותר "פרו-אקטיבית" כדי לעזור למצות זכויות.

עם הקמת הממשלה החדשה בתחילת 2023, הוארך מינויה של ירונה שלום מספר פעמים, אך בחודש האחרון ועדת המינויים של ביטוח לאומי פסלה אותה מלהמשיך לכהונה קבועה.

יחד איתה, הוועדה פסלה שני מועמדים נוספים, כך שלמעשה לא נותר אפילו מועמד אחד שהוועדה המליצה עליו לשר. במצב כזה, אומרים בסביבת שר העבודה יואב בן צור, "השר מכבד את המלצת הוועדה שפסלה את כלל המועמדים כולל את ירונה שלום, וציבורית היה צריך למנות מנכ"ל חדש".

אך הדחתה הייתה כה מהירה, שבמשך מספר שבועות המוסד לביטוח לאומי נשאר אפילו ללא מנכ"ל ממלא־מקום, ונותר בעל אישור חתימה כמנכ"ל בלבד. לגבי שאלת גלובס מדוע פסלו את ירונה שלום מכהונה כמנכ"לית קבועה, לא התקבלה תשובה ברורה - לא מהשר בן צור ולא ממשרד העבודה עצמו.

לא ניתן לקדם רפורמות

רק ביום ראשון האחרון, בפתח חודש מרץ, מונה מנכ"ל זמני: סמנכ"ל משאבי האנוש של הארגון, צביקה כהן. לדברי גורמים המעורים בנושא, כהן הוא איש מקצוע רציני שצמח בשורות הארגון לאחר קריירה צבאית, וניהל מספר משימות מורכבות וייחודיות של ביטוח לאומי, לרבות התקשורת החוצה מול קופות החולים וחברות הביטוח. אך הוא אפילו לא עבר בוועדת המינויים המדוברת, ושנה וחצי לאחר שהסתיימה כהונת שפיגלר - עדיין לא פורסם מי המועמדים למשרת מנכ"ל קבוע לביטוח הלאומי.

צביקה כהן, מ״מ מנכ״ל הביטוח הלאומי / צילום: דוברות הביטוח הלאומי
 צביקה כהן, מ״מ מנכ״ל הביטוח הלאומי / צילום: דוברות הביטוח הלאומי

בסביבת השר בן צור אומרים שהארגון עובד ומתפקד, אך אחרים מציינים שלא ניתן לקדם רפורמות משמעותיות ותכניות ארוכות טווח בזמן הזה. כך למשל, השינויים שאלבשן שאף לעשות אם ימונה כמנכ"ל, או כל אג'נדה רחבה אחרת, לא יכולה להתקדם. בנוסף, מצב הביניים מעודד "קניבליזציה" ופוליטיקה. בין בכירי הארגון לשעבר ישנן האשמות הדדיות רבות, והאווירה קשה ועכורה. כמה זמן יימשך מצב הביניים הזה, עד שימונה מנכ"ל קבוע? כרגע, לאף אחד אין מושג.

מלשכת שר העבודה נמסר בתגובה: "מכניסתו לתפקיד שר העבודה האריך את כהונתה של גב' ירונה שלום כמ"מ מנכ"ל הביטוח לאומי שלוש פעמים. לאחר שוועדת המינויים פסלה את שלושת המועמדים על אף שהם מקצועיים, ראויים ובעלי רקורד עשיר בעשייה הציבורית, היא הציבה בכך רף גבוה מאוד לתפקיד מנכ"ל הביטוח לאומי וזאת בין היתר לנוכח גודל האחריות והעובדה שהביטוח הלאומי נמצא בעת מלחמה בחזית החברתית. השר החליט לכבד את המלצת ועדת המינויים ולמנות כמ"מ מנכ"ל חדש את מר צביקה כהן המביא עמו רזומה עשיר בעשייה הציבורית בביטוח לאומי, ועבר צבאי מרשים".