הרבה דיבורים ומעט הצבעות: האם גפני מעכב את התקציב בכוונה?

באוצר חששו בימים האחרונים שיו"ר ועדת הכספים, משה גפני, יעכב את ההצבעות על התקציב עד אשר יתקבל אישור משפטי להעביר 600 מיליוני שקלים לרשתות החינוך הפרטיות של המפלגות החרדיות • ההצבעות היום במסגרת דיוני התקציב לא התקיימו כסדרן ונדחו למועד מאוחר יותר, אבל פרק אחד כן אושר

משה גפני, יו''ר ועדת הכספים / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת
משה גפני, יו''ר ועדת הכספים / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

ועדת הכספים של הכנסת, בראשות ח"כ משה גפני, קיימה היום (שלישי) דיוני תקציב מבוקר עד ערב, אבל השלימה אותם עם הספק חלקי בלבד: דחיית ההצבעות על שני פרקים בתקציב החדש (הטלת מס פחמן ומיסוי סיגריות בדיוטי פרי), אישור פרק אחד (תוספת נקודות זכות להורים לילדים בגילאי 0-3) וחשש מפני עיכובים נוספים בתהליך אישור התקציב ממניעים פוליטיים. 

במקום מס סיגריות בדיוטי פרי: מי יכסה לאוצר בור של 100 מיליון שקל?
ניתוח | החינוך החרדי במוקד: המחלוקת האחרונה בדרך לאישור התקציב בכנסת 

כפי שפורסם בגלובס, באוצר חששו בימים האחרונים שגפני יעכב את ההצבעות על התקציב, עד אשר יתקבל אישור משפטי להעביר 600 מיליוני שקלים בכספים קואליציוניים לרשתות החינוך הפרטיות של המפלגות החרדיות ולהטמיע את הסכומים בתוך התקציב הרגיל. כעת, ייתכן שהחשש שהביעו באוצר מתממש. בניגוד לסדר היום הקבוע מראש של ועדת הכספים, ההצבעות לא התקיימו כסדרן ונדחו למועד מאוחר יותר.

במהלך הדיונים קשרו חברי הכנסת מהאופוזיציה בין הדחיות לבין ההמתנה של גפני לאישור המשפטי, שיחיל את תוכנית אופק חדש של מערכת החינוך הממלכתית על מוסדות החינוך הפרטיים של יהדות התורה וש"ס. גפני אפילו לא טרח להכחיש את הקשר, כשנשאל האם כבר קיבל את האישור המשפטי שיאפשר לו להתקדם בהצבעות והשיב: "גורנישט קיבלתי". 

גפני דובר אמת. הדיונים המשפטיים בנושא שמתקיימים בין משרדי האוצר, החינוך והמשפטים אינם מתקדמים, לפי מקורות המעורבים במגעים. לא נראה שגפני יקבל את האישור בו הוא חפץ בימים הקרובים. אלא שזמן המתנה לא נשאר. בעוד שבוע כבר אמורה מליאת הכנסת לאשר סופית את התקציב החדש, וכדי שזה יקרה, צריך קודם גפני לאשר את כל הפרקים בוועדה. 

הפרק שאושר

הפרק שכן אושר היום בוועדת הכספים מוסיף נקודות זיכוי מס להורים עובדים לפעוטות עד גיל שלוש: תוספת של נקודה אחת לאורך מחצית מהתקופה ותוספת של שתי נקודות במחצית השנייה. שווי כל נקודת זכות הוא 242 שקל. עלות התוכנית עומדת על כ-2.2 מיליארד שקל בשנה.