מחקר מלמד: בעלי העניין בחברות בת"א כבר לא ממהרים לקנות מניות בירידות

מעדיפים לשבת על הגדר: מחקר של הבורסה מגלה כי בעלי עניין בת"א לא ניצלו אשתקד ירידות במניות החברות שבשליטתם, כדי להגדיל החזקות ולהביע בהן אמון — כפי שלא עשו זאת גם ב-2022 • היקף הרכישות הצטמצם בכ-50% לעומת השנה הקודמת, כשגם המכירות הצטמקו

דורון עופר, צחי נחמיאס, שרי אריסון / איורים: גיל ג'יבלי
דורון עופר, צחי נחמיאס, שרי אריסון / איורים: גיל ג'יבלי

הבורסה בתל אביב דשדשה בשנת 2023, וסיימה את השנה החולפת עם עלייה קלה של 3.8% במדד המניות המוביל ת"א 35. זאת, על רקע המאבק סביב החקיקה המשפטית בחודשים הראשונים של השנה, ובהמשך פרוץ המלחמה בעזה. בשפל, זמן קצר לאחר שהחלה המלחמה, ירד המדד בכ-14% לעומת רמתו בסוף השנה שקדמה.

הנתונים מגלים: זו הדרך הכי טובה להרוויח מהבורסה של תל אביב 
אופציות של מיליוני דולרים הבשילו - באיזו חברת הייטק העובדים ירוויחו במיוחד? 

עם זאת, בעלי עניין בחברות הנסחרות בבורסה בתל אביב לא ניצלו את הירידות להגדלת החזקותיהם, כפי שלא ניצלו את הירידות בשווקים שנה קודם לכן כדי לעשות זאת. יחידת המחקר של הבורסה, בניהולה של שרית ברמן, מצאה כי פעילות בעלי העניין ב-2023 הצטמצמה משמעותית לעומת 2022: מכירות מניות על ידם ירדו ב-40% לכ-4 מיליארד שקל, ורכישות מניות ירדו ב-50% ל-1.3 מיליארד שקל. מדובר כאמור במגמה שמתמשכת מ-2022 אז חלה ירידה של 17% במכירות בעלי עניין ושל 21% ברכישות.

לפי מחלקת המחקר, "שנת 2023 הייתה רוויה באירועים ואתגרים פוליטיים, חברתיים, כלכליים וביטחוניים שהשפיעו על המשק והכלכלה הישראלית ועל הבורסה, וכפועל יוצא גם על פעילות בעלי העניין בחברות הציבוריות. שוק המניות הישראלי אמנם הצליח להשיא תשואה חיובית בסיכומה, אך בניגוד לשנים קודמות רשם ביצועי חסר משמעותיים מול שוקי העולם".

לדבריהם, בתקופות שפל נהוג להניח שבעלי עניין ינצלו את מחירי המניות הנוחים להגדיל החזקות, תוך הבעת אמון בחברות, ובניסיון למתן את הירידות. אולם בשנים האחרונות מתברר שבתקופות ירידות חל דווקא קיטון בהיקף רכישותיהם.

רכישות - בעיקר בנדל"ן

במחלקת המחקר של הבורסה מציינים כי "בתשעת החודשים הראשונים של 2023, שבמהלכם השלכות הרפורמה המשפטית העיבו על הבורסה, רכישות בעלי עניין הסתכמו בכ-1.1 מיליארד שקל, קיטון בשיעור של כ-50% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. ברבעון הרביעי של השנה בעלי העניין לא ניצלו את ירידות השערים שהשוק חווה בתחילת המלחמה, ובניגוד למשקיעים המוסדיים לטווח ארוך שהגדילו את החזקותיהם, בעלי עניין ביצעו רכישות של מניות בהיקף של כ-200 מיליון שקל בלבד".

בבורסה מייחסים חלק מהקיטון בפעילות בעלי העניין לירידה הכללית, בשיעור של 13%, בהיקפי מחזורי המסחר, על רקע האי-ודאות במשק שהובילה משקיעים ובעלי עניין "לשבת על הגדר ולהמתין להתבהרות המצב", כהגדרתם.

הרכישות הבולטות מצד בעלי עניין אשתקד הגיעו מתחום הנדל"ן. בין היתר רכשה חברת מרכזי הקניות ביג 4% ממניות חברת אפי נכסים בשווי של 173 מיליון שקל, ועלתה להחזקה של מעל 89% בחברה. בחברת הנדל"ן המניב מבנה רכש איש העסקים דוד פורר 2% נוספים מהמניות, ב-135 מיליון שקל.

בעסקה אחרת, חברת טלקאר של יבואן הרכב רמי אונגר רכשה 11% ממניות חברת הנדל"ן המניב ויתניה בשווי 143 מיליון שקל, במחצית הראשונה של 2023, ובמחציתה השנייה עוד 1% בשווי 12 מיליון שקל. טלקאר היא בעלת המניות הגדולה בוויתניה, עם החזקה של 29.5% בשווי של 283 מיליון שקל.

משפחת עופר - במוכרים

בין המכירות הבולטות מצד בעלי עניין בתל אביב נמצא מימוש של 10.7% ממניות ביג ע"י חברת הנדל"ן המניב מגה אור שבשליטת צחי נחמיאס, שנועדה להקטין את המינוף של המוכרת. המימוש, בסך 800 מיליון שקל, הובילו לכך שמגה אור חדלה להיות בעלת עניין בביג.

בחברה אחרת המפעילה קניונים ושטחי משרד, מליסרון, מכר איש העסקים דורון עופר 4.4% מהמניות בשווי 509 מיליון שקל, וזאת במסגרת הסכם הפרדת החזקות עליו חתם עם אחותו ליאורה עופר. גם בן דודם של השניים, עידן עופר, היא בין המוכרים אשתקד, בעסקה שבה מימשה החברה לישראל שבשליטתו 7.3% ממניות בית הזיקוק בחיפה, בשווי של 227 מיליון שקל.

האחים אמיר, בעלי השליטה החדשים בשופרסל, מכרו אשתקד את מניות פז שקיבלו בעסקה שבה רכשה מהם האחרונה את רשת המזון פרשמרקט, תמורת 290 מיליון שקל.

שרי אריסון, שהייתה בעבר בעלת השליטה בבנק הפועלים, המשיכה למכור ממניות הבנק גם ב-2023, הפעם תמורת 336 מיליון שקל, וחדלה להיות בעלת עניין בהפועלים.