המדינה בה נשים בתפקידי מנכ"ל מרוויחות כפול מגברים

ב-2023, השכר הממוצע של נשים בתפקידי מנכ"ל בניו זילנד עמד על 5.9 מיליון דולר בשנה, לעומת 2.6 מיליון דולר שהרוויחו גברים • המדינה היא גם המובילה בעולם בייצוג הנשי בתפקידי מנכ"ל, בה בשנה החולפת שיעור המנכ"ליות עמד על כ-43% • ומה המצב בישראל?

נשים בתפקידי מנכ''ל / אילוסטרציה: Shutterstock
נשים בתפקידי מנכ''ל / אילוסטרציה: Shutterstock

בעוד שרמת הייצוג הנשי בתפקידי מנכ"ל ברחבי העולם היא נמוכה במיוחד, ניו זילנד מובילה בכמות הנשים המכהנות בתפקידים בכירים, כמו גם בגובה השכר שהן מקבלות תמורת עבודתן - שעומד על מעל פי שניים מהשכר הממוצע שמרוויחים מנכ"לים גברים.

המנהלות והיזמות: הכירו את 50 הנשים המשפיעות על המשק
מדד ת"א 35 ריק ממנכ"ליות. האם יש סיכוי לשינוי בעתיד הקרוב?
היום שאחרי הבחירות: כמה נשים יש עכשיו בשלטון המקומי?

לפי הדוח של חברת הפיננסים MSCI לשנת 2023, כ-43% מתפקידי המנכ"ל בניו זילנד מאוישים על־ידי נשים. זאת, כאשר שיעור הנשים המכהנות בתפקידי מנכ"ל במדד המדינות המתפתחות של MSCI עומד על 6.5% בלבד. שיעור הנשים המכהנות בתפקיד סמנכ"ל כספים הוא גבוה יותר ועומד על 19%.

כאמור, נשים בניו זילנד גם מרוויחות משמעותית יותר מגברים בתפקידי מנכ"ל. לפי הדוח, ב-2023, נשים בתפקידי מנכ"ל הרוויחו 5.9 מיליון דולר בשנה בממוצע - יותר מפי שניים מהשכר הממוצע לגברים בתפקידי מנכ"ל, שעמד על 2.6 מיליון דולר בשנה.

לקריאת הדוח המלא של חברת MSCI

נשים בתפקידים בכירים בישראל

במדינות מפותחות רבות, כמו שווייץ (2.2%), הולנד (3.2%) או גרמניה (3.6%), נרשמים שיעורים נמוכים של ייצוג נשי בתפקידי מנכ"ל, וישראל אינה שונה במיוחד מבחינה זו.

בדיקה שערך גלובס בקרב החברות הציבוריות במדד ת"א 35, המדד המוביל של הבורסה בתל אביב, העלתה כי לא נמצאת בתפקידי מנכ"ל בחברות אלו אף אישה אחת. בגזרת הנשים בתפקידי סמנכ"ל המצב יותר טוב, כאשר בחברות שמרכיבות את מדד ת"א 35 נמצא שמכהנות 71 נשים, זאת לעומת 148 מנכ"לים גברים.

 

אלא שהמספרים אינם משקפים את מלוא התמונה. בין התפקידים שבהם מכהנות לא מעט מהסמנכ"ליות מצויים גם כאלה שאינם משמשים מקפצה טבעית למשרת מנכ"ל. "לרוב נמצא את הסמנכ"ליות בשני תפקידים מסורתיים - יועצת משפטית או סמנכ"לית משאבי אנוש", אומרת מיכל זימלר, שותפה בחברת mind - פתרונות בתחום משאבי אנוש, גיוס והשמה לשוק הבריאות, יו"ר המכון הדמוקרטי וחברת ועד בשדולת הנשים. "נדיר יותר למצוא סמנכ"ליות בתפקידים יותר עסקיים או טכנולוגיים, ובהתאם לכך קשה יותר להתקדם. בתוך הארגון לרוב מתקדמים סמנכ"לי כספים, מכירות ושיווק".