812 אלף שקל לדירת 3 חדרים: היישוב בו זוכי מחיר למשתכן הרווויחו בגדול

לאחר המתנה של חמש שנים לפרויקט מחיר למשתכן: דירת 6 חדרים ביישוב המבוקש אבן יהודה נמכרה ב־1.58 מיליון שקל • "גם בשקלול עלויות שדרוג מפרט לאחר האכלוס וכן עלויות השכירות במשך תקופה כה ממושכת, עדיין יש פה רווח יפה מאוד של הזוכים"

פרויקט גרופית בטבע באבן יהודה / הדמיה: רן צרפתי
פרויקט גרופית בטבע באבן יהודה / הדמיה: רן צרפתי

העסקה: ביישוב אבן יהודה בשרון נמכרו במהלך החודשים ינואר־פברואר דירות מחיר למשתכן בהנחה משמעותית בשני פרויקטים שהוכרזו בהם זוכים בהגרלה כבר במאי 2019, לפני כמעט חמש שנים. בשני הפרויקטים יוקמו 238 יחידות דיור בסך־הכול, מהן 179 בהנחה. רק כעת בוצעו המכירות לזוכים בהגרלה, לאחר שורת עיכובים בגלל סוגיות תשתיות וחיבור כביש שדחו את מתן היתרי הבנייה. בשנים הללו עלו מחירי הנדל"ן משמעותית, וכך נוצרה הנחה של מיליון שקל ויותר במחיר דירה מוזלת בתוכנית הממשלתית, ביישוב מבוקש במרכז הארץ. 

הישראלים חזרו להתנפל על דירות בינואר, במיוחד בעיר מפתיעה אחת
בישראל יש 829 אלף דירות להשכרה. זו העיר עם הכי הרבה שוכרים

המחיר לזוכים: לפי דיווחי רשות המסים, מחירי הדירות שרכשו הזוכים נעים בין 811.8 אלף שקל לדירות 3 חדרים בנות כ־77 מ"ר, למחיר של 1.58 מיליון שקל דירות 6 חדרים בשטח 150 מ"ר. הדירות הקטנות מעטות. רובן בנות 4־6 חדרים ובשטח של יותר מ־100 מ"ר. הדירות כוללות מחסן וחניה, ולחלקן שתי חניות ומרפסות.

הנחה כה משמעותית במחירי הדירות כבר נרשמה בעבר בתוכנית, למשל בשכונת גליל ים בהרצליה, וספגה ביקורת רבה. הנחות גבוהות אבל לא בגובה מיליון שקל נרשמו במקומות נוספים. ההנחה גדלה משום שמחירי הדיור עלו עד לקבלת ההיתר. באבן יהודה ההצמדה למדד התשומות היא רק מיום היתר הבנייה, כך שהרוכשים גם לא ספגו עליית מחיר בגלל עליית המדד.

עד שהפרויקט מקבל היתר וניתן לרכוש דירות, מחירי הדיור עלו, אך על הזוכים לשלם שכר דירה ולא לרכוש דירה אחרת כדי לא לאבד את הזכאות, ולחכות באי־ודאות לרגע הנכסף. העבודות החלו במקום במהלך חודש יולי 2023, ואושר גם כנס הזוכים שהמתינו כמעט חמש שנים מהרגע שזכו ועד הרגע שרכשו את הדירה בפרויקט.

פרויקט גרופית בטבע באבן יהודה / הדמיה: רן צרפתי
 פרויקט גרופית בטבע באבן יהודה / הדמיה: רן צרפתי

הפרויקט של חברת גרופית כולל 168 דירות מהן 134 דירות בהנחה לזכאים. בפרויקט של אמריקה ישראל ועץ השקד יש בסך־הכול 63 יחידות דיור בהנחה ו־17 יחידות דיור לשוק החופשי.

המיקום: אבן יהודה היא מועצה מקומית בשרון, מערבית לצומת בני דרור. הבנייה במקום ברובה צמודת קרקע ונמוכה, וישנם אזורים שבהם מבנים של בנייה רוויה נמוכה של 4 קומות. ביישוב כ־14 אלף תושבים. רוב האוכלוסיה ממעמד סוציו־אקונומי גבוה. לפי הלמ"ס, היישוב שייך לאשכול חברתי־כלכלי 9 מתוך 10.  לפי סקירת הכלכלן הראשי שפורסמה היום (ג'), השכר הממוצע למשק בית של הרוכשים בפרויקט זה עמד על 36.3 אלף שקל ברוטו לחודש. הפרויקטים במחיר למשתכן ייבנו בשכונה חדשה שמוקמת בשולי היישוב, בצפון־מערב אבן יהודה, בסמוך לכפר הנוער הדסים.

לפי נתוני מדלן, המחיר הממוצע למ"ר באבן יהודה הוא 28.1 אלף שקל, לפי 45 עסקאות מהשנה האחרונה. לעומת זאת, המחירים ששילמו זוכי מחיר למשתכן עומדים על כ־10.2-10.6 אלף שקל למ"ר.

מילה מהזוכה: זוכה במחיר למשתכן שקנה דירה באחד הפרויקטים, והעדיף להישאר בעילום־שם, סיפר לגלובס: "ההמתנה לפרויקט הייתה מלחיצה מאוד. ישבנו על הגדר כמעט חמש שנים, בכל פעם היה נדמה כאילו זה אוטוטו קורה, וזה התעכב. זה משמח מאוד שזה התממש בסוף, אבל חשוב לקחת בחשבון שבחמש השנים האחרונות הוצאנו יותר מ־400 אלף שקל רק על שכר דירה. כעת נשלם במקביל, ויש כשנתיים המתנה עד שהפרויקט יהיה מוכן. אנחנו מקווים שהציפייה השתלמה". 

"רווח יפה מאוד" 

הערכת שמאית: מורן גנון, שמאית מקרקעין המתמחה בנתניה וסביבתה, אומרת לגלובס: "מרבית הבנייה ביישוב היא צמודת קרקע, אך ישנם מספר מקומות בהם הוקמו כבר מבנים של 3־4 קומות. למשל, ברחוב הסהרון שסמוך לכביש 4 יש מבנים של 4־3 קומות, והמחיר הממוצע של העסקאות הוא כ־25.5 אלף שקל למ"ר לדירות גדולות. בשכונה סמוכה לפרויקט, שהבנייה בו תסתיים ב־2024, המחירים קופצים לכדי 28 אלף שקל למ"ר, כך שהדירות המוזלות בשטח ממוצע של 110 מ"ר מגלמות הטבה של מיליון עד 1.2 מיליון שקל. יש לציין שייקח זמן עד לפיתוח כלל השכונה וכלל השימושים כמו גני ילדים וגינות, אך זו ללא ספק תהיה שכונה אטרקטיבית בעתיד, בדומה לשכונות צעירים אחרות.

"עם זאת, מדובר בזוכים בהגרלה בשנת 2019 שלא ידעו מתי יוכלו לרכוש את הדירות, ושילמו שכירות במשך כחמש שנים. מנגד, הם הבטיחו את עצמם במחיר 2019, ועם מחירי הדיור בישראל - ההמתנה השתלמה. גם בשקלול עלויות שדרוג מפרט לאחר האכלוס וכן עלויות השכירות במשך תקופה כה ממושכת, עדיין יש פה רווח יפה מאוד של הזוכים".