התאגיד שכר את שירותי ח"כית לשעבר בליכוד כדי שתסייע לו מול הממשלה

קרן ברק מלווה את הנהלת התאגיד, בראשות המנכ"ל גולן יוכפז, מאז איומי הסגירה של שר התקשורת שלמה קרעי • עלות שירותי הפרילנס שהיא מספקת מוערכת ב־20 אלף שקל בחודש

קרן ברק / צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת
קרן ברק / צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

תאגיד השידור הציבורי מתמודד עם אתגרים רבים שמציבות בפניו הממשלה הנוכחית, שגורמים שונים בה מבקשים לכבול את ידיו. אחת הדרכים שבה בחרו בתאגיד, כך נראה, לשיפור המצב היא שכירת שירותיה של קרן ברק, חברת כנסת לשעבר מטעם הליכוד וטרום כהונתה גם בעלת חברת לובי. לגלובס נודע כי ההתקשרות בין התאגיד לברק עומדת על כ־20 אלף שקל בחודש.

הישראלים חזרו להתנפל על דירות בינואר, במיוחד בעיר מפתיעה אחת 
בלעדי | סאלח דבאח ממשיכה להתרחב: תקים עשרה סניפים במרכזי ערים 

גורמים הבקיאים בפרטים מספרים לגלובס כי ברק מלווה את הנהלת התאגיד, בראשות המנכ"ל גולן יוכפז, עוד מאז המשבר הקודם בתחילת 2023, שאיים להביא לסגירתו. בין היתר נכחה ברק בהפגנות ובאירועי המחאה השונים סביב המהלך. 

גולן יוכפז / צילום: יח''צ כאן
 גולן יוכפז / צילום: יח''צ כאן

בנוסף, היא מייעצת בתחום הרגולציה סביב משברים, הן ציבוריים והן פנים־ארגוניים בתאגיד. כך, לדוגמה, כאשר לאחרונה התחוללה סערה סביב השיר של ישראל לאירוויזיון, ברק סייעה במשבר הבינלאומי.

במסגרת הייעוץ, ברק גם מסייעת לתאגיד מול גורמים פוליטיים שונים בקואליציה ובאופוזיציה, בפגישות ובייעוץ בנושאים פוליטיים, זאת על רקע שורה של הצהרות ופעולות מצד שרים וחברי כנסת. נזכיר כי עוד לפני פרוץ המלחמה, שר התקשורת שלמה קרעי ניסה לקדם מספר מהלכים נגד התאגיד, שרובם המוחלט נבלמו. 

בימים האחרונים עלתה הסוגיה שוב: ח"כ אריאל קלנר מהליכוד העלה הצעת חוק לפיקוח הכנסת על התנהלות התאגיד באמצעות ועדת הכלכלה, בנימוק שדרושה שקיפות וביקורת ציבורית על מהלכי ותקצוב התאגיד. המבקרים טוענים כי המהלך נועד להגביל את התאגיד, שתקציבו השנתי עומד על כ־700 מיליון שקל, ולשלוט אף יותר בשידור הציבורי. אופן הפעולה בתאגיד הוא כזה שממילא יש שקיפות, כיוון שההנהלה צריכה לדווח למועצה ולתת לה דין וחשבון על כל מעשיה. ההצעה אושרה בוועדת שרים לחקיקה השבוע.

"לשמור על התאגיד"

לעבודה עם ברק עשוי להיות יתרון עבור התאגיד: היא חברת הליכוד ויודעת איך הדברים פועלים בתוך המפלגה. כיום היא בין הקולות הבודדים בתוך הליכוד שמייעצים, מסייעים ותומכים בפעילות התאגיד, ורואים ערך בשידור הציבורי במתכונתו הנוכחית - זאת להבדיל מחברי הכנסת והשרים החוששים להתבטא בקולם ובשמם לטובת התאגיד.

הגישה הישירה של ברק לליכוד עשויה לסייע לתאגיד להתמודד מול פגיעות פוטנציאליות, שכן ההיכרות עם הסנטימנט הציבורי, אך גם עם הלך־הרוח במפלגה, יכולה לסייע לו בקבלת החלטות על פעולות אפשרויות.

ברק מסרה לגלובס כי "התאגיד מיישם את כל המטרות שלשמן הוא קם בהצלחה עצומה. בזכות התאגיד יש ייעוד ומסך לכל היוצרים, המפיקים והשחקנים הישראלים, והתוצאה היא עשרות הפקות מדהימות ברמה הגבוהה ביותר ובשפה העברית.

"הציבור הישראלי צורך ונהנה מתוכן ברמה מפוארת ולא רק ריאליטי, מה שמתבטא גם ברמת התכנים עבור צעירים וילדים, להבדיל ממדינות אחרות. אנחנו רק יכולים להתגאות במפעל היצירה הזה ולפעול לשמור עליו מכל משמר".

נזכיר כי גם בעבר פנה התאגיד (כולל בימיו כרשות השידור) לשירותי ייעוץ בתחומים שונים, כולל עבודה עם לוביסטים. ב־2016 נשכרו שירותי חברת הלובינג פוליסי, אז של בוריס קרסני, לטובת ייצוג בכנסת סביב דחיית תחילת השידורים של הערוץ הציבורי. הקשרים בין הצדדים נמשכו עד שנת 2018, עם תחילת השידורים, כך לפי גילוי נאות שפורסם באתר התאגיד.