אחרי מכירת יאנדקס: באירופה מסירים את הסנקציות מהבעלים הישראלי

לפני כשנתיים הוטלו סנקציות על מייסד יאנדקס ארקדי וולוז’ • הסנקציות הוטלו בין היתר בגלל שאתר החדשות של החברה שיתף פעולה עם התעמולה של משטר פוטין • כעת האיחוד האירופי מסיר את הסנקציות מהמייסד, לאחר שזה מכר את רוב אחזקותיו בחברה

ארקדי וולוז׳ / צילום: Associated Press, Alexander Zemlianichenko
ארקדי וולוז׳ / צילום: Associated Press, Alexander Zemlianichenko

אחרי שמכר את רוב הפעילויות ביאנדקס לקבוצת משקיעים מרוסיה, האיחוד האירופי הסיר את הסנקציות מעל מייסד החברה, היזם הישראלי ארקדי וולוז', קרוב לשנתיים לאחר שהוטלו עליו.

סעודיה והאמירויות משחקות משחק כפול - והחברות הישראליות כבר לא נהנות מפירות הסכמי אברהם
רווחים של מאות מיליוני דולרים ללואי ויטון מהשקעה במניית האיפור מישראל
שתי המדינות המפתיעות בהן ישראל הפכה לספקית נשק משמעותית

מיד לאחר הפלישה הרוסית לאוקראינה הטיל האיחוד עיצומים על מספר אישים ביאנדקס, בהם גם המייסד וולוז' - זאת בין השאר בשל העובדה שמנוע החיפוש ואתר החדשות של החברה שיתף פעולה עם התעמולה המלחמתית של משטר פוטין. יאנדקס חדשות סיננה ידיעות שהפרו את כללי הממשל ותפוצתו הרחבה מנעה מאזרחים רבים ברוסיה לקבל את התמונה האמיתית באשר למלחמה ובתגובה לביקורת מכרה החברה את יחידות החדשות שלה לידי VK, הרשת החברתית הרוסית שפועלת כיום תחת בעלות של הקרמלין. העיצומים אסרו אפשרו לוולוז' לבקר או לעבוד באירופה.  

התבטא נגד הפלישה הרוסית לאוקראינה

מהרגע בו הוטלו הסנקציות, ניסה וולוז' לבטלן בכל כוחו ובחודש אוגוסט שעבר אף התבטא לראשונה נגד הפלישה הרוסית לאוקראינה וכינה אותה "ברברית", דבר שזירז על פי הדיווחים ברויטרס תהליכי הלאמה של עסקיו ברוסיה. וולוז', שמתגורר בישראל, מחזיק באזרחות ישראלית ומלטזית. באיחוד היו מוכנים להסיר את הסנקציות אם יוותר וולוז' על תפקידו כמנכ"ל ואם יסיים את קשריו עם החברה.  

ביוני 2022, מיד לאחר הטלת הסנקציות, עזב וולוז' את תפקידו כמנכ"ל ומאז חיפש דרך לפצל את החברה. בתחילת חודש פברואר השנה הושלם סוף סוף הפיצול, כאשר עסקי הליבה של החברה המייצגים כ-95% מהכנסותיה - בהם מנוע החיפוש הרוסי, תחום הפרסום, המשלוחים והמוניות - נמכרו לקבוצת משקיעים רוסית בעידוד הקרמלין תמורת 5 מיליארד דולר, מחצית מהשווי ההוגן שיוחס לה. 

הפיצול נעשה באמצעות מכירת כל האחזקות הרוסיות מהחברה ההולנדית Yandex NV שבעבר היתה חברת האם ועד המלחמה נסחרה בנאסד"ק, ושוולוז' הוא בעל מניות בה. היא נותרה עם מספר פעילויות ששיחקו תפקיד שולי בחברה הרוסית הגדולה: מחשוב ענן רכב אוטונומי רובוטיקה וחינוך, וכעת היא פונה לשוק המערבי במטרה לגייס לקוחות שבעבר נרתעו מלעבוד עמה בשל הקשר ליאנדקס.