הקרב על סידור המדפים בסופר: השינוי ברגולציה שמקדמת רשות התחרות

לפי פטור הסדרנות החדש, ספקים גדולים יורשו לסדר מצרכים רק אצל קמעונאי שסך המכירות של ספקים קטנים בחנויותיו עומד על 55% לפחות • המהלך נועד למנוע דחיקת מוצרים של ספקים קטנים למיקומים לא אטרקטיביים על המדפים, וכן לתמרץ את הקמעונאים הגדולים להגדיל את המכירות של ספקים אלה

רשות התחרות מצמצמת את הפטור מסידור המדפים על־ידי ספקים / צילום: טלי בוגדנובסקי
רשות התחרות מצמצמת את הפטור מסידור המדפים על־ידי ספקים / צילום: טלי בוגדנובסקי

רשות התחרות מאריכה שוב את הפטור מסדרנות עד ינואר 2025 ומשנה את תנאיו: ברשות פרסמו לשימוע ציבורי פטור סדרנות חדש, לפיו ספקים גדולים יוכלו לסדר מצרכים רק אצל קמעונאי שמוכר כמות משמעותית של ספקים קטנים. ברשות הסבירו כי הפטור החדש פורסם אחרי שהממונה על התחרות בחנה את פטור הסדרנות הקיים והגיעה למסקנה שבנוסחו הנוכחי הוא אינו משיג את מטרתו באופן מלא.

למה שר הכלכלה פותח קבוצת וואטסאפ ל-20 מנכ"לי רשתות שיווק
הסניף החדש של רשת ספאר נחשף; כך הוא ייראה

על־פי הפטור החדש שפורסם לשימוע ושעומד להערות הציבור עד 4 באפריל, ספקים גדולים יורשו לסדר מצרכים רק אצל קמעונאי שסך המכירות של ספקים שאינם גדולים (למעט מכירות של פירות וירקות טריים) עומד על לפחות 55% מסך המכירות בחנויותיו, כאשר שיעור זה יעלה בכל שנה בנקודת אחוז ועד ל-60%. מוצרי מותג פרטי שיוצרו על־ידי ספק גדול לא ייכללו בסך המכירות של ספקים שאינם גדולים.

לאחר התיקון, קמעונאים גדולים שמוכרים מעט מצרכים של ספקים שאינם ספקים גדולים לא יוכלו ליהנות מפטור הסדרנות, וספקים קטנים יוכלו להיכנס ביתר קלות לאותם קמעונאים.

חוק המזון מגדיר ספק גדול בתור ספק שמחזור המכירות השנתי שלו עולה על כ-333 מיליון שקל, או שהוא הוכרז כבעל מונופולין לגבי מצרך מסוים שהוא מספק. כיום כוללת רשימת הספקים הגדולים 27 ספקים, ביניהם החברה המרכזית למשקאות (יצרנית קוקה־קולה), אסם, יוניליוור, תנובה ושטראוס. החוק קובע איסור על ספקים גדולים לסדר את מצרכיהם בחנויותיהם של קמעונאים גדולים.

לאורך השנים נקבעו מספר "פטורי סוג" שאפשרו את סידור המצרכים על־ידי ספקים גדולים אצל קמעונאים גדולים, בכפוף לעמידה בכללים שנקבעו בהם. בין היתר נקבע כי סידור המצרכים על־ידי ספק גדול בחנות של קמעונאי גדול ייעשה לפי הוראות הקמעונאי, בהתאם לתוכנית הקובעת את סידור שטחי המכירה בחנות, וכי המעורבות של הספק בסידור הסחורה מוגבלת רק לסידור בפועל על המדף או במחסן. כמו כן, נקבע כי הסדרן יוכל לסמן את המחירים שנקבעו על־ידי הקמעונאי, ולנהל את הזמנות וחידוש מלאי המצרכים, כאשר על הקמעונאי לפקח באופן שוטף על מילוי התנאים.

האיסור בחוק על ספק גדול להתערב בסידור מצרכים אצל קמעונאי גדול, נועד למנוע מצב שבו סידור המצרכים יביא לדחיקתם של מצרכים שמספקים ספקים קטנים מהחנויות או למיקום שלהם באזורים לא אטרקטיביים על המדפים, מה שיחליש את התחרות בין הספקים.

לפי דוח הערכת השפעת רגולציה של רשות התחרות, מרבית הקטגוריות נמצאות ברמת ריכוזיות גבוהה מאוד, וחלק קטן מהן הן קטגוריות לא ריכוזיות. בהשוואה לשנת 2021, נראה כי לא חלו שינויים מהותיים ברמות הריכוזיות בקטגוריות המוצרים השונות. כאשר קטגוריות מוצר רבות מאופיינות במיעוט שחקנים ובריכוזיות גבוהה, קיים חשש ששליטה של ספק גדול בסידור המוצרים במדף תביא להפחתת התחרות באותה קטגוריית מוצר ותקשה על כניסתם של ספקים קטנים לחנויות.

על־מנת להבין את חלקם של ספקים גדולים לעומת ספקים שאינם גדולים מתוך סך מכירותיהם של הקמעונאים הגדולים, הממונה על התחרות מיכל כהן דרשה נתונים מכל קמעונאי המזון הגדולים, מהם עלה כי המכירות של ספקים קטנים נעים בן 31% ל-66% מתוך כלל המכירות ב-2023 (כולל פירות וירקות).

הממונה על התחרות, עו''ד מיכל כהן / צילום: אביגיל פפרינו-באר
 הממונה על התחרות, עו''ד מיכל כהן / צילום: אביגיל פפרינו-באר

האם השינוי בפטור החדש יבטיח תחרות על "ליבו של הצרכן"?

כאמור, לאחר בחינת נתונים ושיחות עם גורמים בענף, נראה כי פטור הסדרנות הנוכחי אינו משיג את מטרתו באופן מלא. מהבחינה עולה כי נדרש מנגנון שמצד אחד יבטיח את הגברת התחרות בין ספקי המזון, ומאידך יאפשר לקמעונאים שמקיימים את תכלית החוק - דהיינו, שמוכרים ספקים קטנים באופן משמעותי - להיעזר בשירותי הסדרנות שמציעים הספקים הגדולים.

השינוי המוצע בפטור החדש אמור להבטיח, לדברי הרשות, את התחרות על "ליבו של הצרכן". כך, אחרי התיקון, קמעונאים גדולים שמוכרים מעט מצרכים של ספקים קטנים לא יוכלו ליהנות מפטור הסדרנות, מה שיוביל לכך שספקים קטנים יוכלו להיכנס יותר בקלות לסופרים הגדולים. לעומת זאת, אצל קמעונאים שמוכרים היקף משמעותי של מצרכים מספקים קטנים, יתאפשר גם לספקים הגדולים לסדר את המוצרים בסניפים, החל מ-1 בינואר 2025, כשהדחייה נועדה לתמרץ את הקמעונאים הגדולים להגדיל את סך המכירות של הספקים הקטנים כדי לעמוד בתנאי הפטור, כאשר אלה שלא יעשו כן יוכלו להיערך עם הקמת מערך סידור מצרכים עצמאי.

כבר לפני כשנה, כשפורסם כי הרשות החליטה לבטל את הפטור, אולם העניקה שנה נוספת להיערכות, נשמעו קולות בענף שהזהירו כי בעיית כוח־האדם עלולה לגרום לכך שתקופת הזמן לא תספיק להיערכות מספקת למהלך. עם זאת, הדחייה בשנה נוספת מעניקה זמן נוסף למה שרשתות השיווק היו אמורות כבר להיערך אליו בשנה האחרונה. עוד הזהירו אותם גורמים כי לא בטוח שהמהלך יוביל לירידת מחירים, כפי שמקווים ברשות התחרות, או בכלל לכניסה של ספקים קטנים נוספים ולהתחזקותם של הקיימים.