מנועי בית שמש תפתח מנועי סילון בעסקה שעשויה להניב כמיליארד שקל

מנועי בית שמש שבשליטת קרן פימי הרחיבה הסכם מול שני לקוחות מובילים בתחומם, שצפוי להניב לה תמורות משמעותיות במשך השנים הבאות • מניית החברה השלימה זינוק של כ–80% בשנה האחרונה, ומשקפת לחברה התעשייתית שווי של 1.2 מיליארד שקל

מפעל החברה בבית שמש / צילום: רווח הפקות, ויקיפדיה
מפעל החברה בבית שמש / צילום: רווח הפקות, ויקיפדיה

חברת התעשייה מנועי בית שמש, העוסקת בייצור ושיפוץ חלקי מנועים למטוסים אזרחיים וצבאיים, התקשרה בעסקה חדשה לצורך פיתוח וייצור מנועי סילון. החברה, בניהולו של רם דרורי, נמצאת בשליטת קרן פימי שמוביל ישי דוידי. ההתקשרות הנוכחית כוללת הזמנות בהיקף של 75 מיליון דולר (284 מיליון שקל) משני לקוחות "מובילים בתחומם".

תמורת מיליארד שקל: אהרון פרנקל רוכש 3.5% נוספים במאגר תמר
בדיקת גלובס | הציבור מעדיף נזילות על ריבית: המלחמה עצרה את העברת הכספים לפיקדונות

בכך מרחיבה מנועי בית שמש עסקה קודמת מול אחד מהלקוחות (שדווחה בספטמבר האחרון) להיקף הכנסות מצרפי של 124 מיליון דולר (471 מיליון שקל) לאורך תקופת ההתקשרות, שצפויה להתפרס על פני עד חמש שנים.

מנועי בית שמש מוסיפה כי היא מעריכה שבתקופה של שבע השנים הקרובות היא תקבל הזמנות נוספות בקשר לאותה פעילות בהיקף של 143 מיליון דולר (545 מיליון שקל). כך שבסך הכול מדובר בהזמנות של כ־1 מיליארד שקל.

מנועי בית שמש צופה כי לצורך ביצוע ההתקשרות, הקבוצה תשקיע עד כ־20 מיליון דולר בתשתיות. להערכתה מדובר בהתקשרות משמעותית ובעלת ערך מוסף לפעילות הקבוצה. המשקיעים בבורסה בת"א הגיבו בחיוב לדיווח ושלחו את מניית החברה לזינוק של כ־13% (יום ג'). שווי השוק הנוכחי של מנועי בית שמש עומד על כ־1.2 מיליארד שקל, לאחר שבשנה החולפת זינקה המניה ב־79%, ובשלוש השנים האחרונות עלתה ב־125%.

פימי מורווחת כבר כ־200% על ההשקעה

למנועי בית שמש שני תחומי פעילות עיקריים, כשהמרכזי ביניהם הוא ייצור של חלקים למנועים והשני מוגדר "תחום פעילות המנועים", הכולל שיפוץ וייצור שלהם. לקוחות החברה מגיעים מהתחום האזרחי והצבאי, וצבר ההזמנות שלה עמד על 1.7 מיליארד דולר בתום הרבעון השלישי של 2023, ערב פרוץ מלחמת חרבות ברזל (ירידה ביחס לצבר של 2.1 מיליארד דולר בסוף שנת 2022). 

ישי דוידי, עומד בראש קרן פימי / צילום: יונתן בלום
 ישי דוידי, עומד בראש קרן פימי / צילום: יונתן בלום

בתשעת החודשים הראשונים של השנה שעברה הסתכמו הכנסות החברה ב־150 מיליון דולר, עלייה של 24% ביחס לתקופה המקבילה ב־2022. במהלך התקופה החברה מכרה חטיבת קרקע של 149 דונם באזור בית שמש לידי קבוצת מגדל, ברווח של 66 מיליון דולר - מה שהקפיץ את שורת הרווח הנקי בינואר־ספטמבר 2023 לכ־56 מיליון דולר, לעומת רווח נקי של 3.3 מיליון דולר בתקופה המקבילה. 

קרן פימי רכשה את השליטה במנועי בית שמש לפני כשמונה שנים (מאי 2016) וכיו"ר החברה משמש גילון בק, מבכירי הקרן. פימי כבר מימשה מקצת מהחזקותיה בחברה כשבשנת 2019 מכרה 8% מהמניות למוסדיים תמורת כ־100 מיליון שקל, במחיר שהיה גבוה פי 3 מעלות הרכישה. 

כיום מחזיקה הקרן ב־35% ממניות מנועי בית שמש בשווי של 426 מיליון שקל, והיא מורווחת כ־200% על המחיר שבו רכשה את החזקותיה. לצד הקרן מחזיקים במניות החברה כמה גופים מוסדיים החולשים בסך הכול על 40% ממניותיה (מור, מנורה, מגדל ומיטב), באמצעות קופות גמל וקרנות נאמנות של הגופים. 

מייצרת, משפצת ומתחזקת עבור חילות אוויר בעולם

ממצגת שפרסמה מנועי בית שמש בספטמבר האחרון, עולה כי יש לה שלושה אתרי ייצור, שניים מהם בישראל, בחיפה (מפעל חישולי כרמל המייצר רכיבים למנועי סילון ומעסיק 230 עובדים) ובבית שמש (שם פועלת החברה בתחום העיבוד השבבי, היציקות ושיפוץ המנועים, תוך שהיא מעסיקה 700 עובדים). בנוסף יש לה מפעל בסרביה שמעסיק 270 עובדים ופועל בתחום העיבוד השבבי והיציקות. 

70% מהכנסות החברה מגיעות מייצור חלקים למנועי סילון, והיתרה מגיעות ממגזר המנועים, בו החברה מתחזקת ומשפצת מנועי סילון אזרחיים וצבאיים, ולצד זאת מפתחת, מייצרת ומרכיבה מנועי סילון קטנים בעצמה.

בין לקוחות החברה נמנים בישראל חיל האוויר, רפא"ל והתעשייה האווירית, ולצידם גם חיל האוויר האמריקאי, זה התאילנדי, וזרועות אוויר של מדינות נוספות. במגזר החלקים מוכרת החברה את תוצרתה לענקים כמו יצרנית המנועים פראט אנד וויטני, ג'נרל אלקטריק, סימנס, תאגיד מיצובישי היפני ונוספים.