לקראת ישיבת הממשלה: ראש הממשלה נתניהו הגיש טיוטה חדשה לחוק הגיוס - בהתאם לתיקוני היועמ"שית

ישיבת הממשלה על חוק הגיוס תתקיים מחר בשעה 12:00 • ההצעה החדשה כוללת תמריצים חיוביים ושליליים, תוך הפחתת תקציב לישיבות שלא יעמדו ביעדי הגיוס • מועד הנחת החוק על שולחן הכנסת יוקדם ל-22 במאי • במקביל, בליץ שיחות של נתניהו עם חברי כנסת ושרים שעלולים להתנגד לחוק • ההצעה המלאה

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: מעיין טואף / לע״מ
ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: מעיין טואף / לע״מ

הגרסה החדשה של טיוטת חוק הגיוס: ראש הממשלה בנימין נתניהו פרסם היום (ב') את הצעת חוק הגיוס המתוקנת לקראת ישיבת הממשלה שתתקיים מחר בשעה 12:00. לפי ההחלטה החדשה, שגובשה לאור תיקוני היועצת המשפטית לממשלה, הוחלט להגדיר תמריצים חיוביים ושליליים וכן הפחתת את תקציב הישיבות שלא יעמדו ביעדים ובשיעור הגיוס שיוגדר. כמו כן, יוקם גדוד חדש ואיתו מסלולי שירות אזרחי-טכנולוגי.

היועמ"שית לנתניהו: לא ניתן לאשר מתווה הצהרתי לפטור מגיוס
קרן העושר הנורבגית מאיימת: נסיט השקעות מחברות המספקות נשק לישראל
בלעדי | רשות החברות מקדמת: חברה חדשה לניהול פרויקט התשתיות הענק

עוד צוין במסמך כי מועד הנחת החוק על שולחן הכנסת הוקדם ל-22 במאי, כדי להשלים את החקיקה עד 30 ביוני. זאת בהתאם לדרישתה של היועמ"שית. עוד צוין כי אם הממשלה לא תעמוד ביעדים, החלטתה תפקע.

הגרסה החדשה של טיוטת חוק הגיוס

 במקביל לגיבוש הטיוטה החדשה, ראש הממשלה נתניהו מצא את עצמו היום בבליץ שיחות לקראת העלאת טיוטת חוק הגיוס בממשלה. ראש הממשלה נועד עם שורה של חברי כנסת ושרים שעלולים להתנגד לחוק - בהם גם חבר מפלגתו, שר החקלאות אבי דיכטר. 

בשלב זה יש לא מעט חברי כנסת בליכוד שלא חיים בשלום עם כיוון החוק המסתמן. בלשכת השר דיכטר הדגישו כי "הפגישה תואמה בהמשך לבקשת השר דיכטר בנושא המאבק מול האוצר על מימוש תקציב משרד החקלאות".

מוקדם יותר היום הודיע השר גדי איזנקוט כי נפגש הבוקר עם בכירים לשעבר במערכת הביטחון מפורום "חומת מגן לישראל" ומהתנועה לאיכות השלטון בנוגע לשוויון בנטל ולהצעת חוק הגיוס המתגבשת.

הבוקר פורסם ב-N12 לראשונה את מסמך התיקונים ששיגרה היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה למזכיר הממשלה יוסי פוקס. היועמ"שית הבהירה כי ללא יישום כל התיקונים, לא תוכל להגן על נוסח הטיוטה של חוק הגיוס בפני בג"ץ. בממשלה נחושים להשיג את הדחייה האפשרית, ולכן מוכנים לבצע את ההתאמות הנדרשות.

היועמ"שית טענה כי ההנחיה לבחון את דחיית גיל הפטור מעוררת קשיים חוקתיים ניכרים, לרבות בהיבטי השוויון וחופש העיסוק. על כן, הממשלה החליטה לוותר על העלאת גיל הפטור ל-35. בהמשך ביקשה היועמ"שית לקבוע תאריך להנחת הצעת החוק לאישור הכנסת - והבהירה כי 30 ביוני הוא התאריך המיועד להשלמת החקיקה בשלוש קריאות. כמו כן, היועמ"שית ביקשה לצרף להחלטה מסמך שיובא בפני חברי הממשלה, שיכלול התייחסות לנתונים הכלכליים הרלוונטיים, להשפעת ההצעה על משק המדינה ועל התקציב, כמקובל.

הכתבה פורסמה לראשונה ב-N12