הפייקים שהפיצו תומכי רוסיה אחרי הפיגוע הקשה של דאע"ש

הרוסים עשו מאמצים לקשור את הפיגוע לאוקראינה, כך נראה הפייק ברשתות • המשרוקית של גלובס

מתוך פוסט ויראלי באיקס, 23.3.24
מתוך פוסט ויראלי באיקס, 23.3.24

הפיגוע שאירע ברוסיה בסוף השבוע הקודם זעזע את העולם. יותר מ־130 בני אדם נהרגו בקרסנוגורסק, הסמוכה למוסקבה, בעת שהמתינו למופע רוק שהיה אמור להיערך באולם בעיר. תוך זמן קצר הודיע ארגון הטרור דאע"ש כי אנשיו הם אלה שביצעו את הפיגוע הקשה. אלא שנשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, ושאר ראשי הממשל שם לא מיהרו לקבל את ההודעה הזאת כפשוטה, וניסו לקשור את הפיגוע בדרכים שונות למלחמה שמנהלת המדינה, מאז 2022, נגד אוקראינה. הניסיונות הללו באו לידי ביטוי גם במידע מוטעה או כוזב שהופץ ברשתות. הנה כמה דוגמאות.

כמה חריגה ההימנעות האמריקאית במועצת הביטחון, ומה המשמעויות שלה לישראל?
ועדות חקירה ממלכתיות תמיד הטילו אחריות אישית על ראש הממשלה?

הקשר שלא היה

אז איך מראים קשר אוקראיני לפיגוע שבוצע על ידי דאע"ש? אפשר למשל לנסות להראות שבאוקראינה צהלו לאחר הפיגוע. בסרטון שצבר תאוצה ברשת איקס, ושודר גם ברשת הטלוויזיה הרוסית NTV, נראה מזכיר המועצה לביטחון לאומי ולהגנה לשעבר של אוקראינה, אולקסי דנילוב, מביע לכאורה שביעות רצון מהפיגוע. "האם כיף היום במוסקבה? אני חושב שממש כיף", הוא אומר שם. "אשמח לחשוב שאנחנו נארגן בידור כזה עבורם לעתים קרובות יותר".

זאת בהחלט הייתה עשויה להיות הוכחה לא רעה לקשר אוקראיני לפיגוע, אלא שכפי שהראו למשל בארגון בדיקת העובדות היווני Ellinika Hoaxes, מדובר בסרטון "דיפ פייק". דמויות המראיינים לקוחות מראיון שאינו קשור לבכיר האוקראיני, ואליהם הודבק ראיון שנתן דנילוב במועד אחר. בשני המקרים מדובר בראיונות מלפני הפיגוע. אבל גם זה לא הספיק, כי גם בראיון המקורי דנילוב לא השתמש בביטויים כאלה. המילים שהוכנסו לפיו הוספו בעריכה, באמצעות טכנולוגיות של בינה מלאכותית.

לא אוקראינה, בלארוס

אבל יש כמובן עוד "הוכחות". משתמש ברשת איקס דיווח זמן קצר לאחר הפיגוע על כך ש"יחידת חבלנים בודקת מיניבוס לבן עם לוחית רישוי אוקראינית", סמוך למקום הפיגוע. לדיווח, שכמובן גם כאן הופץ על ידי רבים, נוסף סרטון וידיאו שבו ניתן לראות את הרכב. אלא שהסרטון הזה - שבו ניתן לראות את לוחית הרישוי באופן חלקי - אפשר לבודקי עובדות בעולם להראות כי לוחית הרישוי הזו דווקא אינה נראית כמו אלה שמנפיקה אוקראינה. למעשה, על פי פרמטרים שונים, נראה כי מדובר בהוכחה לכך שהרכב מגיע מבלארוס - מדינה שכנה, שהיא דווקא בעלת ברית קרובה של מוסקבה.

לא תרגיל, הצגה

אל מול הדיסאינפורמציה הרוסית היו מי שניסו להראות שאולי בכלל מדובר במבצע "דגל כוזב", שנועד לתת לרוסיה צידוק להרחיב את מלחמתה באוקראינה. כלומר, הטענה כאן היא שהפיגוע הקשה כלל לא אירע במציאות. מה ההוכחה לכך? "ב־2022 רוסיה ביצעה תרגיל המדמה חיילים אוקראינים שלוקחים בני ערובה" בדיוק באותו מקום שבו התרחש כעת הפיגוע, סיפר משתמש באיקס, שגם צירף סרטון שלכאורה מציג את אותו תרגיל.

אבל מה באמת רואים בסרטון? בודקי העובדות הצרפתים של TF1 Info, הראו כי למעשה מדובר בהפקת תיאטרון בשם "אנשים מנומסים", שעלתה באולם במחוז קלוגה - כ־200 ק"מ מזירת הפיגוע. באותה הצגה אכן היה גם חלק שכלל עיסוק בבני ערובה. אגב, הרשויות ברוסיה דווקא לא כל כך אהבו בזמנו את המופע הזה, שפגע לטענתן "ביוקרת הצבא הרוסי", מה שהוביל לפתיחת חקירה בנוגע למקורות המימון שלו.

תחקיר: אוריה בר־מאיר