הסופר סמי מיכאל הלך לעולמו בגיל 97

הסופר והמחזאי סמי מיכאל, מגדולי הסופרים הישראלים, הלך לעולמו בגיל 97. ספריו של מיכאל תורגמו לשפות רבות וזכו בעשרות פרסים בישראל ובעולם • בין ספריו: "חצוצרה בוואדי", "סופה בין הדקלים" ו"חופן של ערפל" • "היה קולו של דור, קולם של עולי ארצות המזרח"

סמי מיכאל / צילום: פאול אורלייב
סמי מיכאל / צילום: פאול אורלייב

עולם הספרות הישראלי נפרד: סמי מיכאל, מגדולי הסופרים הישראלים הלך היום (שני) בגיל 97. ספריו של מיכאל תורגמו לשפות רבות. "חצוצרה בוואדי", "סופה בין הדקלים" ו"חופן של ערפל", הם רק חלק מספריו שצברו פופולריות רבה בקרב הישראלים ובעולם. מועד הלוויתו טרם פורסם.

לאורך השנים זכה מיכאל בעשרות פרסים ספרותיים בארץ וברחבי העולם. בין היתר זכה פעמיים בפרס ראש הממשלה לסופרים עבריים, פרס נשיא המדינה לספרות, פרס עגנון, פרס ברנר, עיטור אנדרסן ופרסים בין לאומיים נוספים.

אחותו נדיה כהן, אלמנתו של המרגל ואיש המוסד הישראלי אלי כהן, נפרדה: "מקטנות הייתי הרבה איתו. זה אח שלי. הוא היה האח הגדול ואני הקטנה ממנו בתשע שנים. היה לנו קשר תמידי, גם בארץ וגם כששהה בחו"ל, גם בתקופת פעילותו במפלגה הקומוניסטית עם החברים שלו. יש לי המון זיכרונות ממנו, הוא היה איש מפונק אך מוערך וכולם סביבו. הוא זכה בילדות מאוד יפה ובאהבה בלי סוף. שמחנו מאוד כשהכתיבה שלו התפרסמה, ובאופן אישי התחברתי לרומן המצליח 'חצוצרה בוואדי', שריגש אותי מאוד".

את ספרו הראשון, "שווים ושווים יותר", שעסק בעולים החדשים של שנות ה-50 בישראל ובמעברות, כתב כשהיה בן קרוב ל-50. ספרו "חצוצרה בוואדי" הוא המפורסם ביותר ומכר למעלה ממאה אלף עותקים.

מיכאל נולד בבגדד ב-1926 בשם כאמל סאלח. ב-1945 סיים את בית הספר התיכון היהודי "שמש" וכשהיה בן 15 הצטרף למחתרת הקומוניסטית בעיראק ופעל נגד המשטר ולמען זכויות אדם. ב-1948 נאלץ לברוח לאיראן ולאחר שחשש שיוסגר לעיראק, הגיע לישראל. תחילה התגורר ביפו ולאחר מכן בחיפה, שם למד פסיכולוגיה וספרות ערבית. במשך עשרות שנים עבד בשירות ההידרולוגי של משרד החקלאות. את השם סמי מיכאל אימץ אחרי שהגיע לישראל.

בספרייה הלאומית נפרדו: "מיכאל, סופר הענק והמבריק, היה קולו של דור וקולם של עולי ארצות המזרח". חברת הכנסת לשעבר, זהבה גלאון, ספדה לו: "הוא היה גם פעיל פוליטי, ובעיקר סופר נפלא שידע לראות את כל מה שהישראלים התעקשו להחמיץ. לפני הכל היה מי שהאנושיות בו עלתה על גדותיה ונשפכה לצדדים".

שר התרבות והספורט מיקי זוהר: "ה צטערתי מאוד לשמוע על פטירתו של הסופר סמי מיכאל ז"ל, איש של מילים ודעת שחי חיים ארוכים ומלאים, שפעל ללא לאות למען צדק, שוויון וערכים חברתיים. התרבות והספרות הישראלית נהנו והתפארו מעבודתו. מורשתו, הישגיו החברתיים ויצירותיו, ימשיכו לפאר את הספרות הישראלית ויישמרו לעד בספר החיים של התרבות הישראלית, יצירות המנצחות את מבחן הזמן. תנחומיי הכנים למשפחתו. יהי זכרו ברוך".

הוא הותיר אחריו את אשתו רחל ואת ילדיו אמיר ודקלה.

הכתבה פורסמה לראשונה ב-N12