טורקיה | בלעדי

טורקיה שולפת סנקציה חדשה נגד ישראל. כל הפרטים

סחורות המתוכננות להגיע מטורקיה לישראל מתעכבות בימים האחרונים ולא הגיעו ליעדן • בשנה שעברה ייבאה ישראל מטורקיה סחורות בשווי של כ־5.42 מיליארד דולר, לעומת 7 מיליארד דולר ב־2022

ספינת משא במים הטריטוריאליים של טורקיה / צילום: Reuters, Diego Cupolo
ספינת משא במים הטריטוריאליים של טורקיה / צילום: Reuters, Diego Cupolo

ממשלת טורקיה מעכבת או לא מאשרת יצוא משלוחים מטורקיה לישראל בחמישה הימים האחרונים, כך נודע לגלובס. סוכנים שעובדים עם יבואנים ישראלים סיפרו כי מקור העיכובים הוא הממשל, כאשר לא ידוע כמה זמן המצב יימשך. בה בעת, לגלובס נודע כי מאז מיום שישי האחרון לא ניתן לבצע מכס יצוא עבור משלוחים מטורקיה לישראל. המערכת הטורקית מציגה שגיאה ללא יכולת להתקדם עם ההצהרה אך ורק ליצוא לישראל.

בה בעת, לגלובס נודע כי החל מיום שישי האחרון לא ניתן לבצע מכס יצוא עבור משלוחים מטורקיה לישראל. המערכת הטורקית מציגה שגיאה ללא יכולת להתקדם עם ההצרה אך ורק ליצוא לישראל.

ניתוח | אחרי התבוסה ההיסטורית: הטלפון הראשון של ארדואן והמשמעויות
פרשנות | אוקראינה מתקשה בשדה הקרב, ובמערב מתווכחים: האם מלחמה כוללת בדרך?

לפי שעה, חברות הספנות שעובדות בקו טורקיה־ישראל, שנחשב גם לאחר המלחמה כפעיל מאוד, מעכבות יציאות מטורקיה בתקווה כי המצב ייפתר בכל זאת - והסחורות לא יישארו מאחור. לגלובס נודע כי המידע כבר הועבר למשרד החוץ, שהחל לבדוק ולטפל בנושא.

זהו אומנם לא צעד רשמי, אבל היו סימנים מוקדמים להחרפת צעדים של נשיא טורקיה רג'פ טאייפ ארדואן בנוגע לסחר בין המדינות. בינואר האחרון, טורקיה החליטה להסיר את ישראל מרשימת מדינות יעדי היצוא שלה. בהחלטתה כי תסיר את ישראל מרשימת מדינות היצוא שלה, טורקיה הפסיקה למעשה לעודד את תושביה לסבסד מסחר ולתמוך בעסקים שפועלים מול ישראל. נוסף על כך, מדובר במסר לבעלי עסקים טורקיים, לפיו אם יסתבכו במסחר עם ישראל, המדינה לא תסייע להם. עוד משמעות היא שמשרד המסחר הטורקי מפסיק לתמוך בכנסים משותפים עם ישראל. זהו צעד שמעקר את יכולותיו של נספח המסחר הטורקי בישראל לעודד קשרים בין המדינות.

ירידה ביבוא מטורקיה

ב־2023 ייבאה ישראל מטורקיה סחורות בשווי של כ־5.42 מיליארד דולר. מדובר בירידה ביחס ל־2022, אז ייבאה ישראל סחורות מטורקיה בשווי של כ־7 מיליארד דולר ב־2022. דוח של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס) שפורסם בינואר, הצביע על ירידה משמעותית שחלה גם ביצוא מישראל לטורקיה: מ־2.5 מיליארד דולר ב־2022 לכ־1.5 מיליארד ב־2023. בלמ"ס ציינו כי טורקיה נמנית על שבע המדינות שבהן חלה הירידה הניכרת ביותר ביצוא הישראלי, לצד מלזיה, אלבניה, טייוואן, צרפת, קנדה ובריטניה. 

 

לא מן הנמנע כי הצעד החריג שהחל עוד לפני הבחירות המקומיות בטורקיה שהתקיימו ביום ראשון האחרון והסתיימו בכישלון היסטורי, נבע מזה שארדואן זיהה את ההשלכות האלקטורליות של הימנעותו מפגיעה בסחר עם ישראל. למעשה, התוצאות בבחירות העידו מעל ומעבר לכל ספק כי הפופולריות שלו נמצאת בשפל. את הבחירות המקומיות ב־2019, סיימה מפלגת הצדק והפיתוח עם ניצחונות ב־39 עיריות, מול 21 למפלגת העם הרפובליקנית. עתה, היא צנחה ל־24 עיריות בלבד, בזמן שמפלגת העם הרפובליקנית זינקה ל־35.