2023 הייתה הגרועה ביותר מבחינת מספר הנרצחים בחברה הערבית?

מספר מקרי הרצח בחברה הערבית זינק בשנה שעברה. אבל מהו הנתון המדויק? • המשרוקית של גלובס

ח"כ יואב סגלוביץ, יש עתיד (שבע תשע, 103FM, 12.3.24 ) / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
ח"כ יואב סגלוביץ, יש עתיד (שבע תשע, 103FM, 12.3.24 ) / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

להגדרות הציונים לחצו כאן

נכון - ההצהרה נכונה ומדויקת
נכון ברובו - ההצהרה נכונה ברובה, אך יש בה מרכיב שאינו נכון או אינו מדויק
חצי נכון - חלק מההצהרה נכון וחלקה שגוי, או שהיא אינה כוללת פרטים מהותיים שעשויים לשנות את משמעותה
לא נכון ברובו - חלק קטן מההצהרה נכון ורובה שגוי, או שהיא מחסירה פרטים יסודיים באופן היוצר הטעיה מהותית לגבי משמעותה
לא נכון - ההצהרה כלל אינה נכונה
מטעה - ההצהרה יוצרת מצג שווא או רושם שגוי, אף שהיא מתבססת על עובדות נכונות
כן, אבל - עובדה נכונה בפני עצמה, אך עובדות שלא צוינו עשויות להעמידה באור אחר. מומלץ לבחון את הדברים בפרספקטיבה רחבה יותר
לא מבוסס - לא קיימים נתונים עליהם ניתן לבצע קביעה פוזיטיבית לגבי נכונות הטענה, ואלה גם לא נאספים
ללא ציון - המצב העובדתי מורכב מכדי לתת לאמירה ציון מובהק. הסיבות האפשריות לכך יכולות להיות: התבטאות שאינה מובהקת מספיק וניתן לפרש אותה במספר צורות, מחלוקת בין מומחים, מתודולוגיות שונות שלא ניתן להכריע ביניהן ועוד

ח"כ יואב סגלוביץ טען בראיון ל־103FM כי מעבר ל־7 באוקטובר הממשלה נכשלה גם בתחומים נוספים. "שנת 2023, השנה של... הימין על מלא, של איתמר בן גביר שמדבר על משילות - היא השנה הגרועה ביותר שהייתה בפשיעה במדינת ישראל, בדגש על החברה הערבית... עם 244 נרצחים". האם הנתונים הללו אכן מדויקים? 

המשרוקית | הסכום שיקוצץ לרשויות הערביות הוא "כסף קואליציוני" מימי הממשלה הקודמת?
המשרוקית | האם המדיניות של בן גביר הביאה לרמדאן שקט, ולמה זה חודש שמועד לפורענות?
המשרוקית | האם רק שליש מתוכניות החומש לחברה הערבית יושם בפועל?

ראשית, בדיקה השוואתית מראה כי סגלוביץ הצביע על מגמה נכונה. המשטרה העבירה לנו נתונים עדכניים, ואנו השוונו אותם לנתוני העבר שכבר היו בידינו.

אם נתמקד בשנים האחרונות' נראה כי בשנת 2023 נרצחו 236 אזרחים ערבים - נתון שהוא יותר מכפול מזה שנרשם ב־2022, אז דובר על 108 נרצחים. בשנת 2021 נרצחו 126 בני אדם, ובשנת 2020 - 109. הנתונים בשנים הללו כבר מהווים עלייה משמעותית לעומת העבר, אז נרצחו מדי שנה "רק" כמה עשרות אזרחים ערבים.

אם כך, סגלוביץ צודק בכך שהנתון ב־2023 הוא חסר תקדים, אבל מדוע הוא דיבר על 244 נרצחים, בזמן שנתוני המשטרה מראים כי מדובר ב־236? זה מחזיר אותנו לנושא שכבר עסקנו בו בעבר: במשטרה לא ממהרים לפרסם את הנתונים שבידם בנוגע לסוגיה הזאת, בטח לא בצורה קבועה ומסודרת (כשנעשות אליה פניות יזומות בעניין - גם על־ידינו כאן במשרוקית - הנתונים כן מועברים). אל תוך הוואקום הזה נכנסה בשנים האחרונות עמותה בשם "יוזמות אברהם", שעל־פי אתר האינטרנט שלה פועלת כדי לקדם "שילוב ושוויון בין יהודים וערבים אזרחי ישראל". בעמותה מפרסמים את הנתונים שהם אוספים בעצמם, ואכן, בהתאם לדבריו של סגלוביץ, לפי הנתונים הללו ב־2023 נרצחו 244 אזרחים ערבים.

 

אז ממה נובעים ההבדלים הללו, שכמותם אפשר למצוא גם בשנים קודמות (ראו גרף)? בעבר שוחחנו על כך עם יונתן אריה, שמרכז את המעקב של העמותה בנושא, והוא הסביר לנו כי הספירה שלהם כוללת את "כל מי שנהרג בנסיבות של אלימות ופשיעה בחברה הערבית". כך, למשל, ב־2023 נכללו תחת הספירה המרחיבה הזאת גם שישה אזרחים שנהרגו במהלך חילופי יריות עם שוטרים, בעת ביצוע עבירה.

מח"כ סגלוביץ נמסר בתגובה: "שנת 2023 היתה השנה הנוראה ביותר בפשיעה בכלל ובחברה הערבית בפרט, עם עלייה של 130% במספר הנרצחים בחברה הערבית לעומת שנת 2022, השנה היחידה בה היתה ירידה בפשיעה ובאירועי הרצח בחברה הערבית. שנה בה בנימין נתניהו וממשלתו לא היו בשלטון. שנת 2024 מסתמנת אף כשנה גרועה מקודמתה. בנוסף לעלייה של 130% במקרי הרצח, ישנה עלייה ברצח נשים, הכפלה של גניבות הרכב, עלייה בתאונות דרכים קטלניות, עלייה דרמטית בעבירות רכוש ועוד.

"בעוד ששנת 2022 אופיינה במאמץ ממשלתי מתוכנן ומאורגן של כלל משרדי הממשלה, ובה הופעלו תוכניות ייעודיות ובראשן 'מסלול בטוח' בהובלתי - הממשלה הנוכחית היא רעה ומסוכנת, מאופיינת רק במילים נבובות ובאפס יכולת ביצוע, כאשר במשרד לביטחון לאומי עומד שר מסוכן ובלתי מקצועי".

בשורה התחתונה: דבריו של סגלוביץ נכונים ברובם. מספר הנרצחים בחברה הערבית בשנת 2023 אכן זינק בחדות בהשוואה לעבר, ומדובר בשנה הקשה ביותר אי־פעם בהיבט הזה. על־פי הנתונים הרשמיים של המשטרה, מספר הנרצחים עמד על 236 בני אדם, ולא על 244.

תחקיר: אביה שקלאר־חמו

לבדיקה המלאה לחצו כאן

שם: יואב סגלוביץ
מפלגה: יש עתיד
פלטפורמה: 103 FM
ציטוט:  "(ב-2023) היו 244 נרצחים (בחברה הערבית)... השנה הגרועה ביותר שהייתה..."  
תאריך:  12.3.23
ציון: נכון ברובו

נדמה שהאירועים הקשים שפקדו את המדינה מאז ה-7 באוקטובר, השכיחו מסדר את היום את האלימות בחברה הערבית, שממשיכה לצמוח בצל המלחמה. ח"כ יואב סגלוביץ, שכיהן כפרויקטור למיגור הפשיעה והאלימות בממשלה הקודמת, טען בראיון ל-103 FM כי עוד לפני המלחמה, הממשלה הנוכחית הזניחה את הנושא: "שנת 2023, השנה של הממשלה הזו, של הימין על מלא, של איתמר בן גביר שמדבר על משילות - היא השנה הגרועה ביותר שהייתה בפשיעה במדינת ישראל, בדגש על החברה הערבית (...) עם 244 נרצחים". אין ספק כי היקף הנרצחים מדאיג ביותר, אבל האם אלו אכן המספרים?   

המתודולוגיה של המשרוקית שולחת אותנו באופן אוטומטי קודם כל אל הנתונים של הגופים הרשמיים. כך, לפי המידע שנמסר לנו מהמשטרה, מספר הנרצחים במגזר הערבי בשנת 2023 עמד על 236. כלומר, ישנו פער של 8 נרצחים מהמספר בו נקב סגלוביץ. אבל סגלוביץ לא שלף מספר מהמותן. הנתונים שלו תואמים את מספר הנרצחים אותו פרסם לאחרונה ארגון יוזמות אברהם, המבצע מעקב בנושא מאז 2018.   

אז ממה נובעים ההבדלים? במשטרה לא הגיבו לפנייתנו בנושא, אך יונתן אריה, שמרכז את הספירה ביוזמות אברהם, הסביר לנו בעבר כי הם כוללים את "כל מי שנהרג בנסיבות של אלימות ופשיעה בחברה הערבית". תחת הספירה המרחיבה הזאת נכללים למשל שישה אזרחים ערבים שנהרגו במהלך חילופי יריות עם שוטרים, בעת ביצוע עבירה. כך, באוקטובר אחרון נהרגו שני אחים ממשפחת ג'רושי, אחת ממשפחות הפשע הגדולות במגזר הערבי: אחד האחים נהרג בעת מצוד משטרתי, לאחר שהטמין מטען חבלה שגרם למותו של אדם והשני נורה בעת פשיטה, לאחר שירה לעבר הכוחות. מקרה דומה אירע באוקטובר ברהט, כאשר לפי דיווחים, שני אחים ממשפחת אלטורי נהרגו על־ידי שוטרי מג"ב לאחר שירו לעברם.  

באירוע נוסף שככל הנראה לא נכלל בספירת המשטרה, נרצח תושב עכו בדובאי, כחלק מסכסוך בין עבריינים ישראלים; במקרה אחר נהרג נער בן 16, כתוצאה ממשחק בנשק, ובמקרה נוסף נהרג צעיר שאינו מוכר למשטרה מפיצוץ רכב, כשעל־פי המשטרה, נבדק חשד כי המטען התפוצץ בעת שהועבר ליעד אחר. בסך־הכול ביוזמות אברהם מונים עשרה מקרים שיכולים להסביר את הפער, שעומד כאמור על שמונה בלבד (לרשימה המלאה). 

בדומה, גם בשנה הנוכחית ישנם הבדלים בין הספירות. על־פי המשטרה, ברבעון הראשון של 2024 נהרגו 41 אזרחים מהמגזר הערבי, בעוד לפי יוזמות אברהם מספרם עומד על 44. גם כשהולכים אחורה לשנת 2022, עולה כי לפי המשטרה נרצחו 108 אזרחים ערבים, לעומת 116 לפי יוזמות אברהם. "אנחנו מודעים לכך שחלק מההרוגים עסקו בפעילות עבריינית", מרחיב בעניין אריה, "אבל בסופו של דבר, אלו אנשים שמתו בנסיבות של אלימות ופשיעה. גם כשהם לא קורבנות רצח הם חלק מהתופעה". הוא גם מציין, ובצדק, כי כך או כך ההבדלים בין שתי הספירות הם קטנים יחסית. ואכן, אין בטקסט הזה כדי להפחית מחומרת הבעיה או להקטין אותה. ובכל זאת, כדאי להכיר את המקורות השונים לנתונים.   

עוד מוסיף אריה שהעדר נתונים רשמיים ונגישים מקשים על המעקב. ואכן המשטרה איננה מפרסמת את הנתונים והמתודולוגיה באופן יזום. "וגם כשהם כבר מפרסמים, לא תמיד ברור למה הם מתייחסים, ומי נכלל תחת הספירה".

מח"כ סגלוביץ נמסר בתגובה: "שנת 2023 היתה השנה הנוראה ביותר בפשיעה בכלל ובחברה הערבית בפרט עם עלייה של 130% במספר הנרצחים בחברה הערבית לעומת שנת 2022, השנה היחידה בה היתה ירידה בפשיעה ובאירועי הרצח בחברה הערבית. שנה בה בנימין נתניהו וממשלתו לא היו בשלטון.   

"שנת 2024 מסתמנת אף כשנה גרועה מקודמתה. בנוסף לעלייה של 130% במקרי הרצח, ישנה עלייה ברצח נשים, הכפלה של גניבות הרכב, עלייה בתאונות דרכים קטלניות, עלייה דרמטית בעבירות רכוש ועוד.   

"בעוד ששנת 2022 אופיינה במאמץ ממשלתי מתוכנן ומאורגן של כלל משרדי הממשלה, ובה הופעלו תוכניות ייעודיות ובראשן 'מסלול בטוח' בהובלתי, הממשלה הנוכחית היא רעה ומסוכנת, מאופיינת רק במילים נבובות ובאפס יכולת ביצוע, כאשר במשרד לביטחון לאומי עומד שר מסוכן ובלתי מקצועי".   

לסיכום, לפי המשטרה מספר הנרצחים מהמגזר הערבי בשנת 2023 עמד על 236 קורבנות, בעוד לפי עמותת יוזמות אברהם מדובר ב-244, כפי שציין סגלוביץ. הפער נעוץ בהגדרתם המרחיבה הכוללת גם אזרחים שנהרגו בחילופי יריות עם המשטרה, וגם כאלו שמצאו את מותם בתאונה הקשורה בנסיבותיה לעולם הפשיעה. לכן, דבריו של ח"כ סגלוביץ נכונים ברובם.