ישראל במלחמה | סיקור שוטף

גלנט: "יציאת הכוחות מח'אן יונס בוצעה לאחר שהחמאס חדל מלתפקד כארגון צבאי בעיר"

לדברי השר גלנט, "הכוחות יצאו עבור היערכות לביצוע המשימה ברפיח" • משלחת המו"מ לעסקת חטופים יוצאת לקהיר עם מנדט מורחב, הפסגה תחל הערב • נתניהו: "אין הפסקת אש בלי שחרור חטופים, לא ניכנע" • שב"כ: ככל הנראה גורמים איראניים שלחו את זר הפרחים למשפחת החטופה לירי אלבג • ארבעה לוחמי קומנדו נפלו בהיתקלות עם מחבלים בצפון ח'אן יונס • עדכונים בולטים 

שר הביטחון יואב גלנט / צילום: שחר יורמן, דוברות משרד הבטחון
שר הביטחון יואב גלנט / צילום: שחר יורמן, דוברות משרד הבטחון

עדכונים שוטפים 

20:31 - אזעקות בצפת וביישובים נוספים בגליל העליון, דווח על יירוט אחד

19:10 - גלנט: "יציאת הכוחות מח'אן יונס בוצעה לאחר שחמאס חדל מלתפקד כארגון צבאי בעיר"

בצל היציאה מח'אן יונס, שר הביטחון יואב גלנט קיים הערכת מצב בפיקוד הדרום ובה אמר: "יציאת הכוחות מח'אן יונס בוצעה לאחר שחמאס חדל מלתפקד כארגון צבאי בעיר, הכוחות יצאו עבור היערכות לביצוע המשימה ברפיח". בהערכת המצב בפיקוד הדרום שקיים עם מנכ"ל משרד הביטחון אייל זמיר, מפקד הפיקוד ירון פינקלמן וקציני המטה, הוצגו לשר עיקרי הפעילות המבצעית בח'אן יונס ובמרחב שיפא, וההיערכות המבצעית לפירוק חטיבת רפיח שישלים את מיטוטו הצבאי של חמאס.

17:00 - דובר צה"ל: הושלם שלב נוסף בהעלאת הכשירות של פיקוד הצפון לטובת גיוס מילואים רחב

בימים האחרונים הושלם שלב נוסף במוכנות פיקוד הצפון למלחמה, במרכזו, העלאת הכשירות של מחסני החירום המבצעיים לטובת גיוס רחב של כוחות צה"ל בעת הצורך, כך מסר דובר צה"ל.

התהליך הוצג למפקדים בכנס מבצעי בראשות ראש מטה פיקוד הצפון, תת-אלוף שגיב דהן ומפקד אוגדה 210, תת-אלוף ציון רצון.

ראש מטה פיקוד הצפון תת-אלוף שגיב דהן: "בחצי שנה האחרונה אנחנו שוחקים ופוגעים בחיזבאללה בצורה משמעותית, ומבצעים שורת תהליכים כדי להיות מוכנים ללחימה התקפית. חלק מהתהליכים שאנו מקיימים הוא חיזוק מערך הימ"חים כדי שנוכל מהר מהגנה להתקפה".

16:20 - צה"ל תקף מתחם צבאי נרחב של כוח רדואן בדרום לבנון

דובר צה"ל הודיע כי מטוסי קרב תקפו מתחם צבאי ובו שבעה מבנים צבאיים של כוח רדואן ששייך לארגון הטרור חיזבאללה במרחב אל-חיאם. בנוסף, כוחות צה"ל תקפו מפקדה צבאית המשויכת לארגון במרחב כפר טורא. בדובר צה"ל הוסיפו: "כוחות צה"ל תקפו את מקורות הירי במרחבים כוכבא ומיס אל-ג'בל שבדרום לבנון בתגובה על השיגורים שזוהו מוקדם יותר היום לעבר רמת הגולן ואזור מנרה".

צה"ל עזב את ח'אן יונס. מה יהיה השלב הבא?
המומחה שמרגיע: "לא נגיע לתרחיש של 5,000 טילים ביום"
המילואימניק שנלחם עם מערכת ההגנה שהחברה שלו פיתחה
מילואימניקים חושפים: "עשו לנו מבצע 'חבר מביא חבר'. אם יש אנשים שאתה יכול להביא לגדוד, תביא"
מנכ"ל ישרוטל: "באתי לבראשית והשתגעתי, המלון הכי יוקרתי בארץ הפך לקיבוץ" 

16:14 - דיווח: יש סיכוי להפסקת אש בעזה - עוד השבוע

בעיתון הקטארי אל-ערבי אל-ג'דיד דווח מפי מקורות מצריים כי יש סיכויים להסכם הפסקת אש זמנית בעזה במהלך ימי עיד אל-פיטר. גורם ישראלי בכיר אמר ל-N12 : "אנחנו בימים קריטיים שלא היינו בהם מאז העסקה הראשונה".

המקורות המצריים שצוטטו בעיתון אל-ערבי אל-ג'דיד הקטארי הוסיפו: "עם הנוכחות של משלחת חמאס וראש ה-CIA וויליאם ברנס בקהיר - ההסכם מתקרב בעוצמה, וייתכן שתצא הודעה מקהיר". לדברי המקורות, לקהיר הובטח כי ראש המוסד דוד ברנע ישתתף בפגישות שיתקיימו בשעות הקרובות.

15:24 - המשלחת יוצאת לקהיר עם מנדט מורחב, הפסגה תחל הערב

בתום ישיבת הקבינט הוחלט כי משלחת בראשות ראש המוסד דדי ברנע תצא לקהיר עם מנדט מורחב כדי לקדם עסקת חטופים. המתווכות טרם העבירו תשובה רשמית של חמאס, אבל יש לחץ אמריקאי כבד להתקדם, וייתכן שהלחץ הזה יעשה אפקט שרשרת וילחץ על חמאס. הפסגה תחל היום בערב. 

14:36 - נתניהו: "ישראל מוכנה לעסקה, אבל לא לכניעה"

בפתח ישיבת הממשלה, ראש הממשלה בנימין נתניהו האשים את חמאס בתקיעת העסקה ואמר: "חמאס מקווה שהלחץ מבחוץ ומבפנים יגרום לישראל להיכנע לדרישות קיצוניות אלה. זה לא יקרה. ישראל מוכנה לעסקה, ישראל לא מוכנה לכניעה. הבהרתי לקהילה הבינלאומית: לא תהיה הפסקת אש בלי החזרת חטופים".

נתניהו התייחס גם לדריסה אמש בהפגנה והשווה אותה ל"תקיפת שוטרים": "מיעוט קיצוני ואלים מנסה לגרור את המדינה לפילוג. אין דבר שאויבינו רוצים יותר. רוב העם, ואני בתוכו, מגנה כל גילוי של אלימות בתוכנו - התפרעויות והפרות חוק, דריסת מפגינים או תקיפת שוטרים, הסתות פרועות ואלימות לרצח ברשתות החברתיות. נעמוד מאוחדים, נכה באויבינו, נחסל את החמאס, נשחרר את חטופינו, ובעזרת ה' נביא את הניצחון המוחלט". 

על רקע יציאת הכוחות מח'אן יונס ודילול הכוחות בעזה, אמר נתניהו: "אנחנו מציינים היום חצי שנה למלחמה. ההישגים של המלחמה גדולים: אנחנו חיסלנו 19 מתוך 24 מגדודי החמאס, לרבות מפקדים בכירים. אנחנו הרגנו, פצענו או שבינו חלק ניכר ממחבלי החמאס. אנחנו טיהרנו את שיפא וגם מפקדות טרור רבות אחרות. אנחנו הרסנו מפעלי ייצור של רקטות, חמ"לים, מאגרי נשק ותחמושת, ואנחנו ממשיכים להרוס באופן שיטתי את התת-קרקע. אנחנו כפסע מהניצחון, אבל המחיר שנגבה מאיתנו כואב וקורע לב". 

14:27 - ההתרעה על חדירת כלי טיס באילת - שווא

התרעה על חדירת כלי טיס עוין הופעלה בעיר אילת ובקיבוץ אילות הסמוך. זמן קצר לאחר מכן, פיקוד העורף מסר כי "האירוע הסתיים", ומצה"ל נמסר כי מדובר היה בהתרעת שווא.

יצוין כי עוד לפני האזעקות שנשמעו באילת והסביבה, דובר הזרוע הצבאית של החות'ים עדכן כי ימסור בשעה 15:00 "הצהרה חשובה".

14:15 - שב"כ: ככל הנראה גורמים איראניים שלחו את זר הפרחים לבית משפחת החטופה לירי אלבג

משפחתה של החטופה לירי אלבג קיבלה גלגל אבל ובתוכו פתק עם הכיתוב: "יהי זכרה ברוך. כולנו יודעים שהמדינה היא החשובה ביותר".

מבדיקה ראשונית של שב"כ עולה כי הגורמים שעומדים מאחורי משלוח זר הפרחים לבית המשפחה הם בסבירות גבוהה גורמים איראניים. חקירת האירוע נמשכת. לידיעה המלאה ב-N12 

הזר שנשלח לבית משפחתה של החטופה לירי אלבג
 הזר שנשלח לבית משפחתה של החטופה לירי אלבג

13:42 - אזעקה בגליל העליון

אזעקה הופעלה במרגליות ובמנרה שבגליל העליון, בשל חשש לירי רקטות.

12:56 - אחרי הדיווח על יציאת הכוחות המתמרנים מעזה: אזעקות בעוטף

התראת צבע אדום הופעלה ביישובים מבטחים, עמיעוז, ישע, תלמי אליהו, שדה ניצן, צוחר ואוהד שבנגב המערבי בחשד לירי רקטות מהרצועה. ההתראות מגיעות ביום שבו צה"ל הודיע על יציאת אוגדה 98 מח'אן יונס.

12:40 - יועץ של מנהיג איראן: "השגרירויות של ישראל לא בטוחות יותר"

יועץ בכיר לאייתוללה עלי חמינאי אמר היום כי שגרירויות ישראל "אינן בטוחות יותר". זאת, על רקע החיסול של סגן מפקד כוח קודס בסוריה שמיוחס לישראל, והכוונה של איראן לנקום על כך ולהגיב.

11:39 - מעבר לפשיטות מבוססות מודיעין: צה"ל יצא מח'אן יונס ונערך לפעולה ברפיח 

נכון לשלב זה בתמרון, צה"ל השלים את הפעולה בח'אן יונס, והלוחמים השלימו את יציאתם משם. הכוחות, מארבע חטיבות שונות, יושבים כעת במסדרון ההומניטרי ובצפון הרצועה באזור בית חאנון. בהתבסס על מודיעין שניתן, מתבצעות פשיטות על מתחמים שונים ברצועה.

הלוחמים מתמקדים כעת בפשיטות המתבצעות על סמך מודיעין שמתקבל בשטח ומחדרי החקירות: מחבלים שמספרים על אזורים שצה"ל לא הכיר, ומחשבים שנתפסים בידי הכוחות במהלך התמרון. ברוב המקומות חמאס פועל כארגון גרילה, אך נותר עוד לטפל בגדודים המאורגנים. לידיעה המלאה ב-N12

11:00 - שיגורים לצפון הגולן, נזק למשק חקלאי

אזעקה המתריעה מפני רקטות נשמעה בקיבוצים אורטל, עין זיוון ומרום גולן שבצפון רמת הגולן. שיגורים של יותר מ-20 רקטות זוהו, סככה במשק חקלאי ביישוב בגולן נפגעה מפגיעה ישירה, ונזק רב נגרם. דיווחים על נפילות נוספות בשטחים פתוחים.

האזעקה נשמעה גם בבית הספר האזורי "אביטל" במרום גולן, יסודי וחטיבת ביניים, בזמן ששהו בו תלמידים ומורים כחלק משגרת הלימודים. יישובי צפון הגולן, גם אלה סמוכי הגדר, לא פונו, והם ממשיכים בשגרה גם בימים אלה לצד האזעקות. בקיבוץ מרום גולן זו האזעקה הראשונה שנשמעת מאז אמצע אוקטובר.  

10:50 - גלנט: "השלמנו את ההיערכות לתגובה נגד כל תרחיש שיתפתח מול איראן"

שר הביטחון יואב גלנט קיים הבוקר הערכת מצב מבצעית, יחד עם ראש אגף המבצעים בצה"ל, האלוף עודד בסיוק, וראש אגף המודיעין, האלוף אהרון חליוה. ממשרד הביטחון נמסר כי בתום הדיון, שר הביטחון גלנט הדגיש כי מערכת הביטחון השלימה את ההיערכות לתגובה נגד כל תרחיש שיתפתח מול איראן. 

10:12 - פיגוע בשומרון: שני פצועים מירי, מצוד אחר המחבל שנמלט

חשש לחיי צעירה בת 20 שנפצעה קשה מאוד; עוד אדם נפצע קל מרסיסים בפיגוע ירי בכביש 55, סמוך לכפר נבי אליאס שבשומרון. כוחות צה"ל הוקפצו לזירה, זאת במקביל למצוד שמתנהל אחר המחבל שנמלט. הכוחות, שגם מכתרים את הכפר הסמוך, נמצאים כל העת במעקב אחר המחבל שכבר זוהה. בנוסף, כוחות רגליים וכלים אוויריים בדרכם לאזור. לידיעה המלאה ב-N12 

זירת הפיגוע בשומרון, הבוקר / צילום: תיעוד מבצעי מד''א
 זירת הפיגוע בשומרון, הבוקר / צילום: תיעוד מבצעי מד''א

09:45 - הרצוג המריא לרואנדה "במסגרת המערכה הדיפלומטית להשבת חטופים"

נשיא המדינה יצחק הרצוג נחת הבוקר לביקור של כמה שעות ברואנדה, שם הוא מקיים פגישות מדיניות, בהן ידגיש את "החובה הדחופה להשבת החטופים". 

06:58 - בתגובה על הפלת הכטב"ם: צה"ל תקף יעדי חיזבאללה בבעלבכ שבעומק לבנון

מטוסי קרב תקפו מוקדם יותר הלילה מתחם צבאי ושלוש תשתיות צבאיות נוספות של מערך ההגנה האווירית ששימשו את חיזבאללה במרחב בעלבכ, בתגובה להפלת כלי הטיס של חיל האוויר אמש - כך לפי הודעת דובר צה"ל.

בנוסף נמסר כי מטוסי קרב תקפו אתמול במהלך היום תשתית טרור ומבנה צבאי של חיזבאללה במרחבים עייתא א-שעב ואל-עדייסא. צה"ל תקף בירי ארטילרי במהלך היום במרחב יעטר. 

05:57 - הותר לפרסום: ארבעה לוחמי קומנדו נפלו בהיתקלות עם מחבלים בח'אן יונס

הבוקר (א') הותרו לפרסום שמותיהם של ארבעה חללי צה"ל שנפלו בקרבות ברצועת עזה, והודעה נמסרה למשפחותיהם. הארבעה נהרגו בהיתקלות עם מחבלים בצפון ח'אן יונס.

סרן עידו ברוך, בן 21 מתל מונד, מפקד צוות מיחידת אגוז בבית הספר לקומנדו; סמל אמיתי אבן שושן, בן 20 מעזריאל, לוחם בהכשרה בבית הספר לקומנדו; סמל ריף הרוש, בן 20 מקיבוץ רמת דוד, לוחם בהכשרה בבית הספר לקומנדו; וסמל עילאי צעיר, בן 20 מקידר, לוחם בהכשרה בבית הספר לקומנדו.

הפרטים שידועים עד כה: כוח של בית הספר לקומנדו יצא לפעילות אבטחתית ונתקל במחבלים שהסתתרו בבית הרוס. לאחר הירי שפגע ישירות בכוח, הלוחמים התקדמו לעברם וזיהו כי מדובר באירוע משיכה. טיל RPG  נורה לעבר טנק החיפוי, שהשיב אש וחיסל את המחבלים. לידיעה המלאה ב-N12

05:00 - מזכ"ל האו"ם: "7 באוקטובר זהו יום של כאב לישראל ולעולם, אני קורא לשחרור החטופים"

מזכ"ל האו"ם, אנטוניו גוטרש, ציין את טבח ה-7 באוקטובר וקרא לשחרור החטופים. "שום דבר לא יכול להצדיק את הזוועות שביצע חמאס ב-7 באוקטובר, זהו יום של כאב לישראל ולעולם. אני שוב מגנה את השימוש באלימות מינית, עינויים וחטיפת אזרחים - וקורא לשחרור החטופים שמוחזקים בשבי חמאס", אמר.

00:54 - המיליציות הפרו-איראניות בעיראק טוענות כי תקפו באמצעות כטב"מים "מטרה חיונית" באילת

00:30 - דיווח ב"וול סטריט ג'ורנל": לקראת חידוש המגעים לעסקת חטופים - בארה"ב לוחצים להגיע לפתרון סוגיית חזרת הפלסטינים לצפון רצועת עזה

לפי הפרסום  ב"וול סטריט ג'ורנל", ישראל מסכימה לפי שעה למתווה של עד 2,000 בני אדם שיחזרו לצפון הרצועה מדי יום, בדגש על נשים וילדים, ללא גברים בני 50-18. בישראל יסכימו לאפשר חזרה החל מ-10 עד 14 יום לאחר שתושג עסקה, והמעבר יתבצע דרך עמדת בידוק צה"לית, שתוודא שמחבלים לא מסתננים לצפון הרצועה.

23:36 - נהג דרס מפגינים במחאה בתל אביב נגד הממשלה

המונים הפגינו נגד הממשלה ומחו בעשרות מוקדים, ו-חמישה מפגינים נדרסו. עדי ראייה: "הנהג והנוסעים קיללו ללא הפסקה ופתאום דהרו לעבר המפגינים. הוא דרס מול העיניים שלנו וברח". המשטרה טענה כי שוטרת שנפצעה קל הותקפה, אך תיעוד הבהיר: מפגין נהדף עליה.

גינויים לדריסה מכל הקשת הפוליטית. ח"כ יאיר לפיד: "תוצאה ישירה של ההסתה"; השר שלמה קרעי: "לא דורסים מפגינים, לא פוגעים בשוטרים". לידיעה המלאה ב-N12

22:38 - קבינט המלחמה יתכנס מחר בשעה 11:00

ההערכה היא שהמשלחת הישראלית תצא לקהיר לאחר הדיונים, בשעות אחר-הצהריים.

22:32 - דובר צה"ל: טיל קרקע-אוויר הפיל כטב"ם של חיל האוויר בלבנון

דובר צה"ל עדכן כי כלי טיס בלתי מאויש של חיל האוויר הופל בלבנון. "טיל קרקע-אוויר שוגר לעבר כלי טיס מאויש מרחוק של חיל האוויר שפעל בשמי לבנון. כתוצאה מכך הכלי נפגע ונפל בשטח לבנון. האירוע מתוחקר", נמסר.

חיזבאללה קיבל אחריות על הפלת כלי הטיס ופרסם הודעה שלפיה "בשעה 20:50 הפלנו כטב"ם ישראלי מסוג הרמס 450 בשמי לבנון".

21:55 - אזעקות בגולן בשל חשש לחדירת כלי טיס

21:26 - שני לוחמי צה"ל נפצעו קשה בקרב במרכז הרצועה

שני לוחמים מגדוד 46 בחטיבה 401 נפצעו קשה הבוקר בקרב במרכז הרצועה. הלוחמים פונו לקבלת טיפול רפואי בבית חולים, ומשפחותיהם עודכנו.

21:00 - מטה משפחות החטופים בהצהרה מיוחדת: "זמן הפציעות נגמר מזמן. יש עסקה על השולחן - אין ברירה אלא להחזיר את כולם עכשיו"

משפחות החטפים פנו לקבינט המלחמה ולראש הממשלה בנימין נתניהו בהצהרה מיוחדת, בצל ההודעה על רציחתו בשבי של אלעד קציר ז"ל. "חצי שנה אנחנו בסיוט", אמרה אסתר בוכשטב, אמו של החטוף יגב בוכשטב: "‌‎אנחנו פה דואגים, כואבים, נלחמים, אבל החטופים, בני משפחותינו, נמצאים בגיהינום של חמאס. ‌‎אנחנו דורשים שהמדינה תעשה הכול כדי להגיע לעסקה, להחזיר את החיים לשיקום ואת הנרצחים לקבורה".

גם ניסן קלדרון, אחיו של החטוף עופר קלדרון, פנה לממשלה: "לפני 183 יום נחטף מביתו אחי עופר יחד עם שניים מילדיו - סהר וארז. תחסכו משאר המשפחות את ההודעה המרה שקיבלה משפחת קציר, ותעניקו לנו הודעה אחת משמחת לה אנחנו מייחלים כבר חצי שנה. ‌‎תחליטו ותביאו אותם הביתה".

נועם פרי, בתו של חיים פרי שנחטף מקיבוץ ניר עוז, מסרה בהצהרה: "אות חיים אחרון מאבי התקבל בסוף דצמבר. הבשורות הנוראיות על אלעד היום מטלטלות אותנו וצריכות לטלטל כל אזרח במדינה. הם חיים שם כל יום בסכנת מוות. אלעד זעק מהממ"ד ב-7 באוקטובר ואז זעק מהשבי. את אלעד היה צריך להביא הביתה בחיים".

הכתבה פורסמה לראשונה ב-N12