תיקי נתניהו | שאלות ותשובות

מפילבר ועד נתניהו: המשמעות של ההחלטה המשפטית הדרמטית

ההחלטה לבטל את הסכם עד המדינה של שלמה פילבר נובעת מסתירות בין עדותו במשטרה לבין עדותו בבית המשפט • למה לקח שנתיים לקבל את ההחלטה, מי קיבל אותה, ואיך היא תשפיע על משפט נתניהו? • גלובס עושה סדר

שלמה פילבר / צילום: יוסי זמיר
שלמה פילבר / צילום: יוסי זמיר

הפרקליטות הודיעה הערב (ב') כי היא שוקלת לבטל את הסכם עד המדינה עם שלמה פילבר, מנכ"ל משרד התקשורת לשעבר, שהעיד במשפטו של ראש הממשלה בנימין נתניהו במסגרת תיק 4000. מה המשמעות, למה התקבלה ההחלטה, והאם היא תשפיע על משפט נתניהו? גלובס עם כל הפרטים.  

דרמה במשפט נתניהו: הפרקליטות הודיעה לשלמה פילבר על הכוונה לבטל את הסכם עד המדינה
צחי הנגבי במשפט נתניהו: לא חשבתי שפילבר פעל ממניעים זרים
פרשנות | ג'וקר או משקולת? סיכום עדות פילבר בתיק 4000
דעה | יום הדיונים שהמחיש את הדילמה של עד המדינה שלמה פילבר

מה משמעות ההחלטה, ומה צפוי עכשיו?

מדובר בהחלטה דרמטית שמשמעותה כי הפרקליטות מצאה שיש תשתית לבטל את הסכם עד המדינה. ההסכם עוד לא בוטל. בשלב הראשון ייערך לפילבר שימוע בו יוכל לטעון את טענותיו בנוגע להפרת ההסכם. במקרה שיוחלט לבטל את ההסכם, ייערך לו שימוע בנוגע להעמדתו לדין. ההליכים צפויים לקחת חודשים. 

מי קיבל את ההחלטה?

ההחלטה התקבלה על-ידי פרקליט מיסוי וכלכלה, עו"ד יהונתן תדמור, על דעת היועצת המשפטית לממשלה, עו"ד גלי בהרב-מיארה, ופרקליט המדינה, עו"ד עמית איסמן.

למה לקח שנתיים לקבל את ההחלטה?

פילבר סיים להעיד במשפט נתניהו ביוני 2022 לאחר שלושה חודשי עדות. בעקבות עדותו החלה סדרת התייעצויות בפרקליטות. לאחר שהתקבלה המלצת פרקליטות מיסוי וכלכלה, ונערכה סדרת התייעצויות, הוחלט למנות את הפרקליט הבכיר, עו"ד ניסים מירום, מנהל מחלקה בפרקליטות מחוז תל אביב (פלילי), כפרקליט חיצוני שיבחן גם את הסתירות בין העדות במשטרה לבין העדות בבית המשפט. מירום ניהל את פרשה 512 שעסקה בארגון הפשע של יצחק אברג'יל והיה התובע במשפט הנשיא לשעבר משה קצב.

עדותו של פילבר במשטרה כללה 5,000 עמודים בנוסף לאלפי עמודי פרוטוקול. לאחר שמירום בחן את עדותו של פילבר מול גרסתו במשטרה, הוא ערך חוות-דעת לפיה פילבר הפר את ההסכם. העמדה הועברה ליועצת המשפטית לממשלה לפני פרוץ המלחמה, והמלחמה הביאה לעיכוב נוסף.

איך תשפיע ההחלטה על משפט נתניהו?

פילבר מסר כבר עדות בבית המשפט, אותה צריכים השופטים להעריך, ולהחלטה לא תהיה השפעה על כך. המשפט ימשיך להתנהל. הפרקליטות ביקשה מבית המשפט להעדיף את הגרסאות של פילבר במשטרה בסיום עדותו. ההחלטה היא המשך של העמדה שנמסרה לבית המשפט.

יחד עם זאת, יש לציין כי אם יתקיים משפט נגד פילבר, בתי המשפט עשויים לקבוע קביעות עובדתיות סותרות מול המשפט של נתניהו. יש לציין כי קביעות בתיק מסוים לא משפיעות על תיק אחר.

למה הוחלט לבטל את הסכם עד המדינה?

לפי הודעת הפרקליטות, "הונחה בפניהם תשתית ראייתית המלמדת על הפרת הסכם עד המדינה מצידו של פילבר". ההחלטה מתבססת על הסתירות ושינויי הפרשנות של פילבר לאירועים בין הגרסה במשטרה לבין העדות בבית המשפט.

עדותו של פילבר הייתה מרכזית בנוגע לסעיף השוחד בשל "פגישת ההנחיה", בה הוא סיפר כי נתניהו הנחה אותו כמנכ"ל משרד התקשורת לפעול לטובת בזק ושאול אלוביץ', הבעלים לשעבר.

במכתב שקיבל פילבר על ההחלטה לבטל את ההסכם פירטה הפרקליטות את הסתירות המרכזיות, בהן עדותו בנוגע ל"פגישת ההנחיה" - אותה פגישה בה סיפר כי נתניהו הנחה אותו לטפל בנושאים הקשורים לשאול אלוביץ', בעלי בזק לשעבר (העומד עמו לדין - נ.ש.), וקיבל ממנו קווים מנחים לפעילותו במשרד התקשורת. עוד מסר פילבר במשטרה כי נתניהו הנחה אותו להביא לאישורה של עסקת בזק-yes בהקדם; ולמתן את הורדת המחירים במסגרת רפורמת השוק הסיטונאי. הוא תיאר כי נתניהו הדגים בתנועת יד המלמדת על מיתון המחירים. הוא מסר כי נתניהו הנחה אותו לפעול, במסגרת תפקידו כמנכ"ל משרד התקשורת, באופן שייטיב עם אלוביץ'.

במכתב נטען כי פילבר שינה את גרסתו בעניין טיב הנחייתו של נתניהו. בנוסף נכתב כי פילבר נמנע "מלחזור על חלקים ניכרים מגרסתך כעד מדינה, ומסרת גרסאות שונות וחסרות ביחס לזו שמסרת כעד מדינה, באופן שחייב את התביעה להקריא לך חלקים רבים מחקירותיך במשטרה. גם כשאישרת את המקטעים שהוקראו לך, פעלת, ככלל, לגמד, למזער ולרוקן מתוכן את גרסאותיך כעד מדינה. כחלק מהתנהלותך שתוארה לעיל, במהלך עדותך אף ביקשת לחזור בך מאחת מתשובותיך, לנוכח בקשת התביעה להכריז עליך עד עוין ולהגיש את חקירותיך במשטרה".

הסתירות לא היו רק ב"פגישת ההנחיה", אך זו אחת הנקודות המשמעותיות. לאחר עדותו של פילבר, השופטים המליצו לפרקליטות לסגת מסעיף השוחד בתיק 4000.

במה חשוד פילבר, והאם הוא יועמד לדין?

במסגרת החקירה נחשד פילבר בעבירות מרמה והפרת אמונים של עובד ציבור. הוא נחשד בכך שביצע פעולות שהיטיבו עם בזק ובכך ששיתף את מנכ"לית בזק לשעבר, סטלה הנדלר, בהליכים הרגולטוריים במשרד התקשורת. לא ניתן לומר בעת הזו אם בסופו של יום פילבר יועמד לדין, אך ניתן להעריך כי אם הסכם עד המדינה יבוטל לאחר השימוע, פילבר יועמד לדין, מאחר שזו המשמעות של ביטול הסכם עד מדינה.

האם יש תקדים לביטול הסכם עד מדינה?

ככל הידוע, אין מקרה בו בוטל הסכם עד מדינה לאחר שהעד העיד בבית המשפט וסתר את גרסתו במשטרה. קיימים מקרים שבהם ביטלו הסכמי עד מדינה - למשל בפרשת הצוללות בוטל הסכם עד המדינה עם מיקי גנור לאחר שחזר בו מהסכם עד המדינה וטען כי הופעלו עליו לחצים. גם בפרשת ה"בר נוער" בוטל הסכם עד מדינה לאחר שהתקבל מידע המטיל דופי במהימנות העד. כתב האישום נגד חגי פליסיאן שהועמד לדין בוטל לפני שבוצעה בו הקראה. 

*** חזקת החפות: ראש הממשלה בנימין נתניהו ושאול אלוביץ' מכחישים את המיוחס להם, לא הורשעו בביצוע עבירה, ועומדת להם חזקת החפות.