חנן פרידמן: "מנהלי העתיד צריכים לראות בבינה המלאכותית היוצרת בעלת ברית, לא איום"

מנכ"ל בנק לאומי התייחס בכנס "המנהיגות הצעירה" של גלובס למצבה של ישראל מאז ה-7 באוקטובר, לחשיבות ההנהגה הצעירה ולחובתה להצעיד קדימה את החברה הישראלית • הוא קרא למנהלי העתיד לאמץ את מהפכת ה-AI, אך הזהיר כי יהיה עליהם "לקבל החלטות אתיות, כדי להבטיח שימוש נכון ואחראי בטכנולוגיות החדשות"

חנן פרידמן, מנכ''ל בנק לאומי / צילום: כדיה לוי
חנן פרידמן, מנכ''ל בנק לאומי / צילום: כדיה לוי

מנכ"ל בנק לאומי, חנן פרידמן, התייחס היום (א') בכנס "המנהיגות הצעירה" לרגל פרויקט גלובס "40 עד 40", למציאות החדשה שלאחר ה-7 באוקטובר ולמהפכה הטכנולוגית העוברת על העולם כולו.

המנהלים, המדענים והגיבורים: 40 הצעירים המבטיחים של גלובס
40 עד 40 | הצעיר שמוביל את מהפכת השירות בבנק לאומי
40 עד 40 | בצל האיום האיראני: הקצין שאחראי על העליונות הטכנולוגית של ישראל

"כפי שכולכם יודעים, זו אינה תקופה שגרתית. אנחנו אחרי לילה מתוח במיוחד ובעיצומה של מלחמה מתמשכת. במקביל לכך, ראוי לציין שמזה חודשים ארוכים, החברה האזרחית מגויסת באופנים שונים - מעוררי השראה - למען המערכה. אנו לא אותה חברה שהיינו לפני ה־7 באוקטובר. כולנו הבנו מהר מאוד שנדרש שינוי דיסקט בכל תחומי החיים, כדי שנמשיך להיות חברת המופת שמקימי המדינה הזו ראו בחזונם. על כולנו, ועל אחת כמה וכמה עליכם - אנשי המנהיגות הצעירה של ישראל, מוטלת החובה העליונה להצעיד קדימה את החברה שלנו, בייחוד בעקבות האסון הגדול שקרה לנו", אמר פרידמן בכנס שנערך בשיתוף בנק לאומי ובחסות הפניקס ואורמת.

את מירב דבריו כיוון פרידמן למהפכת הבינה המלאכותית היוצרת, ה-Generative AI. הוא אמר כי היא תשחק תפקיד מרכזי בעידן של שינויים מהירים, וקרא למנהלים הצעירים ולאלו שיהפכו בעתיד למנהלים לא לפחד ממנה, אלא לאמץ אותה.

"דווקא בתקופה הנוכחית, לכנס מהסוג שאותו מקיימים היום יש חשיבות מכרעת. מנהיגי ומנהלי העתיד יהיו אלה שידעו להסתגל למציאות משתנה במהירות הבזק, ולנהל תהליכים וארגונים בתנאי חוסר־ודאות. מנהיגות ומנהיגים צעירים שיושבים כאן באולם - אתם חייבים להיות לא רק כאלו שיודעים להוביל שינויים, אלא כאלו שמתמסרים לשינויים. מבחינתכם, עבודה במציאות משתנה ובהינתן תמונה עובדתית מעורפלת צריכה להיות לא רק כורח המציאות, אלא דבר מבורך. כי פשוט אין לנו ברירה אחרת, לנוכח השינויים הטכנולוגיים המהירים.

"בעידן בו הטכנולוגיה מתפתחת בקצב מסחרר, מנהיגים ומנהלים יצטרכו ללמוד כיצד לרתום את הכלים של הבינה המלאכותית היוצרת כדי לקבל החלטות מהירות ומושכלות, לחזות מגמות עתידיות ולהתאים את הארגון שלהם למציאות החדשה. מערכות Generative AI יוכלו לסייע בניתוח מידע רב במהירות, בזיהוי דפוסים ובחיזוי תרחישים אפשריים, ובכך לתת למנהלים כלים טובים יותר להתמודדות עם אתגרי העתיד", אמר פרידמן. "אמצו מצד אחד את הטכנולוגיה ואת השינוי שהיא מביאה עימה, ודאגו כל העת לאתגר את עצמכם כדי להישאר רלוונטיים. זו הדרך לפרוץ קדימה ולהוביל תהליכים משמעותיים ופורצי דרך בעולם המשתנה תדיר שבו אנו חיים".

"הטכנולוגיה לא תחליף את המנהיג האנושי, אלא תסייע לו"

מנכ"ל בנק לאומי ציין בדבריו תכונות נוספות הדרושות לצעירים כדי להפוך למנהלים טובים יותר. "אלו מביניכם שיידעו לשדר ביטחון, אופטימיות ונחישות, תוך הפגנת דוגמה אישית מופתית ונכונות לא לקבל דבר כמובן מאליו, לערער על תהליכים לא הגיוניים ולבחון איך אפשר לייעל ולשפר אותם - הם אלו שיידעו להנהיג בעידן מהפכת הבינה המלאכותית היוצרת. יחד עם זאת, מנהיגים ומנהלים יצטרכו גם לפתח מיומנויות של חשיבה ביקורתית וקבלת החלטות אתיות, כדי להבטיח שימוש נכון ואחראי בטכנולוגיות החדשות. הם יצטרכו להבין לעומק את ההשלכות של מערכות אלה על הארגון, על העובדים ועל החברה בכלל", הוא הזהיר.

"מנהיגי ומנהלי העתיד צריכים לראות בבינה המלאכותית היוצרת בעלת ברית, לא איום. הסוד טמון בהבנה שה-Generative AI לא צריכה להחליף את המנהיג האנושי, אלא לסייע לו להביא תוצרים טובים יותר בעבור הארגון והחברה שבהם הוא פועל. שילוב יעיל בין יכולות אנושיות של הסתגלות, יצירתיות וחשיבה ביקורתית, לבין הכלים העוצמתיים שמהפכת הבינה המלאכותית היוצרת מביאה עמה, יהיה המפתח להצלחה בהובלת ארגונים, בעידן של תמורות מהירות וחוסר־ודאות", אמר פרידמן.

"אם לקוחות לא יקבלו חוויית שירות מיטבית, הם יעזבו ובצדק"

בחלק השני של דבריו, התייחס מנכ"ל בנק לאומי לעולם השירות, שתופס נפח מרכזי יותר ויותר במערכת הבנקאית הישראלית. הוא סיפר על פעולותיו של מתן סמיש, ראש אגף השירות של הבנק, שנבחר על ידי גלובס וצוות המומחים שהוקם לשם כך כאחד הצעירים המבטיחים בפרויקט 40 עד 40.

"אני שמח וגאה מאוד על כך שמתן נבחר להיכלל ברשימה המכובדת הזו. בשנה החולפת, הגדרנו בלאומי, כיעד אסטרטגי, להיות הבנק המוביל בישראל בתחום השירות, לצד המשך קפיצת המדרגה הטכנולוגית שאנחנו מובילים במערכת הפיננסית. האיש שנבחר להוביל את המהלך הזה ולהיות זה שמנהל את כל האופרציה המורכבת הזו, בפועל, הוא מתן. הוא אחראי, הלכה למעשה, על חוויית השירות שמקבלים כל לקוחות לאומי - והם רבים כידוע. מנהיג לכל דבר ועניין", הסביר פרידמן.

"הבחירה בשירות כיעד אסטרטגי אינה מקרית. אני מאמין שב-2024, בעיצומה של מהפכת ה-AI שמאתגרת את התהליכים המסורתיים, לקוחות רוצים לקבל את חוויית השירות המיטבית, בזמן אמת ובצורה מותאמת לצורכיהם על בסיס הדאטה הקיים. כי אם הם לא יקבלו את זה, הם פשוט יעזבו אותך לארגון אחר. ובצדק.

*** גילוי מלא: הכנס בשיתוף בנק לאומי ובחסות הפניקס ואורמת