איך תשפיע המתקפה האיראנית על דירוג האשראי וגיוס החוב של ישראל?

ההסלמה מול איראן מגיעה רגע לפני גיוס חוב חשוב והחלטת דירוג האשראי של S&P • "השאלה שמעסיקה את כולם היא מה תהיה מידת ההסלמה מכאן הלאה"

מטה s&p בניו יורק / צילום: valeriy eydlin
מטה s&p בניו יורק / צילום: valeriy eydlin

המתקפה האיראנית על ישראל נכשלה לחדור את מערך ההגנה הביטחוני, אבל בשווקים שוררת עדיין מתיחות מפני ההשלכות הכלכליות של ההסלמה. הימים הראשונים שאחרי התוקפנות מטהרן עשויים להכריע את המסלול שבו הולכת ישראל גם בגזרות של דירוג האשראי וגיוס ההון.

סוכנות הדירוג S&P מתוכננת לפרסם את דירוג האשראי העדכני של ישראל בעוד פחות מחודש. בתחילת המלחמה, הציבה החברה לישראל אופק דירוג שלילי והסבירה שהדירוג עלול לרדת בפועל במקרה ש"העימות הצבאי יתרחב באופן מהותי". אנליסטים בשווקים מעריכים ש־S&P התכוונו להוריד את הדירוג של ישראל מ־AA מינוס ל־A פלוס עוד לפני ההתכתשות הישירה עם משטר האייתוללות. החשש הוא שההתפתחויות האחרונות מעלות את הסיכון לפגיעה חמורה עוד יותר מהצפוי בדירוג הישראלי".

יונתן כץ, כלכלן ראשי בלידר שוקי הון, מסביר כי "שאלת השאלות היא מידת ההסלמה מכאן והלאה. אם לא נראה הסלמה מתמשכת בעימות מול איראן, אני לא חושב שזה ישפיע משמעותית על התשואות של ישראל, שגם ככה משקפות דירוג אשראי נמוך יותר מהדירוג הרשמי (פרמיית הסיכון על האג"ח הישראלי מתומחרת ברמה של דירוג ברמת BBB, א"ד)".

כץ מעריך כי "חברות הדירוג ימתינו לראות את התפתחות האירועים ולהבין האם אנחנו הולכים להסלמה או לדעיכה אל שיווי המשקל שהיה קודם. זוהי השאלה שמעסיקה את כולם בשוק ההון. המתקפה הלילית של איראן היא עוד מסמר בשיקולים של S&P, כשעוד קודם היה קשה מאוד להצדיק דירוג גבוה של AA מינוס. אבל מעבר להורדת דירוג שכבר צפויה ומתומחרת, יותר מעניין האם יעבירו גם את אופק הדירוג לשלילי, כלומר שתהיה נטייה להורדה נוספת".

כל החלטה של S&P מעבר להורדה "רגילה" של הדירוג תיחשב לצעד חריף מהצפוי. עם זאת, גם כאשר מודי'ס הורידו את הדירוג של ישראל לסטטוס נמוך מהצפי (A עם תחזית שלילית), התגובה בשווקים הייתה זמנית וזניחה למדי.

סוגיה נוספת שעל הפרק היא כיצד תשפיע המערכה מול איראן על תוכניות גיוס החוב של משרד האוצר. אגף החשב הכללי באוצר מקיים את סבבי הגיוס לרוב בימי שני. האם המציאות אליה קמה מדינת ישראל בראשון בבוקר תשנה את התוכניות? "זאת באמת שאלה טובה האם עדיף להקטין את הגיוס הקרוב או לשנות את הרכב הגיוס", אומר כץ. "השיקול בעד צמצום הגיוס הקרוב הוא במקרה שהשווקים ידרשו פרמיית סיכון גבוהה יותר כרגע, ואז אולי יעדיפו להמתין שבוע. אבל בשורה התחתונה, אני לא חושב שיהיה שינוי אם השקט המתוח יישמר".