ב-200 אלף שקל תקבלו רכב עם סטטוס יוקרתי. ומה לגבי הביצועים?

לקרוס–אובר הקומפקטי ביותר שהשיקה לקסוס יש עיצוב אטרקטיבי ומוניטין יוקרתי. השאלה אם מיתוג הפרימיום יחפה על הפשרות בשימושיות

לקסוס LBX / צילום: יח''צ
לקסוס LBX / צילום: יח''צ

החודש השיקה לקסוס בעולם את הדגם החדש ביותר שלה, שנושא את השם LY680. הדגם הזה מצויד בשני מנועי שישה צילינדרים בנפח 12.8 ליטר, שמייצרים למעלה מ-2,000 כוחות סוס. המחיר, למתעניינים, עומד על כ-5 מיליון דולר בלבד. זו אינה מכונית כמובן אלא יאכטת ספורט-פאר באורך 68 רגל, שעוצבה ומותגה בחטיבת העיצוב של לקסוס.

פרויקטים כאלה מסייעים לחזק את תדמית המותג בקרב האלפיון העליון בעולם, אבל את הפרנסה אמורים להביא דגמי רכב רווחיים, שנמכרים בכמויות משמעותיות. אחד מהם הוא ה-LBX החדש, שהוא הרכב הקומפקטי ביותר שהשיק המותג אי פעם.

הרכב מבוסס על הפלטפורמה ההיברידית הקומפקטית של טויוטה, ובטרם ירימו הקוראים גבה, נציין שלקסוס לא המציאה את הרעיון להעניק מיתוג יוקרתי למכוניות קומפקטיות על בסיס של דגמים מייצור המוני. קדמו לה שלל מותגי פרימיום דוגמת ב.מ.וו, אאודי, מרצדס, DS ועוד. אבל זה צעד משמעותי עבור לקסוס, שעד היום הקפידה לבנות "חומת ברזל" בינה לבין הדגמים העממיים של טויוטה.

עיצוב חיצוני

מעצבי לקסוס טרחו לא מעט כדי ליצור בידול חזותי מדגמים בגודל דומה של החברה האם. למרות שהרכב נמתח לאורך של 4.19 מ' בלבד, וניצב על בסיס גלגלים באורך 2.58 מ', הוא מצליח להיראות גדול ודינמי יותר מכפי שהוא.

תורמות לכך כנפיים אחוריות וקדמיות עם תפיחה מסיבית, שמעניקה יציבה שרירית ודינמית. את עיקר הרושם היוקרתי בחרטום מעניק גריל טרפזי ענק, עמוק ומחורר, שאופייני לדגמי לקסוס הנוכחיים, וצמד פנסי חזית אלגנטיים. אם מוסיפים לתמונה צביעה איכותית בשני גוונים מקבלים סטטוס כביש מכובד וראוי לשם המותג.

פנים הרכב

מאמצי בידול לא מבוטלים הושקעו גם בעיצוב תא הנוסעים. עמדת הפיקוד נראית כמו גרסה מוקטנת של זו של הדגמים הגדולים והיקרים של רכבי לקסוס, כולל לוח מחוונים דיגיטלי גדול וחד עם גרפיקה עשירה ומסך מולטימדיה גדול, שמשולב בקונסול המרכזי.

עיצוב הפנים ואיכות החומרים נמצאים שתי דרגות לפחות מעל הדגמים הקומפקטיים של טויוטה. קדמת התא עטויה במשטחי דיפון רכים ונאים שעטופים בחומר דמוי-עור עם תפרים דקורטיביים בצבעים, שתואמים את צבע הריפוד הכללי, והמושבים וההגה מרופדים בעור מלאכותי נעים.

המתגים משדרים תחושה מוצקה אופיינית לרכבי פרימיום, הדלתות נטרקות בצליל סולידי ובידוד הרעשים מצוין ביחס למכוניות בממדים האלה, ומעניק במה אקוסטית למערכת קול באיכות טובה מהממוצע.

אבל בולט חסרונם של פריטים כמו שליטה חשמלית במושבים הקדמיים, גג שמש ושליטה על האקלים מאחור. בעידן שבו סיניות ב-160 אלף שקל מספקות אבזור בשיטת "הכול כלול", מכוניות עם שאיפות פרימיום, ב-215 אלף שקל (בגרסת המבחן), חייבות לאמץ את אותה גישה נדיבה.

המושבים הקדמיים נוחים ותומכים היטב את הגוף בפניות, ומלפנים יש מרחב תנועה מכובד עבור שני מבוגרים בגובה ממוצע. המושב האחורי לעומת זאת מחזיר אותנו לטריטוריה של מכוניות "סופר-מיני", עם מרחב ברכיים די גבולי כאשר נהג ונוסע גבוהים יושבים מלפנים, ומרחב כתפיים שמיועד לשני מבוגרים בלבד, פלוס מרחב סמלי ביניהם. תנוחת הישיבה מאחור גם די גבוהה, ומציבה את ראשם של מבוגרים גבוהים בקרבת-יתר לגג.

תא מטען

אומנם מכוניות בקטגוריה הזו מיועדות בעיקר ללקוחות אורבניים, אבל זו מגבלה שבעלי משפחות מורחבות צריכים לקחת בחשבון. אפשר להתנחם בתא מטען מרווח ושימושי באופן מפתיע ביחס לממדי הרכב, עם נפח של קצת יותר מ-400 ליטר, ואופציה להגדלה משמעותית של חלל האחסון באמצעות קיפול מסעד המושב האחורי.

מנוע וצריכת דלק

מערכת ההנעה ההיברידית של ה-LBX מבוססת על זו שפגשנו כבר בדגמים קומפקטיים מהדור האחרון של טויוטה. היא משלבת בין מנוע 3 צילינדרים בנפח 1.5 ליטר, מנוע חשמלי וסוללה, שמשודכים לתיבת הילוכים רציפה מדור אחרון. "הטיפול" הייחודי של לקסוס למנוע הקטן והחסכוני הזה כלל את הגדלת ההספק ל-136 כ"ס, שימוש בסוללה מתקדמת יותר, תכנות שונה של התיבה הרציפה - שמספק העברת הילוכים נמרצת יותר בהאצות חזקות - ובעיקר שיפור התחום האקוסטי. רוב הצליל המחוספס מושתק בהשוואה לדגמים של טויוטה עם אותו מנוע, ובשיוט על הכביש המהיר המנוע משמיע רק המהום מרוחק.

התאוצות סבירות ויש רזרבות כוח מספקות לעקיפות גם בעליות, רק אל תצפו לצבירת המהירות החלקה והחרישית שהתרגלתם לקבל במכוניות הגדולות של לקסוס.

כצפוי, צריכת הדלק מזערית ואפשר להשיג כ-18 ק"מ לליטר בתנאים מציאותיים.

על הכביש

למרות המראה הדינמי, שלדת ה-LBX מכוילת בעיקר לנוחות עירונית ופחות עבור שעשועי אספלט עתירי אדרנלין. ההיגוי די ישיר ומספק היזון חוזר סביר בפניות, אבל נעדר את החדות של מכוניות ספורטיביות, ונטיית הגוף בפניות די מוחשית.

מנגד, אחיזת הכביש טובה, המשקל העצמי הצנוע, בהשוואה לחשמליות, משפר את התקשורת עם הרכב, הממדים הקומפקטיים מסייעים לתמרונים על כבישים צרים וברחובות צפופים, והמכונית מרגישה צייתנית וידידותית גם לנהגים בלתי מיומנים. עוד בונוס הוא נוחות נסיעה טובה עם ספיגה בוגרת של מהמורות ושל פסי הרעדה בעיר.

כמו בהרבה רכבי קרוס-אובר עירוניים, יכולות השטח די מוגבלות, אם כי הרכב יכול לדלג ללא קושי על מדרכות גבוהות בדרך למקומות חנייה מאולתרים.

מחיר

המחיר ההתחלתי של לקסוס LBX עומד על 200 אלף שקל, רף כניסה נמוך משמעותית ממה שהתרגלנו בלקסוס לאחרונה. עם זאת, כדי לקבל את מלוא "חוויית הפרימיום", כבר צריך להוסיף כ-20 אלף שקל עבור הגרסאות המאובזרות. בשורה התחתונה ה-LBX הוא רכב שממלא היטב את ייעודו בתור "רכב יוקרה בממדים מוקטנים".

הבעיה היא, שבמחיר הזה כבר אפשר להשיג לא מעט קרוס-אובר גדולים משמעותית ומאובזרים לא פחות, כולל מבית טויוטה. אז השאלה האמיתית היא "עד כמה חשוב ללקוח הישראלי הסטטוס של המותג". לפי המכירות הערות של ה-LBX, נראה שהתשובה היא "לא מעט". 9.2 שניות

חלק מהמתחרות

מיני קופר

224 אלף שקל לגרסת חמש דלתות. אורך של 4.02 מ' בלבד אך בסיס גלגלים דומה ל־LBX. לגרסת הקופר מנוע שמייצר 136 כ"ס, תאוצה של 8.3 שניות והתנהגות חדה ונמרצת

מיני קופר / צילום: יח''צ
 מיני קופר / צילום: יח''צ

אאודי Q2 TFSI

204־224 אלף שקל עולה הקרוס־אובר הקומפקטי. מנוע טורבו עם 150 כ"ס מאיץ ל־100 ב־6.8 שניות. תא הנוסעים איכותי ומאובזר. התנהגות חדה ונעימה

אאודי Q2 TFSI / צילום: יח''צ
 אאודי Q2 TFSI / צילום: יח''צ