האם "רורינג קיטי" הוא וורן באפט של האינטרנט?

הערכות השווי הגבוהות באופן אבסורדי של גיימסטופ לפני העליות השבוע מצביעות על כך שלתת-תרבויות מקוונות עשויות להיות השפעה קבועה על השוק

קית' גיל, התחיל את הסאגה, פעמיים / צילום: ap
קית' גיל, התחיל את הסאגה, פעמיים / צילום: ap

השאלה שמעסיקה את וול סטריט השבוע היא איך קרה שגיימסטופ מרכזת שוב עניין. עם זאת, השאלה המעניינת יותר עשויה להיות מדוע היא הייתה עדיין רלוונטית בשבוע שלפניו.

ביום שלישי, עלו מניות קמעונאית משחקי הווידאו גיימסטופ  ב-60%, ל-49 דולר למניה, לאחר שכבר עלו ביום שני ב-74%. המניות של AMC Entertainment  עלו ב-135% בשבוע, נכון לסגירה של יום שלישי. אתמול (ד') מניית גיימסטופ ו-AMC כבר איבדו כ-20% כל אחת.

התעלומה נפתרה - זו ההשקעה הסודית של וורן באפט
ניתוח | מניות המם חזרו לשגע את וול סטריט. קרנות הגידור הפסידו שוב מיליארדי דולרים 
WSJ | המנכ"ל שהעסיק את אשתו, נתן לכלב שלו תואר והפיל בנק

הטריגר לזינוק החדש הזה הוא משתמש רשת X שכינויו "Roaring Kitty", שלא היה פעיל כמעט שנתיים ברשת, עד שפרסם ציור של אדם רוכן קדימה על כיסא. החשבון מזוהה עם קית' גיל, יועץ פיננסי לשעבר, שהסב לפני שנתיים את תשומת הלב אל גיימסטופ עם סדרת סרטונים המנתחים את הפוטנציאל הבלתי מנוצל שלה. משתמשים ברדיט תיאמו ביניהם תמיכה במניות של חברה זו ושל אחרות שלא היו חביבות על וול סטריט, בניסיון לשבש את הימורי השורט של קרנות גידור.

אך לא סביר להניח שהמאניה תלך רחוק כל כך גם הפעם: לפי Vanda Research, ביום שני זרמו אל גיימסטופ 16 מיליון דולר, לעומת שיא יומי של 88 מיליון דולר שזרמו אל המניה ב-27 בינואר 2021. "מניות המם" קשורות להלך הרוח הספציפי של 2021, כשאנשים השתעממו בבית בגלל הסגרים של מגפת הקורונה, וקיבלו פתאום חבילת מענקי תמריץ מהממשלה. יש להניח שקרנות הגידור נעשו זהירות יותר מאז, בעקבות ההפסדים האדירים שספגה Melvin Capital של גייב פלוטקין, שנכחדה מאז.

עוד לפני הזינוק: שווי המניה היה פי 10 מלפני הקורונה

ובכל זאת, מדהים שלפני הזינוק השבוע, גיימסטופ כבר הייתה שווה כ-15 דולר למניה. שווי זה אולי לא נראה גבוה במיוחד בהשוואה למחיר של 81 הדולרים, לפי חישוב של לפני הפיצול, שהמניה הגיעה אליו ב-2021, אבל הוא היה גדול פי 10 ממחיר המניה לפני המגיפה, ועדיין הגיע להערכה מטורפת של פי 700 מהרווחים הצפויים בשבוע שעבר. עכשיו ההערכה היא פי 1,910.

יש שתי דרכים לחשוב על כך. האחת היא "אפקט העיגון" שזכה לפופולריות בזכות חתן פרס נובל המנוח דניאל כהנמן: כשמדובר בהערכת כמות לא ודאית, אנשים בוחרים לעתים קרובות כמות שרירותית כנקודת התייחסות. הערכת שווי מניות בהחלט נחשבת לדבר שכל אחד יכול לנחש.

מאמר מצוטט רבות משנת 2012, מאת Ling Cen, Gilles Hilary ו-K.C. John Wei, לדוגמה, מצא שאנליסטים נוטים להשתמש בתחזית הרווחים החציונית של התעשייה כעוגן לביצוע הערכות בקשר לחברות ספציפיות. כתוצאה מכך, הם בסופו של דבר אופטימיים מדי לגבי חברות עם רווחים נמוכים ופסימיים מדי לגבי חברות עם רווחים גבוהים.

אין זה אומר שמניות עם הערכת שווי אבסורדית לא ייפלו. זה רק אומר שהשיא האחרון של 81 דולר של גיימסטופ משמש כנקודת התייחסות כבר שנתיים.

אפקט וורן באפט

אבל יש אפשרות נוספת שוותיקי וול סטריט יצטרכו להביא בחשבון: ייתכן ש-Roaring Kitty הוא כעת חלק מקבוצת משקיעי על שמוערכים עד כדי כך, שכל יעד שהם בוחרים נוטה להיסחר לפי הערכות שווי גבוהות יותר. הנטייה הזו ידועה לפעמים כ"אפקט איינהורן": בכל פעם שמייסד גרינלייט קפיטל, דייוויד איינהורן, הימר בעד או נגד מניה, הייתה לדעותיו השפעה מתמשכת על המחיר שלה. דוגמה נוספת לכך היא השפעתו של וורן באפט האגדי על שוק המניות.

לעתים קרובות, חברות משתמשות בירידה הפתאומית הזו בעלות ההון שלהן כדי להנפיק מניות ולשפר את פעילותן, דבר היוצר לולאת משוב חיובי. גיימסטופ ו-AMC עשו זאת שתיהן, וכך מנעו מצוקה כספית אך לא ביססו מפנה משמעותי.

עם זאת, ייתכן שמחיר המניות הללו נשאר גבוה כל כך משום שהקונים והמוכרים ידעו ש-Roaring Kitty יכול לחזור ולנצל שוב את מאגר רוכשי המניות של רדיט. אחרי הכול, מספר החברים בפורום r/WallStreetBets של רדיט המשיך לעלות בהתמדה מאז נסיקת הפופולריות שלה בשנת 2021, על פי עמוד הניתוח של SocialRise, גם כשמניות המם היו בשפל.

מאז יום שני, מעלה Roaring Kitty מבול של ממים וקליפים מסרטים, לרבות אחד שמציג את נבל-העל של מארוול, תאנוס. כאשר תת-התרבות של המסחר החובבני חזקה מתמיד, המסרים החידתיים הללו עשויים בהחלט לשחק את התפקיד של המכתבים שבאפט שולח מדי שנה לבעלי המניות של ברקשייר האת'ווי, אשר מנותחים ומפורקים כדי למצוא בהם כל פיסת חוכמת-השקעה.

כמובן, סביר להניח שלתהילתו של Roaring Kitty לא יהיה את כוח העמידות של באפט, והיא עשויה במקום זאת ללכת בדרכם של טרנדים מקוונים רבים, כמו אתגר הפלאנק ואתגר דלי הקרח. נוסף על כך, היעדים של רוכשי מניות המם לא יישארו זהים לאורך זמן. אבל הנקודה היא שאותם משקיעי ממים הם קבוצה שקולה שנעשה חזק יותר ויותר ושממתין בצד, מוכן לתעל מיליוני דולרים לקבוצה מצומצמת של מניות. כל יזם-משפיען חדש יכול בקלות לגייס אותו עם כמה ממים ממוקמים היטב.

ייתכן שפרמיית רדיט על הערכות שווי מסוימות היא כאן כדי להישאר.