האם איחוד האמירויות מתנגד רשמית לשליטה של הרש"פ בעזה?

מה חושבים באיחוד האמירויות על סוגיית "היום שאחרי"? זה תחום אפור • המשרוקית של גלובס

אוהד טל, הציונות הדתית / צילום: שחר כהן
אוהד טל, הציונות הדתית / צילום: שחר כהן

להגדרות הציונים לחצו כאן

נכון - ההצהרה נכונה ומדויקת
נכון ברובו - ההצהרה נכונה ברובה, אך יש בה מרכיב שאינו נכון או אינו מדויק
חצי נכון - חלק מההצהרה נכון וחלקה שגוי, או שהיא אינה כוללת פרטים מהותיים שעשויים לשנות את משמעותה
לא נכון ברובו - חלק קטן מההצהרה נכון ורובה שגוי, או שהיא מחסירה פרטים יסודיים באופן היוצר הטעיה מהותית לגבי משמעותה
לא נכון - ההצהרה כלל אינה נכונה
מטעה - ההצהרה יוצרת מצג שווא או רושם שגוי, אף שהיא מתבססת על עובדות נכונות
כן, אבל - עובדה נכונה בפני עצמה, אך עובדות שלא צוינו עשויות להעמידה באור אחר. מומלץ לבחון את הדברים בפרספקטיבה רחבה יותר
לא מבוסס - לא קיימים נתונים עליהם ניתן לבצע קביעה פוזיטיבית לגבי נכונות הטענה, ואלה גם לא נאספים
ללא ציון - המצב העובדתי מורכב מכדי לתת לאמירה ציון מובהק. הסיבות האפשריות לכך יכולות להיות: התבטאות שאינה מובהקת מספיק וניתן לפרש אותה במספר צורות, מחלוקת בין מומחים, מתודולוגיות שונות שלא ניתן להכריע ביניהן ועוד

שאלת "היום שאחרי" בעזה ממשיכה להעסיק את המערכת הפוליטית בישראל, בעיקר בגלל שטרם הוגדרה מדיניות רשמית ברורה בנושא. אז מה עושים? לח"כ אוהד טל דיי ברור מה צריך לעשות: "אחיזה ביטחונית תהיה אך ורק של צה"ל", הוא אמר בערוץ הכנסת. ומה לגבי שליטה אזרחית? "אני לא יכול לתת לך עכשיו כתובת, שם וטלפון", הוא ענה, אבל היה ברור לו מי לא: "תראה אתמול, יצאה הודעה רשמית של האמירויות שאומרת: 'לא חמאס, ולא רשות פלסטינית. זה מבחינתנו הכל אותו דבר'. האמירויות בעצמן אומרות: 'אנחנו לא תומכות בדבר הזה'".

האם זו אכן העמדה הרשמית של איחוד האמירויות הערביות? בדקנו. מטעם טל הסבירו לנו שהוא התבסס על דיווח של פרשן ישראל היום אריאל כהנא, בו נכתב: "הצהרה חשובה ומעניינת של האמירויות: כאשר תוקם ממשלה פלסטינית ישרה וראויה, הם יסייעו לה. כל עוד מדובר בתת החיות של חמאס, או במושחתים של הרש"פ, (נשיא האמירויות מוחמד בן זאיד) לא בעניין".

ומה נכתב בהצהרה עצמה? כהנא שיתף ציוץ של משרד החוץ האמירתי, בו נכתב ששר החוץ של האמירויות "אישרר שכאשר תוקם ממשלה פלסטינית שעונה על התקוות והשאיפות של אחוות העם הפלסטיני, שמתאפיינת ביושרה, יכולת ביצוע ועצמאות, איחוד האמירויות הערביות מוכנה לחלוטין לספק כל סוג של תמיכה לממשלה הזו".

הדברים שטל אמר לא מופיעים במפורש בהודעה הזו. אבל האם ניתן לפרש כך את ההודעה, בהתחשב בשחיתות הידועה ברש"פ? כדי להבין, שוחחנו עם אילן זלאיט, חוקר המפרץ במכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS) ובמרכז משה דיין באוניברסיטת תל־אביב. "אפשר לפרש את זה כביקורת מרומזת על הרש"פ", הוא אומר.

עם זאת, הוא מסתייג מהפרשנות שייחסו להודעה טל וכהנא: "העמדה הרשמית שלה, כמו של הליגה הערבית, היא שהרש"פ היא הנציגה הלגיטימית היחידה של הפלסטינים. אז היא לא תשווה בין חמאס לרש"פ באופן רשמי, ובמקום זה יש גינוי לחמאס וביקורת מרומזת על הרש"פ. זה כחלק מניסיון של איחוד האמירויות להלך על החבל הדק שבין ריצוי האמריקאים לטובת השגת ברית הגנה לבין רצון לשמור על המעמד שלה בעולם הערבי".

ועוד עניין: הפרשן המדיני של וואלה, ברק רביד, הגיב לכהנא עם ציוץ נוסף של משרד החוץ האמירתי, שבו נכתב ששר החוץ "הוקיע את הצהרתו של ראש ממשלת ישראל… שמניחה שאיחוד האמירויות הערביות תוכל לקחת חלק בשלטון האזרחי שיוקם ברצועת עזה, תחת כיבוש ישראלי". כלומר, אפילו אם איחוד האמירויות לא מעוניינת בשלטון הרש"פ ברצועה, היא גם לא מעוניינת בפתרון שטל הציע.

מטעם ח"כ טל נמסר בתגובה: "מרצחי חמאס לא רצויים באף מקום. מגורמי ממשל שאני משוחח איתם במדינות העולם, כולל מדינות במזרח התיכון עולה האמירה הברורה והחדה - לא מעוניינים בשלטון הרש"פ ובטח לא המשך שלטונו של החמאס ביום שאחרי. אמשיך לפעול בכל כוחי בזירה הבינלאומית לחיזוק מדינת ישראל ולהבאת הניצחון המוחלט. ניצחון השולל לחלוטין את שלטון הטרור של חמאס והרש"פ".

בשורה התחתונה: דברי טל חצי נכונים. אכן ניתן למצוא ביקורת נגד הרש"פ בהצהרת משרד החוץ של האמירויות, אך אין בהודעה התנערות מפורשת ממנה. באופן רשמי, איחוד האמירויות רואה ברש"פ את הנציגה הלגיטימית של הפלסטינים.

תחקיר: אוריה בר־מאיר

לבדיקה המלאה לחצו כאן

שם: אוהד טל
מפלגה: הציונות הדתית
תוכנית: הזירה המרכזית, ערוץ כנסת
תאריך: 12.5.24
ציטוט: "יצאה הודעה רשמית של האמירויות שאומרת: 'לא חמאס, ולא רש"פ… מבחינתנו הכל אותו דבר'"
ציון: חצי נכון

חה"כ אוהד טל התראיין לתוכנית "הזירה המרכזית" בערוץ כנסת ונשאל על "היום שאחרי" ברצועת עזה. טל השיב: "אחיזה ביטחונית תהיה אך ורק של צה"ל... אזרחית אפשר לחשוב... אני לא יכול לתת לך עכשיו כתובת, שם וטלפון של בן אדם... אבל תראה אתמול, יצאה הודעה רשמית של האמירויות שאומרת: לא חמאס, ולא רשות פלסטינאית. זה מבחינתנו הכל אותו דבר. האמירויות בעצמן אומרות: 'אנחנו לא תומכות בדבר הזה'. אז על אחת כמה וכמה שאנחנו צריכים להבין שהם (הפלסטינים) חלק מהבעיה ולא חלק מהפתרון".

פנינו לחה"כ טל כדי להבין על מה ביסס את דבריו. הוא הפנה אותנו לעדכון בערוץ הטלגרם של פרשן ישראל היום אריאל כהנא, שניתן למצוא את נוסחו הזהה גם בחשבון האיקס של כהנא. בציוץ נכתב: "הצהרה חשובה ומעניינת של האמירויות: כאשר תוקם ממשלה פלסטינית ישרה וראויה, הם יסייעו לה. כל עוד מדובר בתת החיות של חמאס, או במושחתים של הרש"פ, מב"ז (מוחמד בן זאיד, נשיא איחוד האמירויות - אב"מ) לא בעניין. מה זה אומר לנו? שרק כאשר חמאס יימחק לחלוטין ואיש לא יציע את הרש"פ הבוגדנית כחלופה, האמירויות יתגייסו לסייע. בניגוד לכל מיני ישראלים, שם לא מוכנים להתפשר על עקרונות הבסיס".

כהנא ציטט שם הודעה של משרד החוץ האמירתי, בה נכתב באנגלית: "הוד רוממותו השייח' עבדאללה בן זאיד (שר החוץ של האמירויות - אב"מ) אשרר שכאשר תוקם ממשלה פלסטינית שעונה על התקוות והשאיפות של אחוות העם הפלסטיני, שמתאפיינת ביושרה, יכולת ביצוע ועצמאות, איחוד האמירויות הערביות מוכנה לחלוטין לספק כל סוג של תמיכה לממשלה הזו". כפי שניתן לראות, אין בטקסט הזה התייחסות לחמאס או לרש"פ באופן ישיר, או השוואה ביניהם.

בנוסף, הכתב המדיני של וואלה, ברק רביד, הגיב לכהנא עם ציוץ אחר של משרד החוץ האמירתי, שיצא דקה קודם לכן. בציוץ נכתב: "הוא רוממותו השייח' עבדאללה בן זאיד אאל נהיאן, שר החוץ, הוקיע את הצהרתו של ראש ממשלת ישראל, בנימין נתניהו, שמניחה שאיחוד האמירויות הערביות תוכל לקחת חלק בשלטון האזרחי שיוקם ברצועת עזה, תחת כיבוש ישראלי.

"הוד רוממותו הדגיש שלראש הממשלה הישראלי חסרה הסמכות הלגיטימית ליישם את הצעדים האלו, או לנקוט באמצעים דומים. יתרה על כך, איחוד האמירויות הערביות מסרבת להיות מעורבת בכל תוכנית המכוונת לחפות על נוכחות ישראלית ברצועת עזה".

שוחחנו עם אילן זלאיט, חוקר המפרץ במכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS) ובמרכז משה דיין באוניברסיטת תל-אביב, כדי להבין כיצד ניתן לפרש את ההודעה הזו. "אפשר לפרש את זה כביקורת מרומזת על הרשות הפלסטינית", הוא אומר. "עוד בתחילת המלחמה היו דיווחים שארצות הברית פנתה לסעודים ולאמירתים, ושניהם ענו שגם הרש"פ צריכה לעבור איזשהו חידוש, שזה מושג עמום שלא ברור מה הוא אומר. איחוד האמירויות לא נוקטת בעמדה קונקרטית לגבי שאלת היום שאחרי, ורק מחויבת לפתרון שתי המדינות. אפילו שהיא האשימה את חמאס ב'מתקפה ברברית', היא לא קראה במפורש להפלת חמאס אלא רק להפסקת אש ולסיום המלחמה.

"העמדה הרשמית שלה, כמו של הליגה הערבית, היא שהרש"פ היא הנציגה הלגיטימית היחידה של הפלסטינים. אז היא לא תשווה בין חמאס לרש"פ באופן רשמי, ובמקום זה יש גינוי לחמאס וביקורת מרומזת על הרש"פ. זה כחלק מניסיון של איחוד האמירויות להלך על החבל הדק שבין ריצוי האמריקאים לטובת השגת ברית הגנה לבין רצון לשמור על המעמד שלה בעולם הערבי".

נציין שבפברואר מוחמד דחלאן, לשעבר בכיר בפת"ח וכיום גולה באיחוד האמירויות, התראיין לניו יורק טיימס ואמר שייתכן שמצרים, ערב הסעודית ואיחוד האמירויות עשויות לספק תמיכה במנהיג פלסטיני עצמאי במקומו של מחמוד עבאס (אבו מאזן) כשליט בעזה. עם זאת, לדבריו עדיין הדבר כרוך במהלך של הקמת מדינה פלסטינית. יצוין שהדברים מצוטטים על-סמך תקציר בטיימס אוף יזראל, לאור חומת התשלום בניו יורק טיימס.

מטעם חה"כ אוהד טל נמסר בתגובה: "מרצחי חמאס לא רצויים באף מקום. מגורמי ממשל שאני משוחח איתם במדינות העולם, כולל מדינות במזרח התיכון עולה האמירה הברורה והחדה - לא מעוניינים בשלטון הרש"פ ובטח לא המשך שלטונו של החמאס ביום שאחרי. אמשיך לפעול בכל כוחי בזירה הבינלאומית לחיזוק מדינת ישראל ולהבאת הניצחון המוחלט. ניצחון השולל לחלוטין את שלטון הטרור של חמאס והרש"פ".

לסיכום: בהודעה של איחוד האמירויות אכן ניתן למצוא ביקורת מרומזת נגד הרשות הפלסטינית. עם זאת, ההודעה לא ציינה במפורש את השמות של חמאס או של הרשות או אמרה במפורש שהיא מתנגדת לכניסת הרשות לשלוט בעזה. בנוסף, איחוד האמירויות הודיעה במפורש שתסרב לשלוט אזרחית ברצועה תחת שלטון צבאי ישראלי והביעה רצון בהנהגה פלסטינית. לכן דבריו של טל חצי נכונים.