התעלומה של חברת הנשק הישראלית: ההזמנות בשיא, אז למה המניה מדשדשת?

מניית החברה הביטחונית ירדה ב־6% השנה למרות מומנטום חיובי מתמיד בעסקיה והזמנות של מיליארדי דולרים מתחילת המלחמה • מומחים: "משקיעים זרים מוכרים את המניה כי היא ישראלית"

אלביט מדשדשת / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: אלביט מערכות
אלביט מדשדשת / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: אלביט מערכות

תקציבי הביטחון ברחבי העולם עולים, והחברות הביטחוניות נהנות מעלייה בביקושים למוצרים שלהן. גם אלביט מערכות  מדווחת באופן תדיר על חוזים גדולים, לאחר שכבר ברבעון הקודם דיווחה על צמיחה משמעותית בצבר ההזמנות שהגיע לשיא של 17.8 מיליארד דולר. רק השבוע, אלביט הודיעה על חוזים בסך 760 מיליון דולר ממשרד הביטחון בישראל, בעקבות המלחמה, לאחר שהודיעה בחודשים האחרונים על חוזים רבים, בין היתר בארה"ב, אירופה ואוסטרליה.

אף חברה אמריקאית לא זכתה: המכרז בעיראק שמוכיח - סין מהדקת אחיזה
צ'כיה תעמוד לצד ישראל, ומה תעשה גרמניה? בית הדין בהאג עשוי לפלג את אירופה

עם זאת, בזמן שמניות הסקטור הביטחוני בעולם עלו מתחילת השנה ב־8% ובשנה האחרונה הוסיפו לערכן 18.5%, מניית אלביט מדשדשת. המניה ירדה מתחילת השנה ב־6.2% למחיר של כ־200 דולר, דומה למחיר בו היא נסחרה לפני פרוץ המלחמה. שווי השוק של החברה, שנסחרת במקביל בנאסד"ק ובבורסה בתל אביב, הוא 8.9 מיליארד דולר. אלביט, המנוהלת על־ידי בצלאל (בוצי) מכליס ונמצאת בשליטת (44%) מפעלי פדרמן של מיקי פדרמן, צפויה לפרסם דוחות בשבוע הבא.

"משקיעים זרים לא מתים על השוק הישראלי"

מה מסביר את הדשדוש במניה? שני אנליסטים מסמנים את הסנטימנט השלילי כלפי מניות ישראליות. לדברי לירן לובלין, מנהל מחלקת המחקר ב־אי.בי.אי "אלביט זו מניה ישראלית, ויש הרבה מניות טובות בישראל שמדשדשות - בזק, הבנקים, בזן עם תוצאות שיא והנייר יורד. יש פה מעין דכדוך, משקיעים זרים לא מתים על השוק הישראלי וגם ישראלים מחליטים לצאת לחו"ל. אנחנו רואים שיש המון זרים שיוצאים מהנייר ולא מספיק ישראלים שנכנסים כך שהירידה תיבלם".

עמרי עפרוני, אנליסט באופנהיימר, מוסיף כי "יש מגמה של סנטימנט אנטי ישראלי, שיכול להפעיל הרבה לחץ על משקיעים זרים למכור את המניה". הוא מציין את הבנק הקנדי, Bank of Nova Scotia שחברת ניהול הנכסים שלו, Scotiabank, מכרה לאחרונה 40% מההחזקה שלה במניות אלביט. לפי דיווח שהועבר ל־SEC (רשות ניירות הערך של ארה"ב), בסוף הרבעון הראשון הבנק הקנדי החזיק כ־2.5% מהון המניות, לעומת כ־4.2% בסוף הרבעון הקודם. זאת לאחר שנמכרו מניות גם ברבעון הרביעי. המשמעות היא מכירת מניות בהיקף משוער של למעלה מ־150 מיליון דולר במהלך הרבעון הראשון. אם הבנק ממשיך להחזיק באותו שיעור של מניות היום, השווי הנוכחי שלהן מגיע ל־225 מיליון דולר. להערכת עפרוני, בבנק לא רצו להיות מזוהים עם המניה. בבלומברג דווח בעבר שהבנק היה יעד למחאות ועצומות בשל ההחזקה באלביט.

בצלאל מכליס, נשיא אלביט מערכות / צילום: אסף שילה ישראל סאן
 בצלאל מכליס, נשיא אלביט מערכות / צילום: אסף שילה ישראל סאן

גם סחירות נמוכה ותזרים בעייתי מכבידים

לדברי עפרוני, מעבר ללחץ על המשקיעים הזרים, הבעיה היא גם סחירות נמוכה יחסית במניה בנאסד"ק, כך שזה מפעיל לחץ על הנייר. להערכתו, במקביל יש היום גופים שרוצים להיכנס להשקעה במניות ביטחוניות על רקע ההשקעות הגדולות בהגנה בארה"ב ובאירופה, כך שקונים חדשים עשויים להיכנס להשקעה - אך קשה לדעת מתי זה יקרה. המלצת אופנהיימר על המניה היא "תשואת יתר" במחיר יעד של 256 דולר, פרמיה של יותר מ־28% על המחיר הנוכחי בנאסד"ק.

לדברי לובלין מאי.בי.אי, מעבר לסנטימנט השלילי כלפי מניות ישראליות, גורם נוסף שמשפיע על מניית אלביט לשלילה, אך במידה פחותה, הוא נושא התזרים. "בסוף, כשמסתכלים על המספרים גם בשנה האחרונה וגם קדימה, רואים צמיחה מרשימה בצבר ההזמנות ובהכנסות, וסביבת מאקרו תומכת כי תקציבי הביטחון בעולם עולים", הוא אומר. "אלביט הגיעה לתקופה הזו עם מכפיל רווח מעט יותר גבוה שגוזר ציפיות שוק לצמיחה יותר גבוהה. כל זה לא התגלגל עדיין לתזרים המזומנים. משרד הביטחון שילם חובות ברבעון הרביעי (קודם לכן אלביט ציינה שמשרד הביטחון הישראלי לא שילם לה את חובותיו, ש.ח.ו) אך בהמשך שוב נפתח פער בתזרים".

לובלין מוסיף כי "מה שמעניין את השוק בתקופות של אי ודאות זה לא רק צמיחה, אלא גם כמה תזרים חברה יכולה לייצר, ופה לאלביט יש עוד עבודה לעשות". המלצת IBI על אלביט היא "תשואת שוק" במחיר יעד של 220 דולר, שגבוה ב־10.2% מהנוכחי.

למה כדאי לצפות בדוחות הרבעוניים בשבוע הבא?
עפרוני: "בעיקר הייתי רוצה לראות שיפור ברווחיות התפעולית שלהם. ברמת הביקושים אין חשש. נרצה לראות את יכולת החברה לשפר מלאים ורווח תפעולי, ולהוריד הוצאות מימון".

לובלין: "אני מניח שנראה בדוחות צמיחה יפה בשורת ההכנסות, ועוד צמיחה יפה בצבר ההזמנות, ראינו חוזים שנחתמו. הוצאות המימון יהיו גבוהות, בדומה לרבעונים קודמים, בגלל סביבת הריבית. בסך הכול אמור להיות דוח לא רע בכלל, כי הסביבה היא סביבה נוחה לצמוח".

בזמן שמניית אלביט מדשדשת, יש חברות ביטחוניות קטנות בבורסה שעלו בשיעורים חדים. כך למשל ארית המייצרת מרעומים, שהשבוע הודיעה על הזמנה בהיקף 150 מיליון שקל ממשרד הביטחון, ובשנה האחרונה מנייתה זינקה ב־152%. במקביל עלו בשיעורים גבוהים גם מניות נקסט ויז'ן, אימקו ועין שלישית.

מאלביט לא נמסרה תגובה.