עובדי אמזון: בחברה העולמית המליצו לנו לא להביע הזדהות עם העובד החטוף

מאז נחטף סשה טרופנוב, מהנדס חומרה באמזון, עובדי החברה בישראל ערכו שלל יוזמות הקוראות לשחרורו • החברה העולמית, לעומת זאת, לא הביעה הזדהות רשמית כלל • כעת מתברר כי מאחורי הנמכת הפרופיל הציבורי עומדת מדיניות, וכי אמזון אף הנחתה את העובדים שלא להביע תמיכה פומבית

סשה טרופנוב, עובד אמזון. נחטף ב–7 באוקטובר / צילום: פרטי
סשה טרופנוב, עובד אמזון. נחטף ב–7 באוקטובר / צילום: פרטי

אמזון זוכה לביקורת מאז תחילת המלחמה בשל שתיקתה כלפי העובדה שאחד מעובדיה בישראל, מהנדס החומרה סשה טרופנוב, נחטף לעזה, שם הוא מוחזק כבר 229 ימים. טרופנוב עובד בחטיבת אנפורנה בחברה, אחת היחידות הרווחיות שאחראית על פיתוח שבבי הבינה המלאכותית של שרתי הענן שלה. עם זאת, מאז 7 באוקטובר, למעט תכתובות פנימיות מצדו של מנהל אמזון ישראל לעובדים בארץ, החברה העולמית לא התייחסה באופן רשמי לחטיפה ולא ערכה פעולות פומביות הקוראות לשחרורו כפי שעשתה, למשל, אנבידיה, מאז חטיפתו של אחד מעובדיה, אבינתן אור.

ראיון | ההייטקיסט שעזב הכול ובטוח: תור הזהב של היהודים באמריקה נסדק 

כעת מתברר כי מאחורי הנמכת הפרופיל הציבורי עומדת מדיניות, כך לפי תכתובות שהגיעו לידי גלובס. בשבועות הראשונים למלחמה נחתה בקבוצת התכתבויות של קהילת Jewish Affinity מחוץ לישראל, שבה חברים עובדים יהודים, הודעה ובה המליצו מארגני הקבוצה לעובדים שלא לתלות שלטים לציון הזדהות עם החטוף, וזאת לבקשת בכירי משאבי האנוש באמזון העולמית. 

 "הייתה יוזמה לתלות שלטים המציינים כמה זמן סשה עובד באמזון מול כמה ימים הוא חטוף, אך ההנחיה הייתה שלא לתלות אותם", אומר אחד העובדים. כאשר ביקשו מובילי הקבוצה לקבל את ההנחיה בכתב, הם נענו בשלילה. 

למרות ההנחיה, בזמן שחלף החלו עובדי אמזון בישראל לתלות שלטי הזדהות עם טרופנוב, כמו גם פוסטר הקורא למפגשים הקבועים "קפה עבור סשה". כמה מהעובדים השתתפו בפעולות התנדבות הקוראות לשחרורו והצטלמו עם חולצות שעליהן תמונתו והלוגו של אמזון פריים. ככל שנודע, אמזון הפגינה סבלנות לפעולות אלה. למערכת הסמלונים (אמוג'יז) באמזון נוסף סמלון המסמל את סשה, הניתן לתקשור בערוצים הרשמיים של החברה. בעבר אף נערכו אירועים בשיתוף משפחתו וכן חברתו ספיר כהן, שגם היא נחטפה, וחזרה במסגרת העסקה.

אך במשרדי אמזון בעולם עובדים מביעים חשש לבצע פעולות הזדהות שכאלה. כמה מהם ששוחחו עם גלובס הסבירו כי קיים תסכול משתיקת ההנהלה הגלובלית. "עד היום לא שמענו דבר על טרופנוב ממנכ"ל אמזון אנדי ג'אסי או כל אישיות שאיננה נמצאת באמזון ישראל. למעשה, היו עובדים יהודים בעולם שלא ידעו גם חודשיים או שלושה לאחר הטבח שיש לאמזון עובד חטוף בעזה". 

נטע יסוד אלון, חברה טובה של טרופנוב, יזמה בחודש נובמבר האחרון יחד עם חבריה פעולת מחאה בכנס של אמזון בלאס וגאס, שבו הוצג בין השאר המוצר שעליו עבד - שבב הגרביטון שנחשב לאחד ממנועי ההצלחה של שירות הענן. הם שכרו משאיות שעליהן הוקרנו פניו של טרופנוב וחילקו חולצות. "פעולות הזדהות שונות של העובדים קיבלו כתף קרה מצד ההנהלה העולמית", אומרת יסוד אלון. "אמזון ישראל מספקים סיוע במה שצריך - אבל אם זה לא מתוקשר החוצה, אז למי בעצם מיועד המסר?

"וזה מעורר תהיות רבות: אמזון הרי מתגאה בהיותה המעסיק הטוב בעולם, ושמה בחזית מאבקים חשובים כמו קמפיין Black Lives Matter, אבל כשזה מגיע לעובד שחטוף בעזה, היא רואה בכך נושא פוליטי.

"במקום לעטוף את הבניין של אמזון בשלטים הקוראים לשחרורו, היא שכרה עובד שהבהיר לנו שכל התבטאות פומבית כזו תסכן אותו. הסבירו לפעילים ולמשפחה כי כל פעילות ציבורית מטעמה עלולה לסכן את טרופנוב ושהם לא רוצים להפוך את סשה לנער הפוסטר של החטופים כי זה מעלה את ערכו. פנינו לראש המוסד לשעבר, יוסי כהן, כדי להתייעץ עמו האם יש אמת בדברים האלה, והתשובה שלו הייתה שלילית באופן חד־משמעי.

מאמזון נמסר: "אנחנו ממשיכים להתמקד כל העת בכל המאמצים להחזרת סשה הביתה בבטחה ולהבטיח תמיכה במשפחתו בתקופה קשה זו. מחשבותינו איתם ועם כל אלה הממשיכים להיות מושפעים מהמלחמה". 

הקהילה לא קיבלה מעמד רשמי

קבוצת Jewish Affinity היא אחת מכמה עשרות קבוצות עובדים וולונטריות של אמזון שמטרתן לייצג את האינטרס של העובדים היהודים בחברה ברחבי העולם. היא כמובן איננה הקבוצה האתנית היחידה באמזון, שכן פעילות בה קבוצות עובדים של נשים, להט"בים, היספניים, אסייתים, אפרו־אמריקאים ובני השבטים האינדיאנים בארה"ב.

Jewish Affinity לא זכתה למעמד רשמי בחברה למרות בקשות מוביליה. כך גם קבוצות דומות אחרות, בהן Arabs at Amazon. אחת ההשלכות לכך היא שהן אינן יכולות לפרסם מודעות בלוחות הרשמיים של החברה - צגי וידאו המותקנים בפינות הקפה.

יתר על כן, שתי הקבוצות הללו - היהודית והערבית - מתנגחות זו עם זו. במהלך חודש האישה האחרון הפיצה קבוצת הערבים בדיוור ישיר לחברי הקבוצה את רשימת הנשים השחורות החשובות, אחת מהן היא המחבלת פטמה ברנאווי, הנחשבת למחבלת הפלסטינית הראשונה. לאחר בקשות מצד חברי קהילת Jewish Affinity ותלונות של עובדים ישראלים, הורד האזכור מפרסומי קבוצת הערבים.