אזהרות המסע לא מרתיעות את הישראלים, אך ביטולי הטיסות כן

משבר התעופה יחד עם הסיכון המתגבר לישראלים מרחיבים את מעגל היעדים שקשה יותר להגיע אליהם • הולנד, איחוד האמירויות, סרי לנקה ואפילו תאילנד נכנסו למפת האיומים, אך הפגיעה בביקוש קיימת רק בטווח הקצר • וגם: אלה המדינות שהיצע הטיסות אליהן כמעט לא קיים

נתב''ג / צילום: טלי בוגדנובסקי
נתב''ג / צילום: טלי בוגדנובסקי

הולנד, סרי לנקה ואפילו תאילנד ואיחוד האמירויות, מדינות שנחשבות ליעדים פופולריים ובטוחים בקרב הישראלים, עלו לאחרונה לכותרות בהקשר פחות מחמיא: אזהרות מסע. שלשום (א') התבשרנו על חטיפת ורציחתו של שליח חב"ד צבי קוגן ז"ל באיחוד האמירויות, והמטה לביטחון לאומי המליץ להימנע מנסיעות שאינן חיוניות למדינה, בשל חשש כי עדיין קיים איום נגד ישראלים ויהודים. האירוע הקשה מגיע לאחר שלל אזהרות מסע שהתחילו ב־7 באוקטובר, אולם נדמה כי בתקופה האחרונה חלה החמרה. 

ראיון | החברות לא חוזרות? מנהל רשות התעופה האזרחית לא מבין מה רוצים מהממשלה
1,350 דולר לניו יורק: חברת התעופה של ההייטקיסטים חושפת מחירים
השמיים נופלים: מה יעצור את משבר התעופה החמור שאליו נקלעה המדינה

בסוף אוקטובר, המל"ל הודיע על אזהרת מסע חמורה לסרי לנקה, שכללה המלצה לצאת מאזורים מסויימים לאלתר, או לדחות את הנסיעה. לאחר מכן, אירועי הפרעות הקשים נגד ישראלים שהתרחשו באמסטרדם הביאו להחמרת אזהרת המסע אליה, עד כדי כך שבמל"ל הנחו את השוהים בה שמי שיכול, שיקדים את טיסתו חזרה לישראל, וחברות התעופה המקומיות הוציאו טיסות חילוץ. הוצאו אזהרות דומות שלא להגיע לאירועי ספורט באיטליה ובצרפת זמן קצר לאחר הפרעות.

ואם כל זה לא מספיק כדי לפגום בתחושת הביטחון בחו"ל, ביום א' הועלתה גם רמת אזהרת המסע לתאילנד, לאחר שהמל"ל כבר חידד בפני הציבור לפני כשבוע את הצורך בהגברת העירנות במדינה, בשל התהוות איום פוטנציאלי על ישראלים בה.

במל"ל מנחים להימנע מהגעה לאירועים רבי־משתתפים, להצניע סממנים ישראלים ולהימנע מעדכון על פרטי מיקום ותוכניות נסיעה ברשתות החברתיות. בה־בעת, הישראלים נאלצים להתמודד גם עם המגבלות החדשות שנוצרו בשנה האחרונה, עם המשבר בענף התעופה בעקבות המלחמה.

לא רק בדקה ה־90?

רק השבוע חברת התעופה הצרפתית אייר פראנס הודיעה על הארכה נוספת בהשעיית הטיסות - עד סוף דצמבר 2025. היא הצטרפה לשורת חברות משמעותיות שויתרו על הפעילות בישראל בשנה הקרובה, ובהן KLM, לופטהנזה, ITA, וויזאייר ואיבריה; וגם חברות שויתרו על הפעילות כאן עמוק לתוך 2025, בהן דלתא, בריטיש איירוויז ווירג'ין אטלנטיק. כל אלה מחזקים את התחושה שהעולם כבר לא זמין כפי שהיה.

חברות התעופה הישראליות מתקשות להיכנס לוואקום שנוצר ולאפשר חלופה להיצע הגדול שהיה בעבר, והמחירים מטפסים בהתאם. לפי מדד המחירים לצרכן באוקטובר האחרון, מחירי הטיסות עלו ב־17%. כשיותר ויותר חברות נעלמות מהמפה, המחירים עולים ככל שהטיסה מתקרבת, המושבים נתפסים מהר יותר בעקבות הביקוש הגבוה, והצרכן נתקל במחירי הרגע האחרון מהר יותר. 

יעדים כמו ניו יורק, תאילנד ואמסטרדם נותרו בבלעדיות של אל על, ומחירי הטיסות בחודש הקרוב לניו יורק מתחילים מ־3,620 דולר, כיוון שלא נותרו כלל כרטיסים במחלקת התיירים. גם יעדים כמו לונדון, פריז, מדריד וברלין, שמשמשים כקונקשן נוח לטיסות לארה"ב או לחופשה אירופית קלאסית, נותרו עם מעט חברות שטסות אליהן.

ניר מזור, סמנכ"ל קשרי תעופה, מסביר כי הבעיה מחמירה ככל שזמן הטיסה עולה. "גם יעדים מרכזיים כמו פריז, לונדון, וכמובן ארה"ב סובלים ממחסור בהיצע טיסות שהחריף לאחרונה, מה שמצמצם את האפשרויות לביצוע קונקשנים. כך למשל, היעדר טיסות של איבריה למדריד מייקר מאוד את הטיסה לעיר והופך את ההגעה לדרום אמריקה כמעט בלתי אפשרית. גם יעדים כמו ברלין הפכו ליקרים יחסית, ובנגקוק בתאילנד עדיין שומרת על מחירים גבוהים".

כך אזהרות מסע משפיעות

האירועים האחרונים ואזהרות המסע משפיעים על הישראלים, אך בעיקר לטווח הזמן הקצר. לפי נתוני אופיר טורס, חלה ירידה של 21% בחיפושים אחר חופשות לדובאי מאז האירוע הקשה, באמסטרדם לא חל שינוי כלל, ובתאילנד אף ישנה עליה בכמות החיפושים.

יוני וקסמן, המשנה ליו"ר אופיר טורס, מסביר כי "התאילנדים מעריכים מאוד את התיירים הישראלים ומעוניינים לשמר את הקשר החזק. על־פי נתוני לשכת התיירות של תאילנד, ישראל מדורגת המקום הראשון באירופה והמזרח התיכון במספר התיירים לנפש לתאילנד, ובמקום החמישי במספרים מוחלטים. השנה נשבר שיא של כל הזמנים במספר התיירים לתאילנד - מתחילת 2024 נכנסו יותר מ־226 אלף ישראלים לממלכה - יותר מאשר מאיטליה, מספרד או מטורקיה. עד סוף 2024 צפויים להיכנס לתאילנד רבע מיליון ישראלים".

לדברי מזור, אזהרות המסע משפיעות בהתאם לסוג התיירות, אך הזיכרון של הישראלים קצר יחסית. "אם זה משפיע, אז בעיקר על משפחות. עוד מוקדם לדעת מה ההשפעה, אבל נכון לרגע זה אני לא רואה השפעה דרמטית".

גורם בכיר בענף התיירות מחזק את דבריו ואומר כי "אזהרות המסע משפיעות בעיקר באופן נקודתי ולטווחי זמן קצרים, אבל ביטולי הטיסות - שלפעמים מתרחשות רגע לפני החופשה ולפעמים תוך כדי - מרתיעים את הישראלים הרבה יותר".