מחכים למבצעים הבאים: ירידה במחזורי הקניות ברוב ענפי הצריכה

גלובס מציג מדד הבוחן את היקף הקניות בכרטיסי אשראי בישראל • מנתוני הפניקס גמא עולה כי הצרכנים שומרים על הארנק ומחכים להנחות הבלאק פריידיי

קניון שבעת הכוכבים בהרצליה / צילום: יח''צ
קניון שבעת הכוכבים בהרצליה / צילום: יח''צ

השבוע שבין מבצעי שופינג IL לבלאק פריידיי מציב את הצרכנים במצב המתנה למבצע הבא. וכך, לאחר שבוע שבו כל ענפי הצריכה רשמו עלייה במכירות, השבוע נרשמת האטה בהיקפי הקניות לקראת יום שישי הקרוב, שבו יצוינו מבצעי סוף החודש - מאירועי הקניות המרכזיים בשוק הישראלי והבינלאומי. 

90% מתקציב הפרסום מושקע בדיגיטל: כך נערכו מנהלי השיווק לחודש הקניות
אזהרות המסע לא מרתיעות את הישראלים, אך ביטולי הטיסות כן

מגמה זו משקפת את המודעות הגוברת של הצרכנים למבצעים והנחות, במיוחד בתקופה של יוקר מחיה מתמשך. לפי מדד הפניקס גמא, השבוע נרשמה מגמה מעורבת בענפי הצריכה השונים, וגם כאשר חלו עליות, הן היו מתונות בהשוואה לשבוע הקודם.

כך, למשל, ענף האופנה, שמוביל את המגמה החיובית, רשם עלייה של 4% בלבד במחזור הקניות בכרטיסי אשראי. ניתוח עומק של הנתונים חושף כי חנויות ההנעלה הפיזיות נהנו מעלייה משמעותית של 8% במחזורי המכירות, מה שמעיד על העדפת הצרכנים למדוד ולרכוש נעליים באופן פיזי. לעומת זאת, המסחר המקוון בתחום ההנעלה ספג מכה קשה, עם צניחה דרמטית של 30% במחזורי המכירות.

ענף החשמל והאלקטרוניקה חווה האטה בשבוע החולף עם ירידה של 2% במחזור הקניות, ככל הנראה בציפייה למבצעים האגרסיביים יותר שיתקיימו בסוף השבוע. ענף התיירות, לעומת זאת, רשם עלייה קטנה של 1% לעומת השבוע הקודם. בהשוואה לשבוע המקביל בשנה שעברה, כשכמעט אף חברת תעופה לא פעלה בישראל, מדובר בקפיצה עצומה של 580%.

לדברי נדב לחמני, מנכ"ל קונטרול מבית הפניקס גמא, "ההאטה בשבוע האחרון היא טבעית ומשקפת את ציפיית הציבור לבלאק פריידיי. אנו צופים התעוררות משמעותית בהיקפי הקניות עם תחילת המבצעים".