הפיקוח על הבנקים משיק הבוקר (ד') באתר שלו מערכת דיגיטלית אשר באמצעותה ניתן להשוות בין היתר להשוות בין עמלות הבנקים בתחומי הפעילות השונים. המערכת מאפשרת להשוות את סלי העמלות שגובים הבנקים על השירותים בחשבון העובר ושב, ולא פחות חשוב - את העמלות (לפני מיקוח) שהם גובים מחשבון ניירות הערך של הלקוחות.
● למרות הכול: 18% מהמשכנתאות בנובמבר היו הלוואות בלון ובולט
● שאלות ותשובות | מתווה הגזירות החדש בפנסיה: איך זה ישפיע על הקצבה שלכם?
באתר האינטרנט של בנק ישראל מוצג "דשבורד", שמאפשר לבצע חיתוכי מידע על הבנקים. בחירה באחד הבנקים מאפשרת לבחון אותו לפי מדדים שונים, בהם שביעות רצון, רמות השירות בסניפים ועוד. וכן לקבל מידע על הסניפים שלו.
נראה כי הפונקציה החשובה לציבור היא ככל הנראה בתחום העמלות, וכן השוואה של הריביות, על האוברדראפט, הפיקדונות וההלוואות של הבנק. במערכת מוצגים עשרת הבנקים הפעילים בארץ (לאומי, פועלים, מזרחי טפחות, דיסקונט, הבינלאומי, מרכנתיל, מסד, יהב, ירושלים והבנק הדיגיטלי וואן זירו).
בחינת העמלות בתחום ניירות הערך מלמדת על הפערים המשמעותיים. כך למשל בתיק של 25 עד 50 אלף שקל גובה הבינלאומי 0.52% דמי ניהול עבור התיק, בעוד שבנק ירושלים יגבה 0.14%.
בתיק גדול יותר, נניח 100,000 שקל (במדרגת 100,000 שקל עד 200,000 שקל), גובה בנק מסד 0.58% ובנק ירושלים רק 0.13%, זהו פער של 450 שקלים. מנגד הבינלאומי הוא גם הבנק הזול בין הבנקים בעמלת קנייה ומכירה (0.21% מול 0.37% שגובה בנק מזרחי טפחות), ובמדרגה של תיק של 100,000 שקל עד 200,000 שקל, צונחת עמלת הקנייה והמכירה של הבינלאומי בצורה דרמטית ל-0.05% בלבד (מול 0.31% על ידי בנק מסד). על כל פנים, כאשר מוסיפים את עלות "גלגול" תיק ניירות ערך, קרי מכירה ורכישה של ניירות ערך, לדמי הניהול שגובה הבנק, עשויים להגיע להפרשים של אלפי שקלים.
פוטנציאל להגברת התחרות
בהקשר הנקודתי של ניירות ערך, יש לציין שגם הבורסה השיקה מחשבון עמלות מסחר משלה, שבו ניתן להשוות גם בין הברוקרים כמו מיטב, אי.בי.אי ואחרים לבין העמלות שנגבות בבנקים. בשורה התחתונה חשוב להדגיש שניתן ורצוי להתמקח מול הבנק על גובה העמלות והריביות. שיעורי העמלות הנקובים בדשבורד של הפיקוח על הבנקים, הם לפי המדיניות הרשמית של כל בנק. אך הלקוח בהחלט יכול לשפר את מצבו ולהפחית עמלות מעבר לגובה הרשמי שלהן, באמצעות שיחה עם הסניף.
המפקח על הבנקים, דני חחיאשוילי אמר הבוקר כי הכלי שהשיקו "יאפשר ללקוחות המערכת הבנקאית להשוות בצורה חכמה בין השירותים והמוצרים הבנקאיים, שביעות רצון הלקוחות מאלו ובהתאם לקבל החלטה מושכלת, לאחר בחינת מכלול הנתונים באופן פשוט, נגיש ונוח. הכלי החדש הוא גם בעל פוטנציאל להגביר את התחרות במערכת הבנקאית, שכן הוא מסייע ללקוחות להיות פרואקטיביים בצריכת השירותים והמוצרים הבנקאיים".
בפיקוח על הבנקים מציינים כי בשנים האחרונות הוביל בנק ישראל רפורמות שונות במטרה להגביר את השקיפות ולחזק את כוחו של הלקוח, ביניהן: פרסום שיעורי הריבית, מעבר בין בנקים באופן מקוון, הטמעת הבנקאות הפתוחה ועוד.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.