"מאות אלפי שקלים לכל עסק": בעלי עסקים בכפר סבא עתרו לבג"ץ נגד העלאת הארנונה

תשעה בעלי העסקים, משני אזורי תעשייה בכפר סבא, טוענים כי העירייה גרמה לשרי הפנים והאוצר להוציא "אישור פסול להעלאה חריגה בארנונה" • אחת העותרות טוענת כי ההעלאה תגרור תוספת תשלום ארנונה שנתית של יותר מ־600 אלף שקל

עסקים בכפר סבא / צילום: Shutterstock
עסקים בכפר סבא / צילום: Shutterstock

תשעה בעלי עסקים בכפר סבא עתרו לאחרונה לבג"ץ נגד העלאות הארנונה שביצעה העירייה בעת האחרונה, ואשר נכנסו לתוקף עם כניסתה של שנת 2025. כידוע, וכפי שפרסמנו לאחרונה כאן בגלובס, אושרו העלאות ארנונה חריגות בכל הארץ, ובשלל סיווגים, למגורים ולא למגורים, הן כהעלאה רטרואקטיבית חד־פעמית לשנת 2024 והן כהעלאה נוספת לשנת 2025 - עד כדי "קפיצה" של עשרות אחוזים בחשבון הארנונה הדו־חודשי. בעלי העסקים בשני אזורי תעשייה בכפר סבא טוענים להעלאת תעריפי הארנונה בעשרות אחוזים, עד יותר מ־100%, אשר מקפיצים את החשבון השנתי בסכומים אדירים של מאות אלפי שקלים. 

הפרישה המפתיעה והמנכ"ל שהולך ברע: מה עומד מאחורי גל העזיבות בחברות הנדל"ן?
פודקאסט | מכר דירה ששווה 2 מיליון שקל כדי לקנות נכסים בשווי כפול

העותרים טוענים בעתירתם כי ההחלטה על העלאות הארנונה לשנים 2024 ו־2025 מצד עיריית כפר סבא "פסולה, בלתי חוקתית, עומדת בניגוד מובהק לקווים המנחים של משרד הפנים להעלאת ארנונה חריגה ולוקה בשורה של פגמים מהותיים". בעתירה, שהוגשה באמצעות עו"ד חגי טימנס ועו"ד יצחק טרגר ממשרד עורכי הדין כספי ושות', הם טוענים עוד כי עיריית כפר סבא גרמה לשרי הפנים והאוצר "להוציא תחת ידם אישור פסול להעלאה חריגה בארנונה". 

"תוספת לחיוב השנתי בסך של 614,282 שקלים"

העותרים מפרטים בין דפי העתירה בכמה תפח תשלום הארנונה שדורשת מהם העירייה בעקבות ההעלאות השונות - העלאות בשלושה סיווגים מרכזיים המשפיעים עליהם: ארנונה על קרקע תפוסה, ארנונה על מבנה מסחרי וארנונה על חניונים. בכל אחד משלושת הסיווגים הללו ההעלאה שביקשה העירייה לאשר משרי הפנים והאוצר היא בשיעור של עשרות אחוזים, מכ־60% ועד יותר מ־100% העלאה. כך למשל, מציינים העותרים, העלתה העירייה את תעריף הארנונה למ"ר של מבנה מסחרי המשמש כמחסן בשטח של יותר מ־200 מ"ר מ־114.95 שקלים עד ל־231.91 שקל למ"ר. 

נציין כי בין בקשותיה של עיריית כפר סבא ישנן גם בקשות להפחתת תעריפים בסיווג "משרדים, שירותים ומסחר", בשיעורים של עשרות אחוזים גם כן (עד כ־31%), אך בכל זאת טוענים העותרים לגידול משמעותי בחשבונות הארנונה שלהם ספציפית, במאות אלפי שקלים בשנה. 

כך, חברת דיפ שיווק טוענת לתוספת של 614,282 שקל לחיוב השנתי בארנונה, כך שתשלום יותר מ־1.5 מיליון שקל במקום כ־940 אלף שקל עד כה; "סימפלי ווד" מציינת תוספת של 249,273 שקלים לחשבון הארנונה השנתי, כך שתשלם כ־621 אלף שקל במקום כ־430 אלף שקל בשנה; חברת תומאס תאורה תשלם כ־158 אלף שקלים יותר בשנה, כ־620 אלף שקל במקום כ־461 אלף שקל עד כה. אלו רק חלק מהדוגמאות המובאות בעתירה. 

"מדובר בהעלאה דרסטית, לא פרופורציונאלית, של התעריף", טוענים העותרים, המציינים כי אחת ההצדקות להעלאה היא רצונה של העירייה להשוות את תעריפי הארנונה באזורי התעשייה שבהם הם נמצאים, לתעריפים במרכז העיר. "העירייה עודדה עסקים להגיע לאזורי התעשייה, בין היתר באמצעות תעריפי ארנונה מוזלים לאזורים אלו. החלטת המועצה להשוות את תעריפי הארנונה פוגעת בהסתמכות העסקים, אשר כלכלו את צעדיהם והקימו את עסקיהם באזורי התעשייה בהסתמך על תקציב הוצאות צפוי". 

"המועצה הטעתה את שר הפנים"

לעותרים טענות רבות גם במישור המנהלי: "ההחלטה התקבלה מבלי שנמסרו הודעות מתאימות, ללא שנתנה הזדמנות לבעלי העסקים לטעון את טענותיהם, תוך פגיעה בכללי הצדק הטבעי לפיהם אדם יוכל להשמיע את קולו בטרם תינתן החלטה בעניינו", נכתב בעתירה. "מרבית הנישומים כלל לא קיבלו הודעה מוקדמת, ואחד מהם שקיבל, קיבל הודעה חסרה הנוגעת להעלאת התעריף רק לגבי אחד הסיווגים, ללא אזכור ההעלאה בתתי הסיווגים האחרים. 

"לא התקיים התנאי היסודי והמקדים לפניה לשרים לקבלת אישור חריג - פניה למחזיק בנכס והודעה מתאימה על כך שבכוונת המועצה להטיל עליו את הארנונה החריגה. המדובר בתנאי הקבוע בחוק שבהעדרו נגרעת סמכותם החוקית של השרים ליתן את האישור". 

עוד הם טוענים כי לפי פרוטוקול ישיבת המועצה שבה אושרו ההעלאות, ביוני 2024, "הנחת היסוד שהוצגה לחברי המועצה, ואשר על יסודה התקבלה ההחלטה, הייתה כי משרד הפנים לא יאשר העלאה של יותר מ- 8%". עוד הם מציינים כי ההעלאות התקבלו בניגוד לקווים המנחים של משרד הפנים לשנת 2024-2025, שם צוין כי העלאת תעריף של יותר מ־7.5% (כולל שיעור העדכון האוטומטי של הארנונה, שב־2025 עומד על 5.29%), תיעשה באמצעות פריסה על פני חמש שנים. 

מבדיקת גלובס עולה כי בקשות החריגה של עיריית כפר סבא אינן כוללות פריסה כזו, אך הצידוק להן מובא בשלל סיבות, בהן כאלו שמשרד הפנים רואה ככאלו המאפשרות העלאות חריגות - בהן תעריפים נמוכים לסיווגים המדוברים בהשוואה לערים אחרות באזור. 

גם על כך טוענים העותרים: "לא זו בלבד שהעלאה זו לא נדרשת כדי לסגור 'פערים' מול רשויות סמוכות, אלא שכתוצאה מקבלת הבקשה ייווצרו פערים, והתעריפים יהיו גבוהים מהנהוג ברשויות הסמוכות. עולה כי חברי המועצה תמכו בבקשה להעלאה חריגה על סמך תשתית עובדתית שגויה". עוד טוענים העותרים כי "מועצת העיר הטעתה את שר הפנים כאשר השוותה בין סיווגים שאינם רלוונטיים להשוואה. בכל פרמטר השוואתי רלוונטי העלאת הארנונה חריגה ביותר, בלתי סבירה לחלוטין ובלתי מידתית, ומהווה החלטה פסולה אשר יש להתערב בה ולבטלה". 

מעיריית כפר סבא נמסר בתגובה: "צו הארנונה עודכן בחודש נובמבר האחרון בנוגע לסוגי נכסים מסוימים לתעריף המזערי המינימלי, זאת בהתאם להוראות הדין ולאחר קבלת מלוא האישורים הדרושים, והודעה על כך הועברה לבעלי העסקים הרלוונטיים בעיר מבעוד מועד. יש להדגיש ולציין כי התעריף שנגבה בכפר סבא בגין נכסים אלה היה ועודנו נמוך בהשוואה לערים אחרות. כלל המידע נמצא באתר העירייה ובחוברות המידע שנשלחו לתושבים ולבעלי העסקים בעיר".