חברת התעופה שכבר מחממת מנועים כדי להשתלט על הטיסות הרווחיות לישראל

עפ"י הערכות, טורקיש איירליינס עשויה לשוב לפעילות בישראל כבר ביוני הקרוב • קו ת"א-איסטנבול הוא אחד הרווחיים ביותר של החברה, בין היתר בזכות הביקוש הגבוה לטיסות המשך • אם חברת התעופה הטורקית לא תשוב לפעילות בישראל בקרוב, פליי דובאי צפויה להשתלט על הסלוטים שהתפנו

מטוסים של טורקיש איירליינס בנמל התעופה באיסטנבול / צילום: Shutterstock
מטוסים של טורקיש איירליינס בנמל התעופה באיסטנבול / צילום: Shutterstock

למרות המתח הדיפלומטי בין ישראל לטורקיה, חברות התעופה הטורקיות, ובראשן טורקיש איירליינס, עשויות לשוב לפעול בקו תל אביב-איסטנבול כבר ביוני הקרוב. בענף התעופה מעריכים כי אם טורקיש תחזור, הדבר יקרה תחילה באופן מצומצם ביוני, ורק באוקטובר 2025 תתחדש פעילותה המלאה. 

שרון קדמי: בימים הקרובים נדע אם טורקיש איירליינס חוזרת לטוס לישראל
אם חברת התעופה הזו אכן תחזור לנתב"ג, כל מה שהכרנו עומד להשתנות
טורקיש איירליינס הפסיקה לטוס לארץ, הישראלים לא שוכחים ולא סולחים

טורקיש איירליינס היא חברה בבעלות חלקית של ממשלת טורקיה, כאשר 49% ממניותיה מוחזקות בידי קרן ההשקעות הממשלתית, אך היא מתנהלת כחברה עסקית לכל דבר, שרואה לנגד עיניה רווחיות. עם זאת, כמי שנמצאת תחת השפעה ממשלתית, החלטותיה אינן כלכליות בלבד אלא גם פוליטיות.

עד למלחמה, טורקיש איירליינס הייתה אחת מחברות התעופה הדומיננטיות בנתב"ג. בשנת 2019, לפני משבר הקורונה, היא דורגה במקום הרביעי בהיקף הפעילות בנמל עם נתח שוק של 4.87%. גם בשנת 2023 היא שמרה על מקומה, וזאת על אף שהפסיקה לפעול מיד עם פרוץ המלחמה באוקטובר והפסיקה את הפעילות בישראל למשך שלושה חודשים. חברת הלואו קוסט הטורקית פגסוס, ששוקלת גם היא חזרה לישראל, דורגה אז במקום ה-12.

על-פי ההערכות בענף, קו תל אביב-איסטנבול הוא אחד הרווחיים ביותר של טורקיש, בין היתר בזכות הביקוש הגבוה לטיסות המשך מיעד זה. עלויות התפעול של הטיסות נמוכות, ורבים מהנוסעים ממשיכים בטיסות קונקשן לאירופה, לצפון אמריקה ולאסיה. למעשה, הטיסות לישראל אינן נחוצות עבור תיירות לטורקיה עצמה (ענף התיירות במדינה נמצא בצמיחה גם ללא נוסעים מישראל), אלא לצורך חיזוק רשת הטיסות הבינלאומית של טורקיש.

נקודת ההכרעה: ההחלטה על הסלוטים

ההחלטה על חזרתן של חברות התעופה הטורקיות לישראל צפויה להתקבל במאי הקרוב, כאשר יוקצו מחדש הסלוטים - משבצות הזמן להמראות ונחיתות. חברות התעופה היו אמורות להחליט כבר בחודש מרץ, אך בשל חוסר הוודאות הביטחוני שעדיין שורר באזור, הן קיבלו עוד זמן לקבל את ההחלטה.

חברת תעופה שמשתמשת בסלוט שקיבלה בתדירות גבוהה יכולה לשמור עליו, אך אם היא אינה מנצלת אותו, הוא עלול להימסר לחברה אחרת. טורקיש איירליינס, שהשיגה את הסלוטים שלה בעמל רב לאורך השנים, עלולה לאבד אותם אם תמשיך להימנע מטיסות לישראל.

גורמים בענף מסבירים כי בחברת התעופה הטורקית מבינים שאם לא תשוב לפעילות בישראל בקרוב, פליי דובאי תשתלט על השוק ותנצל את הסלוטים שהתפנו. מבחינת טורקיש המחיר יהיה אובדן של שעות טיסה נוחות, שיאפשרו למתחרים לבסס נוכחות משמעותית ולמקסם רווחים בטיסות יומיות בקו לישראל.

כדי להבהיר עד כמה סלוטים הם מצרך משמעותי: בתקופת הקורונה, כאשר תנועת הנוסעים הייתה בשפל, חברות תעופה אף הפעילו טיסות כמעט ריקות שנועדו לשמור על זכויותיהן בסלוטים המבוקשים, המכונות "טיסות רפאים".

יתרון נוסף של פליי דובאי, שכיום מפעילה 8 טיסות יומיות לדובאי, הוא היכולת לקשר את הנוסעים לשדה בדובאי, שבדומה לשדה באיסטנבול, מהווה האב משמעותי לטיסות המשך בעולם, גם אם לא באותם סדרי גודל.

היעדרה של טורקיש איירליינס מורגש היטב בנתב"ג. עד פרוץ המלחמה היא הפעילה למעלה מ-10 טיסות יומיות בקו תל אביב-איסטנבול, בתקופות שיא אף 16 טיסות יומיות, ובחודשי הקיץ יולי ואוגוסט 2023 למעלה מ-5% מהנוסעים שעברו בנתב"ג טסו עמה.