לחברות התעופה הזרות פשוט נשבר מאיתנו

ההטבות לא יפתרו את משבר התעופה • התקציב שהועבר לא מתחשב באורך המלחמה • וההגרלות פשוט לא עושות את העבודה • זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

גם זה קרה פה / צילום: נועם מושקוביץ/דוברות הכנסת, תמר מצפי, שאטרסטוק
גם זה קרה פה / צילום: נועם מושקוביץ/דוברות הכנסת, תמר מצפי, שאטרסטוק

שיטת ההגרלות | מה עושים כשלא מצליחים לפתור בעיות? הופכים לסוכנות הגרלות

בניסיון למצוא פתרון למחסור החמור, עיריית תל אביב–יפו הודיעה השבוע על הגרלת דירות להשכרה למורים וגננות. העסקה משתלמת: שכר דירה של פחות מ–4,000 שקל עבור דירת שלושה חדרים בפרויקט חדש בדרום העיר - "בית המורה" ברחוב העלייה - לתקופה של חמש שנים. מדובר בסכום נמוך בעשרות אחוזים ממחיר השוק.

הבעיה: על הפרק יש קצת יותר מ-60 דירות בסך הכול. טיפה בים. היוזמה מבורכת, אך לא קרובה לפתור את המשבר. עבור מרבית העוסקים בחינוך, כמעט בלתי אפשרי לחיות בעיר נוכח יוקר המחיה בכלל ומחירי השכירות בפרט. על רכישת דירה אין מה לדבר.

המחסור באנשי חינוך הוא לא אירוע תל אביבי, אלא בעיה של המדינה כולה. בת"א זה אולי בולט יותר בגלל המחירים הגבוהים, ושם לפחות העירייה מנסה לתת מענה כלשהו. עליית מחירי הדיור, לקנייה ולהשכרה, הפכה לאקסיומה לא ברורה. הריבית אפס? המחירים עולים. הריבית גבוהה? הם עדיין עולים. אפילו בזמן מלחמה ואפילו כשהביקושים קפואים. לאחרונה האשים יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה, פרופ' אבי שמחון, את הבנקים ואת בנק ישראל בתופעה. בנק ישראל מצידו השיב אש.

שיטת ההגרלות נכנסה לחיינו בעשור הקודם, עם תוכנית הדגל של שר האוצר משה כחלון, "מחיר למשתכן". במסגרתה, רבים קנו דירות בהנחות נאות גם אם לא התכוונו לגור בהן. נתנו להם, והם לקחו. לאלה שזכו לפני שבע שנים או יותר נפתחה לאחרונה האופציה למכור את הנכס ולעשות סיבוב משמעותי. אלא שהריבית הגבוהה ומבצעי הקבלנים על הדירות החדשות מצננים את הביקושים, והתחרות בין הזוכים שרוצים למכור את הדירה הופכת גם היא לאגרסיבית.

זו עוד דוגמה לכך שההגרלות שיבשו את הכללים הבסיסיים, עלו למדינה עשרות מיליארדי שקלים ולא פתרו את הבעיה שלשמה נוצרו. לא בתחום השכירות ובטח שלא ברכישת דירה. אז למה אחרי עשור, השיטה הזו עדיין איתנו?

בר לביא

משבר התעופה | לחברות הזרות פשוט נשבר מהמלחמה

מרוב משברים כבר קשה לזכור, אבל רק בסוף השנה שעברה כמעט ולא טסו הנה חברות תעופה זרות. יותר משנה מאז פרוץ המלחמה, הממשלה שינתה את חוק טיבי, שמבסס את הפיצוי לנוסעים במקרה שטיסתם בוטלה, כך שיותאם למצב הביטחוני ולחוסר הוודאות בשוק.

הממשלה גם גיבשה באיחור רב הטבות לחברות שטסות לארה"ב כדי לצמצם את שליטת אל על בקווים וכדי להגביר את התחרות.

בינתיים המערכה בצפון נרגעה והחברות החלו לשוב לישראל - עד שנפל הטיל החות'י בנתב"ג בתחילת מאי. והנה, אפילו אחרי הטיל הזה, חברות זרות - ובהן בריטיש אירווייז - ממשיכות לבקש הטבות כלכליות דומות לאלה שניתנו לקווים לארה"ב. אבל אם בעבר פוליטיקאים נעמדו דום לדרישות הכלכליות - כאילו שההטבות הן מה שישכנע טייסים ודיילים לחזור לעבודה בארץ מוכת טילים - השבוע הכריז יו"ר ועדת הכלכלה בדיון בנושא כי "המדינה איננה כספומט של החברות הזרות". השיא היה כשעו"ד שירלי קציר, שמייצגת את חברות התעופה, הודתה שיש גם שיקולים פוליטיים בהחלטתן לא לחזור לישראל.

בריטיש איירווייז / צילום: Shutterstock
 בריטיש איירווייז / צילום: Shutterstock

האמת היא שאנשי המקצוע במשרד התחבורה התעקשו מההתחלה שהחברות הזרות לא פוסחות על ישראל בגלל הטבות או מיסים, אלא בגלל המלחמה. אבל הציבור הישראלי קנה בצמא את הנרטיב שלהן, אולי כי נוח יותר לסלוד ממירי רגב מאשר להוקיר את זכויותינו כנוסעים. ואולי כי אנחנו מסרבים להבין שלמלחמה בלתי נגמרת יש מחירים, וזה השולי שבהם.

אסף זגריזק

תקציב הביטחון | החזון של השר לא מתיישב עם התקציבים שהוא מעביר

171 מיליארד שקל - זו העלות הישירה עד כה של המלחמה שאליה נקלעה ישראל ב–7 באוקטובר 2023, שסופה עדיין אינו באופק. קצב הוצאה מצטבר של 300 מיליון שקל ביום. הסכום לא כולל עלויות כמו אובדן הכנסות לקופת האוצר, ואינו משקלל עלויות עתידיות של התמשכותה.

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' כבר מבין שלא יהיה מנוס מפתיחת תקציב המדינה. בשבועות האחרונים הוא ניסה להימנע מכך, אבל מגבלת ההוצאה שנקבעה בתקציב 2025, שאושר בכנסת רק לפני חודשיים, לא תאפשר לתמוך בתוספות שמערכת הביטחון דורשת למערכה בעזה. האפשרות היחידה עם היתכנות פוליטית גבוהה היא פריצת המגבלה בהליך חקיקה מורכב. זה בטח לא יגביר את מידת האמון של סוכנויות הדירוג והמשקיעים בעולם.

חצי נחמה היא שבאוצר מעריכים שהגירעון השנתי לא יעלה, חרף העלאת ההוצאה התקציבית. הסיבה היא קצב ההכנסות הגבוה השנה, שעולה ביותר מ-20 מיליארד שקל על התחזיות שהועמדו בבסיס התקציב - סדר גודל דומה לחריגה הצפויה בהוצאות הביטחוניות.

לסמוטריץ' יש בטן מלאה על מערכת הביטחון. הוא בטוח ששם היו יכולים להתייעל ולהסתדר עם פחות הוצאות. אבל הוא גם מהתומכים המובילים של מלחמה ארוכה קדימה, ללא עסקה עם חמאס. חזון המלחמה שלו לא מתיישב עם התקציבים שהוא מעביר, שמתבססים על מבצעים צבאיים קצרי טווח. לכן פעם אחר פעם הוא נדרש לחזור לכנסת ולהוסיף עוד כספים לצה"ל.

אורן דורי

תמונת השבוע

ערן זהבי במשחק הפרידה ממכבי תל אביב, שבו לקחה את אליפות המדינה / צילום: עודד קרני, מנהלת הליגות לכדורגל
 ערן זהבי במשחק הפרידה ממכבי תל אביב, שבו לקחה את אליפות המדינה / צילום: עודד קרני, מנהלת הליגות לכדורגל