לאחר ההתנגדות החריפה לתיקון לחוק: חוק הוותמ"ל בדרך להארכה בשנה

על רקע ההחלטה שלא לקדם בינתיים בוועדת השרים לענייני חקיקה את התיקון המשמעותי לחוק, שעורר התנגדויות רבות, ובין היתר, הופך את עבודת הוועדה לקבועה, פורסמה טיוטה שמאריכה את תוקף החוק הקיים עד קיץ 2026

אתר בנייה / צילום: Shutterstock
אתר בנייה / צילום: Shutterstock

חוסר היכולת להגיע להסכמות הביא, לפחות בינתיים, לפתרון זמני: על רקע הרעש שחולל התיקון לחוק הוותמ"ל, שביקש, בין היתר, להפוך את הוועדה הארצית לתכנון ולבנייה של מתחמים מועדפים לדיור לוועדה קבועה, ולהרחיב את סמכויותיה - פורסמה בסוף השבוע האחרון טיוטה אשר מאריכה את עבודת הוועדה, במסגרת הוראת שעה, בשנה אחת.

חדשות השבוע בנדל"ן | חברת הסייבר של אהוד ברק שוכרת שתי קומות נוספות בת"א
2.5 מיליון מ"ר שטחי משרדים ייפתחו במערב ראשון לציון. האם יהיה ביקוש לכולם?

נכון להיום, עבודתה של הוותמ"ל מתאפשרת במסגרת החוק לקידום הבנייה במתחמים מועדפים לדיור, המשמש כהוראת שעה. תחילה, הייתה הוראת השעה תקפה לארבע שנים, משנת 2014, ולאחר כמה הארכות (כולל פקיעת תוקף הוראת השעה לכמה חודשים בשנת 2020 וחידושה בהמשך), הוארך חוק הוותמ"ל, עדיין כהוראת שעה, לארבע שנים נוספות - עד לתחילת אוגוסט השנה, בעוד חודשיים בדיוק מהיום (א').

בינתיים, ניסתה הממשלה בעת האחרונה להעביר תיקון לחוק הוותמ"ל, תיקון משמעותי שמרחיב את סמכויותיה של הוועדה באופן נרחב. בין היתר, קובע התיקון, שיצא לדרך כבר בתחילת פברואר 2024, כי הוועדה תהפוך לקבועה - כלומר, לא תעבוד עוד תחת הוראת שעה - וכי יינתנו לה סמכויות מורחבות יותר, ביניהן הרחבת שטחו של מתחם פינוי־בינוי עד 50% יותר מהשטח המקורי של המתחם, כאשר הוכרז כ"מתחם מועדף לדיור".

התיקונים הללו עוררו את זעמם של גופים רבים, ובהם מרכז השלטון המקומי, מרכז השלטון האזורי, ארגונים ירוקים ועוד. אלו טענו בעיקר כי הוועדה לא הצליחה לממש את מטרותיה עד היום, קרי טיפול במשבר הדיור, וכי היא בעלת כוח רב אשר בא על חשבון הוועדות המקומיות והמחוזיות, השטחים החקלאיים והשטחים הפתוחים.

המתנגדים לתיקון לחוק: הוועדה בעלת כוח רב מדי

לפני כשבועיים, הועלה התיקון לחוק אל ועדת השרים לענייני חקיקה, במה שנראה כשלב נוסף בדרך לאישורו, על אף המחאה. אלא שבאופן מפתיע, הוחלט בוועדה כי התיקון לא יקודם בינתיים, במטרה לאפשר הגעה להסכמות בין הצדדים - בעיקר בין משרד הפנים לבין ראשי השלטון המקומי והשלטון האזורי.

עיקר ההתנגדות נבעה מעצם היותה של הוועדה, בעיני המתנגדים, ועדה בעלת כוח רב - בין היתר, משום שהיא יכולה לקדם תוכניות גם ללא הסכמת הרשות שבתחומיה התוכנית מקודמת. המתנגדים טענו כי משבר הדיור, אותו אמורה הוותמ"ל לפתור, כגוף תכנוני עוצמתי, אינו תכנוני: "כיום, יש מלאי תכנוני של יותר מ־1,200,000 יחידות דיור מאושרות שאינן ממומשות, המספיקות ל־17 שנות בנייה", כך נטען. "מלאי זה לא הצליח להוריד את מחירי הדיור או להאיץ בנייה בפועל". עוד נטען, כי "לוועדה סמכויות קיצוניות ונרחבות. היא גוברת על תוכניות מתאר מחוזיות וארציות, ותוכניותיה מייצרות מציאות תכנונית ללא איזונים ובלמים".

כעת, נראה כי באוצר ובמשרד הפנים מבינים שההסכמות הללו לא יושגו לפני פקיעת תוקפו של חוק הוותמ"ל בתחילת אוגוסט, וכדי למנוע מצב שבו הוועדה לא יכולה לפעול - כפי שכבר קרה לכמה חודשים בשנים 2020 ו־2021 - הם מקדמים כעת הארכה של החוק בשנה אחת.

החוק הקיים מאפשר לשר האוצר ולשר הפנים להאריך יחד, בצו, לאחר המלצת ועדת הפנים והגנת הסביבה ובאישור הכנסת, את תוקף החוק, בשתי תקופות נוספות של שנה כל אחת - וכעת הם משתמשים בסמכות זו. "לאור התמשכות משבר הדיור והמשך הצורך במוסד תכנון ארצי, שיעסוק בתכנון מואץ למתחמי מגורים מועדפים, לצד הוועדות המחוזיות, ובשל הסמכות הנתונה לפי החוק הקיים לוועדה למתחמים מועדפים לתכנן את המתחמים הסובבים את תחנות המטרו - הליך שצפוי להימשך שנים ארוכות, מוצע בהתאם לסעיף 34(ד) לחוק, להאריך בשנה אחת את התקופה".

כאמור, ההארכה הנוכחית, אם תתקבל, תהיה עד ליום 8 באוגוסט 2026. הטיוטה פורסמה ביום חמישי האחרון, ותישאר פתוחה להערות הציבור לעוד כשבועיים, עד 21 ביוני.