החגיגה נגמרה? למה מניית אל על ירדה במסחר בת"א

מתחילת המלחמה אל על רשמה רווחים עצומים לאחר שנותרה אחת מחברות התעופה היחידות שהמשיכו לטוס לנתב"ג • עם זאת, ההתפתחויות האחרונות מול איראן כוללות סגירה הרמטית של השמיים, מה שעשוי להוביל לתקופה לא ידועה של ירידה חדה בהכנסות החברה • בכמה ירדה מניית אל על, ומה קרה אצל ישראייר המתחרה?

אל על / צילום: דני שדה
אל על / צילום: דני שדה

מניית חברת התעופה אל על , בניהולה של דינה בן טל-גננסיה, הייתה בין אלה ש"נהנו" מהמלחמה הארוכה בשל הרווחים העצומים שרשמה לנוכח העובדה שנותרה אחת מחברות התעופה היחידות שהמשיכו לטוס לנתב"ג. אבל ההתפתחויות האחרונות מול איראן כוללות למעשה סגירה הרמטית של השמיים, מה שעשוי להוביל לתקופה לא ידועה של ירידה חדה בהכנסות החברה. כך, המניה ירדה בכ-3.6% ביום א', כשמוקדם יותר במסחר איבדה אף יותר מ-6%. שווי השוק שלה עומד על 7.2 מיליארד שקל. בשנה האחרונה המניה זינקה ב-230%.

המדד היחיד בבורסת תל אביב שבולט בעליות
מניות הסקטור הביטחוני מזנקות. אלה החברות שמככבות

מניית המתחרה הקטנה ישראייר גרופ , בניהולו של אורי סירקיס, ירדה בכ-2.3% באותו זמן, ובשנה החולפת עלתה ביותר מ-70%. שווי השוק של ישראייר שבשליטת רמי לוי עמד על 600 מיליון שקל.

שמואל זכאי, מנהל רשות התעופה האזרחית במשרד התחבורה, הסביר בסוף השבוע לגלובס כי המבצע להחזרת עשרות אלפי ישראלים שנותרו תקועים בחו"ל ייקח שבועות, והבטיח ש"כולם יחזרו הביתה, זה רק עניין של זמן". עוד התברר מהשיחה עם זכאי כי צי המטוסים של ישראל וגם של חברות התעופה הזרות לא היה בנתב"ג עם פתיחת המערכה - מה שתוכנן מראש ובחשאיות גבוהה עם שותפי סוד מעטים, לדברי זכאי.

בבורסה המשקיעים פחות התחברו למסר העולה מהדברים - נתב"ג עלול להיות סגור לתקופה לא קצרה, ייתכן של מספר שבועות. וכך גם אם חברות התעופה הזרות יעכבו את חזרתן לארץ, אל על לא ממש תוכל להטיס ישראלים, ולכן גם לא "תרוויח" מכך.

גורם נוסף שמשפיע לשלילה על מניות התעופה הוא מחיר הנפט. הוא זינק בסוף השבוע ביותר מ-7% ל-72 דולר לחבית. זאת בשל החשש להגבלת ייצוא הנפט במפרץ הפרסי ופגיעה במתקני הזיקוק האיראניים. התייקרות זו מכבידה על עלויות חברות התעופה ועלולה לשחוק את רווחיהן.