חודש יולי 2025 נפתח בתנופה צרכנית, אך ננעל ברוח מתונה בהרבה - כך עולה ממדד הפניקס גמא הבוחן את ההוצאות בכרטיסי אשראי. בשבוע האחרון של החודש נרשמו ירידות כמעט בכל ענפי הקמעונאות, ובראשם ענפי האופנה והאופטיקה.
ענף האופנה רשם ירידה חדה של כ-17% במחזורי הקניות בהשוואה לשבוע שקדם לו, זאת לאחר שכבר בשבוע הקודם נרשמה ירידה של 9%. גם ענף האופטיקה הציג מגמה דומה, עם ירידה של כ-14%, שהגיעה לאחר ירידה של 6%.
● המהלך החדש של מחלבות רמת הגולן, והתחרות: "מסתכלים עלינו בחשדנות"
● הסיפור שמוכיח שאפשר לנצח את יוקר המחיה
הגורם המרכזי שמסביר את ההתמתנות הוא לוח השנה - השבוע האחרון של יולי כלל את תשעת הימים שלפני תשעה באב, תקופה שבה רבים בציבור הדתי והמסורתי נמנעים מקניות והתחדשות. במיוחד בלטה ההשפעה בירושלים, שם ירדו רכישות האופנה בשיעור דרמטי של 31%.
על אף ההאטה בסופו, חודש יולי בכללותו מוגדר כחזק במיוחד, כאשר הקיץ, סיום שנת הלימודים ופעילויות המשפחות בקניונים מביאים עימם גידול טבעי בצריכה. השנה נוספה לכך תחושת הקלה בציבור לאחר סיום העימות הביטחוני מול איראן, שאִפשר למשקי הבית לחזור לשגרה כלכלית ואף להגדיל הוצאות. על רקע זה, בשבועיים הראשונים של יולי נרשמו עליות משמעותיות בענפי הקמעונאות.

בענף התיירות נרשמה ירידה של 3% במחזור הקניות לעומת השבוע שעבר, אך עלייה של 29% לעומת השבוע המקביל אשתקד.
"בימים אלה, לאחר תשעה באב, ישראלים רבים יוצאים לחופשות משפחתיות בחו"ל", מציין נדב לחמני, מנכ"ל קונטרול מבית הפניקס גמא, "אך לאור העובדה שענף התעופה טרם חזר להיקפים מלאים, ולנוכח העלייה הדרמטית במחירי הטיסות, חלק מהציבור בוחר לנפוש דווקא בארץ".
לחמני מפנה את הזרקור למחזורי הקניות של ענף התיירות באוגוסט, ומציין כי יהיה מעניין לעקוב אחרי אזורי הנופש הפופולריים כמו אילת והצפון - שם ייתכן כי יירשם פיצוי שיקזז את ההאטה.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.