אחרי חודש של עליות, היקף הקניות בכרטיסי אשראי נמצא בירידה בכל הענפים הבולטים במשק, הנמדדים במדד הפניקס גמא - סוג של תיקון לגל הקניות המוגבר אחרי מבצע "עם כלביא", בשילוב תחילת החופש הגדול. עם זאת, בהשוואה לשבוע המקביל אשתקד מדובר בעליות בכלל הענפים - מה שמעיד על צריכה גבוהה יחסית במבט שנתי.
● למדד המותגים המלא לשנת 2025
● "להיות מותג ישראלי זה להבין את האחריות ואת השותפות עם הקהילה"
הירידות הבולטות ביותר נרשמו בשלושה ענפים. הראשון הוא ענף החשמל והאלקטרוניקה, עם הירידה החדה ביותר של כ-22% במחזור הקניות השבועי - וזאת לאחר זינוק של 16% בשבוע שלפני כן. בניתוח עומק ניתן לראות שמספר הקניות ירד בכ-7.6%, וגובה הקנייה הממוצעת התכווץ ב-15.5%.

בתחום התיירות והנסיעות נרשמה ירידה של כמעט 20% במחזור, המורכבת מירידה של 12% במספר העסקאות ושל 8.7% בגובה הקנייה הממוצעת. בענף המחשבים והסלולר נרשמה ירידה של כ-14%.
הירידות החדות נובעות משלוש סיבות עיקריות. הראשונה היא "אפקט הפיצוי" - התפרצות של קניות בעקבות תקופה ארוכה של מגבלות ותשומת-לב ציבורית ממוקדת במצב הביטחוני, שבמהלכה הציבור ריכז את קניותיו לתקופה קצרה. אחרי שבועות שבהם הישראלים הרבו לצרוך, הצמיחה החריגה מתאזנת כעת.
הסיבה השנייה קשורה לעונת הקיץ והחופשות. ישראלים רבים שוהים בימים אלה בחו"ל, לאחר פתיחת השמיים וחזרת הטיסות של חברות התעופה הזרות. פחות נוכחות של צרכנים בארץ מתורגמת ישירות לירידה בקניות ברשתות המקומיות.
הסיבה השלישית היא גל החום הקיצוני - הטמפרטורות הגבוהות גורמות לרבים לוותר על יציאה לרחוב וביצוע קניות פיזיות. למעשה, הנתונים של הפניקס גמא מצביעים על פגיעה חדה יותר בחנויות הפתוחות, בעוד שבקניונים הסגורים והממוזגים הירידות מתונות יותר - בין היתר בשל שילוב של קניות עם פעילויות משפחתיות המתקיימות במתחמים אלה.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.