שלמה אייזנברג עלול לסגור את מפעל פרדס

החברה נקלעה לגירעון בהון העצמי וקיים חשש להמשך קיומה כ"עסק חי"

חברת פרדס תעשיות, שבשליטת שלמה אייזנברג, דיווחה בדו"חות הכספיים לרבעון השלישי כי הנהלת החברה מנהלת מגעים עם גורמים עסקיים אחדים, מתוך מגמה לאפשר את המשך פעילותה. במידה שמגעים אלה לא יתגבשו לכדי מהלך ממשי בקרוב, עלולה להתקבל החלטה על סגירת המפעל באופן מיידי.

מפעל פרדס משתרע על שטח של 105 דונם, ונמצא ליד כביש רחובות-יבנה. בתחילת השנה העסיק המפעל 150 עובדים קבועים, נוסף על עובדים עונתיים.

פרדס, הפועלת בתחום אספקת חומרי גלם של מוצרי פרי הדר לתעשיית המיצים והמשקאות בארץ ובחו"ל, נקלעה לקשיי נזילות חריפים, המקשים על תפעולה השוטף. החברה מפגרת בתשלום חובותיה השוטפים כתוצאה מגירעון בהון העצמי, מהוצאות מימון כבדות עקב הפיחות, מקשיים בגביית חובות מלקוחות מקומיים ומחוסר יעילות תפעולית.

פרדס, שרכשה לאחרונה את מפעל רימון מקיבוץ גבעת-ברנר, מדווחת על מו"מ עם המערכת הבנקאית לגבי בחינת האפשרות של המשך תפעולה כ"עסק חי". זאת, לאחר שרואי החשבון שלה מציינים כי הפסדיה הכבדים, הגירעון בהון העצמי ובהון החוזר ותזרים המזומנים השלילי מפעילות שוטפת מעוררים ספקות משמעותיים ביותר בדבר המשך קיומה ככזו.

פרדס סיימה את הרבעון השלישי בהפסד של 10.5 מיליון שקל - מחציתו תפעולי ומחציתו כתוצאה מהוצאות מימון, שגרם לה הפיחות בשקל לעומת המט"ח (ברבעון הרביעי גרם הפיחות המואץ לפרדס הפסד נוסף של 4 מיליון שקל). מאז תחילת השנה הפסידה החברה 15.9 מיליון שקל. את שנת 97' סיימה פרדס בהפסד של 14.8 מיליון שקל.

לחברה, שעברה בסוף ספטמבר לגירעון של 12.8 מיליון שקל בהון העצמי, היסטוריה ארוכה של הפסדים בהעברות שליטה. בעבר נראה, כי תוכנית ההבראה שהנהיג בה שלמה אייזנברג (בעל השליטה בקבוצת ערד השקעות) תעלה אותה על דרך המלך. אולם פרדס - אחת משלוש היצרניות הגדולות בישראל בתחום רכז ההדרים, שלה מכירות של 112 מיליון שקל מאז תחילת השנה - לא הצליחה לרדת משביל ההפסדים